اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار

برای مهاجرت و سکونت در ترکیه، راه های گوناگونی وجود دارد که بهترین و سریع ترین راه، اخذ اقامت موقت ترکیه از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزرا دلار می باشد؛ این قانون که از سال 2018 به تصویب دولت ترکیه رسیده است، موجب جذب سرمایه گذاران و خریداران خارجی زیادی شدده است.

همانگونه که دلایل زیادی برای اتباع خارجی مانند: آب و هوای متنوع، ارزش بالای پاسپورت ترکیه، رشد اقتصادی بالا، قانونمندی دولت و مردم، پیشرفت بسیار، روابط خوب تجاری با سایر کشورها و …، جهت اقامت در ترکیه وجود دارد، متناسب با آن نیز راه های قانونی مناسبی برای دریافت اقامت و شهروندی این کشور وجود دارد؛ از روش هایی که اتباع خارجی می توانند اقامت ترکیه و شهروندی آن را بدست آورند، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار
  • داشتن حساب بانکی به مبلغ حداقل 500 هزار دلار
  • راه اندازی کسب و کار و استخدام حداقل 50 نیروی کار ترکیه ای

البته، روش های دیگری نیز مانند: ازدواج با یک شهروند ترکیه ای، ثبت شرکت (تمدید مجوز کار برای 5 سال پیاپی)، دریافت اقامت بلند مدت و …، وجود دارد که شما می توانید با توجه به علاقه مندی، هدف اقامت در ترکیه و بودجه خود، آن را انتخاب نمایید؛ اما آنچه به عنوان ساده ترین و قانونی ترین روش به عموم مردم توصیه می گردد، خرید خانه در ترکیه به ازرش 250 هزار دلار می باشد.

قوانین اقامت و شهروندی در ترکیه برای اتباع خارجی

با تغییر در قوانین اعطای اقامت و شهروندی به اتباع خارجی در ترکیه در تاریخ 19 سپتامبر 2018، شرایط لازم برای کسب حق شهروندی این کشور بسیار آسان تر گردید. بر این اساس، حداقل ارزش ملک خریداری شده از سوی اتباع خارجی، از یک میلیون دلار به 250 هزار دلار کاهش یافت. به عبارت دیگر، آن دسته از اتباع خارجی که اقدام به سرمایه گذاری در ترکیه با هدف کسب اقامت و شهروندی ترکیه از طریق اموال غیرمنقول و ملک را دارند، می توانند  با خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار (یا معادل آن به لیر یا سایر ارزهای خارجی)، به هدف خود دست یابند.

مراحل اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

پیش از هر چیز، توصیه می گردد به دلیل جلوگیری از مواجه شدن با هرگونه مشکلات قانونی در امر خرید خانه و نیز قوانین موجود در ترکیه، حتما از کمک حرفه ای و مشاوران مجرب که در این زمینه فعالیت می کنند، استفاده نمایید؛ چرا که تمامی مراحل این موضوع، بسیار حساس بوده و کوچکترین اشتباه یا تخطی از قوانین، می تواند برای خریداران دردسرساز شود. فرایند خرید و مراحل قانونی آن که ممکن است بین 30 تا 90 روز به طول بیانجامد، بسته به: نوع ملک خریداری شده (مسکونی یا تجاری)، تعداد آنها، منطقه ای که ملک در آن قرار دارد و نیز مرحله ساخت و طول عمر آن (تازه ساخت یا قدیمی بودن)، متفاوت می باشد.

درصورت کمک گرفتن از شرکت های معتبر فروش ملک در ترکیه، آنها به دلیل آشنایی کامل به مراحل و قوانین و فرایند خرید ملک، شما را در تمامی مراحل، همراهی خواهند کرد؛ اما اگر بخواهیم خلاصه ای از مراحلی که شما باید به ترتیب برای اخذ شهروندی در ترکیه از طریق خرید خانه و هرگونه املاک و مستغلات طی نمایید، می توان به مراحل زیر اشاره داشت.

مراحل قانونی خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت

پس از آنکه شما ملک موردنظر را در ترکیه مشاهده و آن را پسندید، حال زمان آن رسیده که همراه با: برخی مدارک، فروشنده، مشاور ملکی و نماینده قانونی مانند وکیل و مترجم قسم خورده (اگر به زبان ترکیه ای تسلط ندارید)، نخستین گام را بردارید که رفتن به دفترخانه اسناد رسمی برای تکمیل فرایند خرید ملک می باشد؛ اما برای اخد اقامت در ترکیه، باید مراحل و اقدامات دیگری را انجام دهید که به شرح زیر می باشند:

  1. مراجعه به اداره ثبت احوال (Nüfus Dairesi): جهت ثبت درخواست برای اعلام شروع مراحل اخذ شهروندی.
  2. مراجعه به BDDK (سازمان تنظیم مقررات و نظارت بر بانک ها -Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu): که از مهمترین و حساس ترین بخش های مراحل اخذ شهروندی می باشد.
  3. اخذ تاییدیه SPK (هیئت مدیره بازار سرمایه – Sermaye Piyasasi Kurulu): در این مرحله، کمک گرفتن از تخصص افراد مجرب و  آشنا به فرایند قانونی و امور املاک و سرمایه گذاری های خارجی، یک الزام بوده و نکته بسیار مهم دیگر در این رابطه، دریافت تاییدیه SPK پیش از انتقال پول و انجام هر اقدامی جهت معامله است.
  4. مراجعه به اداره GOC (اداره کل مدیریت مهاجرت – Göç İdaresi Genel Müdürlüğü)، برای اخذ اقامت موقت و افتتاح حساب بین المللی: اقامت بیش از 89 روز در ترکیه، نیازمند داشتن یکی از انواع اقامت می باشد که با خرید ملک در این کشور، شما مشمول به دریافت اقامت کوتاه مدت با اعتبار یک سال، خواهید شد. همچنین، باتوجه به نیاز به انتقال پول به فروشنده و سایر هزینه ها در ترکیه، لازم است یک حساب بانکی افتتاح نمایید که می بایست تمام جزییات انتقال وجه معامله، در رسید انتقال بانکی ثبت شود.
  5. مراجعه به اداره اسناد رسمی (TAPU): در این اداره، ملک شما به منظور تایید ارزش واقعی، توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد.
  6. مراجعه مجدد به اداره ثبت احوال: پس از اتمام مراحل فوق، نهایتا تمامی مدارک توسط اداره ثبت احوال به آنکارا انتقال داده می گردد که نهایتا تا 2 ماه اداری، برپه اقامت موقت شما به آدرس ملک خریداری شده، اراسال می گردد.

نکات مهم

  • شما می توانید ملک خریداری شده خود را اجاره دهید
  • اما امکان فروش آن تا 5 سال ممکن نمی باشد (تا زمانیکه مجوز اقامت شما از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر نماید)
  • به دلیل پیچیدگی قوانین و مراحل اخذ شهروندی، حتما از یک مشاور یا نماینده قانونی کمک بگیرید
  • درصورتیکه به زبان ترکیه ای تسلط ندارید، حضور یک مترجم قسم خورده و ترجمه کلیه مدارک به زبان کشور شما، ضروری است

دیدگاه بگذارید