مراحل و نحوه فروش ملک خریداری شده در ترکیه

مراحل و نحوه فروش ملک خریداری شده در ترکیه

 

دولت ترکیه با توجه به رونق بازار املاک در این کشور، اقدامات مفید و قوانین بسیار کارآمدی را در این حوزه اعمال نموده است. در همین راستا، برای آن دسته از سرمایه گذاران (داخلی و خارجی)، علاقمندان به فعالیت در حوزه املاک و افراد عادی که قصد معاملات ملکی بویژه املاک پیشتر خریداری شده را دارند، تسهیلات زیادی درنظر گرفته شده است.

اولین گام، انتخاب یک بنگاه ملکی مناسب

پیش از هر چیز، باید بدانید روند کلی فروش ملک نه تنها تا حد زیادی شبیه مراحل خرید ملک در ترکیه بوده بلکه کمتر و ساده تر نیز می باشد، چراکه برای اینکار، شما تنها به یک مشاور یا بنگاه ملکی مجرب نیاز دارید. برای این منظور، می توانید از دوستان، وکیل خود، توصیه های افراد مورد اعتماد و آگهی های معتبر، کمک گرفته و پس از بررسی سوابق مشاور ملکی مورد نظر، از وی برای فروش ملکتان کمک و مشاوره بگیرید. درنظر داشته باشید کارشناس ملکی شما باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • قرار داشتن دفتر وی در مکانی مناسب و در دسترس
  • آشنایی وی به حداقل یک زبان خارجی مانند انگلیسی
  • دارای مهارت های لازم جهت معامله و مذاکره با خریداران

نکته مهم 1

توجه داشته باشید که همانند بسیاری از نقاط جهان، گاهی فروشندگان بدون کمک گرفتن از افراد مجرب و متخصص، خود صرفا با درج آگهی در مطبوعات یا اینترنت، اقدام به فروش ملک خود می کنند؛ این درحالی است که نه تنها این اقدام حتی برای افراد بومی توصیه نمی شود، بلکه اتباع خارجی ساکن در ترکیه نیز باید به شدت از آن خودداری نمایند. از اصلی ترین دلایل این امر می توان به مواردی چون: عدم آشنایی به بازار و مناسب ترین قیمت ها، عدم آشنایی کامل به مدارک موردنیاز، عدم تسلط شما به زبان ترکیه ای جهت مذاکره، عدم آشنایی کامل به مراحل قانونی، اشاره داشت.

نکته مهم 2

 از دیگر دلایل ضرورت کمک گرفتن از یک کارشناس حرفه ای املاک، آشنایی آنها به هر منطقه، نیازهای مشتریان، بهترین شرایط معامله برای طرفین، آشنایی با افراد مرتبط در این خصوص در مراکز مختلف و مهمتر از همه، تجربه و مهارت های لازم جهت انجام معاملات، می باشد.

نکته مهم 3

اگر ملک شما یک ویلا، دارای متراژ بالا، امکانات خاص، منطقه ای شناخته شده و ...، قرار دارد، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید ملکتان صرفا توسط یک کارشناس فعال در همان منطقه به فروش برسد یا کارشناسی که با سایر مناطق شهر آشنایی داشته و علاوه بر جذب خریداران بیشتر، دارای سابقه و مهارت لازم در فروش چنین املاکی نیز می باشد؟

نکته مهم 4

 درصورتیکه خود در همان شهر ترکیه که ملکتان در آن واقع شده، حضور دارید، شخصا یا همراه با فردی که به زبان ترکیه ای تسلط دارد، به دفتر مشاور املاک موردنظر خود رفته تا بصورت رودررو با وی صحبت کنید. بدین طریق، شما می توانید یک ارزیابی از توانایی های وی، مهارت های مذاکره، میزان آشنایی آن به فروش املاک مشابه، تسلط وی به حداقل یک زبان خارجی مانند انگلیسی بطور مسلط و ...، اطلاع کسب کنید. هزینه بهره مندی از خدمات کارشناسان املاک در ترکیه، با توجه به عوامل دخیل در این موضوع، می تواند در شهرهای مختلف، متغیر و متفاوت باشد.

نکته مهم 5

 شاید بنظر برسد کمک گرفتن از یک وکیل برای فروش ملک بجای یک مشاور املاک، هزینه کمتری را برای شما در پی داشته باشد که سخن نادرستی نیست. معمولا در چنین مواردی، دستمزد وکیل حدودا 1% از مبلغ فروش است اما نکته مهم اینجاست که وکلا هرچقدر هم مجرب باشند، هرگز به خوبی مشاوران املاک از ویژگی های منطقه، املاک، راهکارهای لازم و سایر موارد مهم، مطلع نبوده و تجربه ندارند؛ پس توصیه می شود بخاطر اختلاف هزینه، کمک گرفتن از مشاوران املاک را نادیده نگیرید.

 

مراحل چهارگانه فروش ملک در ترکیه

  1. مرحله اول: آماده سازی کلیه مدارک لازم

بسیار مهم است که پیش از آغاز مراحل فروش، اقدام به آماده سازی مدارک لازم کنید، چراکه این امر موجب تسریع روند مراحل فروش و خاتمه آن خواهد شد. این مدارک که باید حتما به زبان ترکیه ای باشند، عبارتند از:

  • قرارداد
  • کپی سند اثبات مالکیت مالک
  • نسخه ای از مجوز نقشه کشی یا مجوز اجازه سکونت در ملک مورد نظر
  • مدارکی درخصوص ایمنی ملک (احتمالا)

توصیه می شود یک نسخه رسمی از کلیه مدارک را نیز به زبان کشور خود یا احتمالا خریدار خارجی، تهیه و در اختیار داشته باشید که از طریق تهیه یک سند در دو ستون که شامل متن مفاد درون مدارک به زبان ترکیه ای و زبان مورد نظر دیگری باشد، آماده می گردد. همچنین، درنظر داشته باشید در ترکیه مرسوم نیست فروشنده، گزارش بازرسی و نقشه برداری ملک را هنگام فروش ملک و جهت مشخص شدن ایرادات احتمالی، تهیه و به خریدار بدهد (مگر به درخواست خریدار).

  1. مرحله دوم: آماده سازی برای درخواست های فنی خریدار

معمولا خریداران سوالات یا درخواست هایی همچون موارد زیر را مطرح می کنند که برخی از آنها توسط کارشناس املاک شما، مورد بررسی قرار گرفته و پاسخگویی می شوند. این یکی از مواردی است که مشاور املاک باتجربه، می تواند به خوبی آن را مدیریت کرده و از هرگونه عیب جویی یا بهانه های احتمالی خریدار به منظور کاهش قیمت، جلوگیری به عمل آورد.

  • آیا پرده ها نیز همراه با ملک به فروش می رسند؟
  • زمان آخرین دوره مرمت استخر یا آسیب های احتمالی آن
  • پروانه ساخت بنا
  • عمر لوله کشی و میزان سالم بودن آنها
  • و ...
  1. مرحله سوم: امضای قرارداد و اسناد مربوطه در دفترخانه رسمی

پس از دستیابی به توافقی دوجانبه و مناسب با خریدار، حال زمان آن رسیده جهت عقد قرارداد و رسمی کردن مراحل فروش، به یک دفترخانه اسناد رسمی و با حضور مامور اداره ثبت املاک (Tapu Ofis)، بروید. در این مرحله، درصورتیکه شما آشنایی کامل به زبان ترکیه ای نداشته یا امکان حضور در دفترخانه را ندارید، می توانید با ارائه وکالت نامه به یک وکیل یا فردی مورد اعتماد که آشنایی به چنین مواردی دارد، اقدامات لازم در دفترخانه را انجام دهید؛ هرچند، توصیه می شود خودتان حتما به تنهایی یا همراه با نماینده قانونی خود، حضور داشته باشید. شما می توانید به منظور اطلاع از نحوه ارائه وکالت نامه به فردی مورد نظر در ترکیه و مدارک موردنیاز آن، می توانید به لینک درج شده، مراجعه نمایید.

  1. مرحله چهارم: تراکنش مبلغ توافق شده در معامله

در ترکیه رایج است خریدار هنگام پرداخت مبلغ توافق شده معامله، 10% از مبلغ کل فروش را در زمان امضای قرارداد و بخش قابل توجهی را هنگام امضای سند نهایی، به فروشنده پرداخت کند؛ پس از این مرحله، مابقی مبلغ نیز پس از کسر مالیات و هزینه های مربوطه، به فروشنده تعلق می گیرد.

هزینه های مرتبط با معاملات ملکی در ترکیه

  • پرداخت باقیمانده احتمالی قبوض حامل های انرژی
  • فسخ خدمات مرتبط با حامل های انرژی
  • به روز رسانی امور مالیاتی کلی خود بویژه اگر در ترکیه سکونت دارید
  • توافق در پرداخت 4% مالیات انتقال سند. که معمولا بطور مساوی بین فروشنده و خریدار تقسیم می گردد؛ یعنی هر یک 2% که ممکن است بر اساس توافق، تمامی آن را یکی از طرفین معامله پرداخت کنند.
  • پرداخت هزینه های مشاور یا بنگاه ملکی و وکیل همراه شما

هزینه (% از مبلغ)

نکته

مورد

3-5%

درصورت تمایل به بهره مندی از کلیه خدمات کارشناس ملکی که شامل: نشان دادن فضای خانه به خریداران و فعالیت انحصاری برای شما، می باشد

هزینه کارشناس املاک (بنگاه ملکی)

1%

حداقل این مبلغ برابر با € 1,200 می باشد

هزینه وکیل

2%

معمولا بطور مساوی بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود (کلا 4%)

مالیات انتقال سند

TRY 200-300

معمولا توسط فروشنده پرداخت می گردد

هزینه مامور اداره ثبت املاک (Tapu Ofis)

-

این مورد، معمولا بسته به نوع ملک مورد معامله داشته و تصمیم آن با شما خواهد بود

هزینه کارشناسان و نقشه برداران (بازرسی)

امور امور مالیاتی و پرداخت مالیات در ترکیه و کشور خودتان

همانگونه که می دانید، موارد مربوط به امور مالیاتی در ترکیه، بسیار جدی تلقی شده و قوانین سختگیرانه ای در رابطه با متخفلان مالیاتی اعمال می گردد. پس اگر ملکی را در ترکیه به فروش رسانده و حالا قصد ترک آن را دارید، می بایست حتما پیش از هر چیز نسبت به تسویه مالیات خود اقدام نمایید. بر این اساس، درصورتی که ظرف 5 سال از تاریخ خرید ملکی، حال آن را به فروش رسانده و سودی بدست آورده باشید، لازم است مالیات سود بدست آمده از فروش ملک را الزاما پرداخت کنید.

نکته مثبتی که در این رابطه وجود دارد، امضای توافقنامه دوجانبه همکاری ترکیه در بخش مالی و مالیاتی با بسیاری از کشورها می باشد که به موجب آن، شما صرفا با پرداخت مالیات بردرآمد و سود حاصل از فروش ملک خود در یکی از کشورها (ترکیه یا کشور خودتان)، از پرداخت در کشور دیگر معاف می گردید. همین امر باعث می گردد تا سود بدست آمده شما از فروش ملک، بیشتر گردد. در نتیجه، لازم است پس از پرداخت مالیات خود در ترکیه یا کشورتان، برگه تسویه حساب را به اداره مالیات کشور دیگر نیز (همراه با ترجمه رسمی)، ارائه نمایید.

سایر موارد مهم در معاملات ملکی در ترکیه

اگر ملک شما دارای مالکیتی بیش از یک نفر بوده و مالک یا مالکان دیگر مثل یک زوج، در آن سکونت دارند، پس بهتر است خودتان شخصا موضوع قصد خود از فروش ملکتان را به آنها اعلام کنید؛ چرا که نشانه حسن نیت شما بوده و درصورتی که خریدار سهم آنها را پرداخت نکرده باشد، دردسر و مشکلات برای شما به حداقل خواهد رسید.

همچنین، شما می توانید بیمه نامه ملک خود را فسخ یا از حق بازپرداختتان استفاده کنید. توصیه می گردد اگر پس از فروش ملک، قصد ترک ترکیه را دارید، پس بانکی که در آن حساب دارید را نیز در جریان فروش ملک قرار دهید، بدین طریق اگر بخواهید همچنان در بانک مزبور حسابتان را نگه دارید، تنها لازم است نوع حساب را تغییر و همچنان از اعتبار سابق و مزایای آن استفاده نمایید.

 

مراحل و نحوه فروش ملک خریداری شده در ترکیه

 

قوانین جدید کسب شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

 

هر ساله با اعمال تغییرات و به روز شدن قوانین مربوط به شهروندی ترکیه متناسب با شرایط حاکم، ممکن است موارد مختلفی مانند: هزینه های پرداختی، روند اداری، مدارک مورد نیاز، شروط لازم و ...، تغییر کنند. این موضوع که طبیعتا در راستای منافع کشور ترکیه، شهروندان آن و نهایتا سرمایه گذاران و اتباع خارجی تعیین می گردد، بسیار مهم بوده و باید مورد توجه افراد ذی ربط قرار گیرد.

قانون جدید تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک

بنا بر قوانین جدیدی که در 12 آوریل 2022 در ترکیه منتشر گردید، کسب تابعیت ترکیه از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار، به 400 هزار دلار تغییر یافت. بدین ترتیب از تاریخ مذکور، آن دسته از اتباع خارجی که تمایل به کسب شهروندی ترکیه (پاسپورت)، این کشور را از طریق خرید ملک در ترکیه دارند، حداقل ارزش ملک خریداری شده آنها باید 400.000 هزار دلار باشد؛ این به معنای محدودتر شدن سرمایه گذاری در ترکیه و مدنظر قرار دادن و جذب افراد متمول تر خارجی برای سرمایه گذاری در ترکیه است.

در چنین شرایطی، معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز برای سرمایه گذاران خارجی در آیین نامه جدید دولت، صادر گردیده است؛ از این رو و بر اساس مقررات جدید، مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با «خرید ملک بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده» برای سرمایه گذاران خارجی، در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که فعلا، سایر قوانین و روش های دریافت پاسپورت ترکیه (شهروندی)، تغییر نکرده و همچنان نیز اتباع خارجی می توانند تابعیت این کشور را از طریق: سپرده بانکی به ارزش حداقل 500.000 دلار در یکی از بانک های ترکیه یا راه اندازی کسب و کار و استخدام حداقل 50 نیروی کار ترکیه ای، بدست آورند.

خرید ملک در ترکیه

اقدامات لازم پس از خرید ملک، جهت کسب شهروندی ترکیه

پس از خرید ملک دلخواه توسط تبعه خارجی که ارزش آن از سوی کارشناس رسمی شهرداری، حداقل 400.000 هزار دلار تعیین گردیده، درخواست وی مبنی بر اخذ شهروندی ترکیه، همراه با درخواستی که به اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر (Cadastre)، ارسال می گردد، رسیدگی می شود. پس از خرید ملک دلخواه توسط تبعه خارجی که ارزش آن نیز توسط یک کارشناس معتبر، حداقل 400.000 هزار دلار تایید گردیده، درخواست وی مبنی بر اخذ شهروندی ترکیه همراه با درخواستی که به اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر (Cadastre)، ارسال شده، مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا ارزش ملک فروخته شده مطابق قانون جدید، حداقل 400.000 دلار می باشد یا نه.

در حقیقت، تعیین ارزش ملک خریداری شده در ترکیه، ابتدا باید توسط یکی از شرکت های تایید شده و دارای مجوز از هیئت بازار سرمایه که ارزیابی ملک های موردنظر را انجام می دهند، صورت گرفته و بعدا این برگه به اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر، ارائه شود. به همین دلیل، به هیچ عنوان گزارش های صادر شده از بنگاه های ملکی یا مشاوران املاک در این رابطه، معتبر تلقی نمی گردند.

در ادامه این روند، معمولا اداره ثبت اسناد و املاک طی 3 الی 7 روز کاری، درخواست شهروندی را بررسی و درصورت حائز تمامی شرایط لازم بودن، آن را تایید می نماید؛ سپس، تبعه خارجی باید به محض تایید درخواست خود و برای دریافت اجازه اقامت بدون وقت قبلی، باید به اداره مهاجرت مراجعه کند. پس از تایید اداره مهاجرت نیز، شما می بایست با در دست داشتن برگه تاییدیه و اجازه اقامت خود، در همان روز به اداره کل جمعیت و امور شهروندی رفته تا نهایتا بعد 60 روز، شهروندی شما صادر گردد.

  • کاداستر یا محدوده بندی/حدنگاری: نوعی نقشه‌ برداری ثبتی با ارزش حقوقی است که بر اساس مرزهای مشخص شده در آن، می‌ توان سند مالکیت را صادر نمود.

 

اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک

امکان کسب شهروندی ترکیه با خرید بیش از یک ملک

فرقی نمی کند شم صرفا یک ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار خریداری کرده باشید یا چندین ملک به ارزش های مختلف و مجموع مبلغ تعیین شده، خریده باشید؛ در هرصورت، معیار اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک که ارزش آن/ها توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر مشخص می گردد، باید مجموعا بیش از 400.000 دلار باشد.

نکته: لازم به ذکر است، پرداخت مبلغ خرید ملک باید به دلار یا معادل آن به ارزهای مورد تایید سازمان مربوطه باشد که معمولا لیر و یورو می باشند.

 

 

مدارک لازم و آخرین قوانین خرید ملک در ترکیه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدارک لازم و آخرین قوانین خرید ملک در ترکیه

 

زمانی که شما تصمیم به خرید ملک در ترکیه گرفتید، باید نکاتی را درنظر داشته باشید تا بتوانید علاوه بر طی نمودن صحیح و قانونی مراحل خرید ملک در ترکیه، از تلف شدن وقت خود و انجام اقدامات بی مورد جلوگیری نمایید؛ زیرا، هر چند مراحل خرید ملک در ترکیه آسان می باشد، اما در صورت عدم رعایت برخی نکات و درنظر گرفتن آنها، می تواند خریداران خارجی را دچار سردرگمی و مشکلات قانونی کند.

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه

  1. مجوز اقامت ترکیه یا پاسپورت خریدار خارجی (در صورت لزوم باید ترجمه رسمی ترکیه ای آن ارائه گردد)
  2. شماره مالیاتی
  3. سند ملکی
  4. گواهی بازار املاک (اخذ شده از شهرداری)
  5. بیمه اجباری زلزله (DASK)
  6. گزارش ارزیابی ملک
  7. ارائه اصل یا کپی تایید وکالتنامه رسمی (در صورت خرید ملک از طریق وکیل یا هر نماینده قانونی دیگر)

نکته مهم: دفاتر اسناد رسمی در ترکیه، ملزمند پیش از ثبت هر گونه قرارداد فروش، این موارد را بررسی نمایند: آیا ملک با حقوق حقیقی محدود به ثبت رسیده، یا در رهن است بودن، یا آیا شرایطی در ممانعت از فروش وجود دارد یا نه؟

شرایط جدید خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی

بنا بر قوانین جدید ترکیه، هنگام معامله هرگونه ملک در این کشور، باید مدارک زیر نیز تهیه و ارائه گردند:

  • دریافت گواهی عملکرد انرژی (Enerji Kimlik Belgesi)، که بیانگر کارایی انرژی بنا می باشد (این جزو قوانین جدیدی است که اجرای آن از اوایل سال 2022 الزامی گشته است) .
  • الزام به دریافت بیمه اجباری زلزله (DASK)، بویژه جهت کسب اشتراک حامل های انرژی.

خرید ملک در ترکیه

 

نکاتی که هنگام خرید ملک در ترکیه باید درنظر داشت

  • در فروش هرگونه ملک در ترکیه، باید این 3 مدرک وجود داشته باشند: سند مالکیت موسوم به تاپو (Tapu)، پروانه ساختمان موسوم به ایمار (imar)، گواهی سکونت موسوم به ایسکان (iskan)، و بیمه اجباری زلزله (DASK).
  • ملک مورد نظر شما جهت خرید، نباید در منطقه نظامی واقع شده باشد.
  • استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه (Tapu Dairesi)، جهت اطمینان از قانونی بود امکان خرید ملک و عدم هرگونه جریمه یا بدهی معوقه ای مانند "ipotek" و نیز در رهن نبودن آن.
  • لزوم اطمینان از قابل سکونت بودن ملک و ساخته شدن آن مطابق قواین ساختمانی، جهت دریافت گواهی سکونت یا مجوز ایسکان (iskan).
  • در صورتی که ملک مورد معالمله در رهن باشد، گزینه مربوطه حتما باید در سند و در قسمت «Kat Mülkiyeti» علامت زده شود که به معنای مالکیت ملک است (این موضوع، نقطه مقابل «Kat irtifak» است که به معنای ساختمان خالی از سکنه می باشد).
  • در ترکیه به منظور تفکیک انواع سندهای ملکی، آنها را با حاشیه های قرمز رنگ برای املاک آماده تحویل و آبی رنگ برای املاک درحال ساخت می باشند.
  • در سند مالکیت آبی، صرفا خود زمین به عنوان یک قطعه زمین یا هرگونه مستقلاتی که در محدوده ارضی تعیین شده در آن قرار دارند، مدنظر می باشد؛ این موضوع در سند مالکیت قرمز رنگ، به خود ملک تحت عنوان "سایت (Sites)"، اشاره می گردد.
  • به خاطر داشته باشید در اکثر موارد، مالکانی که دارای سند مالکیت قرمز رنگ هستند، ملزم به پرداخت هزینه های رایج ماهانه نگهداری می باشند.
  • در صورت حائز شرایط بودن، می توانید برای خرید آپارتمان یا زمین از بانک های ترکیه، وام مسکن دریافت نمایید.
  • در صورتی که یکی از طرفین معامله به زبان ترکیه ای آشنایی نداشته باشد، هرگونه معامله ملک باید با حضور یک مترجم قسم خورده در دفترخانه اسناد رسمی انجام گیرد.
  • هزینه تنظیم سند ملکی در دفترخانه، به عهده طرفین قرارداد می باشد.
  • درصورتی که هدف شما از خرید ملک در ترکیه، سرمایه گذاری و با مبالغ بالا می باشد، پس حتما از خدمات و مشاورهای حقوقی یک وکیل مستقل، استفاده نمایید.

خرید ملک در استانبول

 

هزینه های خرید خانه در ترکیه

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شده، هدف شما از خرید ملک در ترکیه می تواند تا حد زیادی مبلغ قابل پرداخت و سرمایه گذاری شما را مشخص خواهد نمود. بر این اساس، درصورتی که قصد شما از خرید خانه در ترکیه یا هرگونه ملکی، دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه است، پس ملک شما صرف نظر از اینکه کدام شهر را انتخاب کرده اید، باید حداقل 250 هزار دلار باشد؛ در غیر این صورت، با توجه به اینکه ارزش ملک در هر شهر و منطقه ای متفاوت می باشد، نمی توان یک مبلغ مشخص را در این رابطه اشاره نمود. ناگفته پیداست، هزینه خرید ملک در استانبول بیشتر از ملکی با شرایط مشابه در بورسا می باشد.

سایر نکات مهم

  1. درصورتی که تمایل به دریافت پاسپورت و شهروندی ترکیه را داشته باشید، می توانید به جای خرید یک ملک به ارزش حداقل ۴۰۰ هزار دلار، چند ملک را با مجموع این ارزش، خریداری نمایید.
  2. از دیگر هزینه هایی که هنگام خرید ملک باید پرداخت نمایید، عبارتند از: 3% از ارزش ارزیابی شده ملک به عنوان حق تمبر، 1000 دلار هزینه های قانونی، 3% هزینه مشاوره ملکی و 500 یورو هزینه سایر اسناد.
  3. هزینه بیمه اقامتی در ترکیه، حدود 8 برابر افزایش یافته است.
  4. هزینه دریافت کارت اقامت با 28% افزایش، از 120 به 190 لیر افزایش پیدا کرده است.