اجازه اقامت برای اتباع زیر 18 سال در ترکیه

موضوع دریافت مجوز اقامت برای اتباع خارجی زیر 18 سال، یکی از موضوعات مهم بویژه در ترکیه می باشد. همانگونه که می دانید، آن دسته از اتباع خارجی که به ترکیه آمده و پس از اتمام مهلت ویزای خود، همچنان قصد اقامت در این کشور را دارند، باید اجازه اقامت دریافت کنند؛ این قانون شامل اتباع خارجی زیر 18 سال که قصد تداوم اقامت خود به شکل قانونی دارند نیز، می گردد.

پیش از هرچیز، باید بدانید با توجه به انواع مجوزهای اقامت در هر کشوری (کوتاه مدت، خانوادگی، دانشجویی، طولانی مدت، بشردوستانه و قربانی قاچاق انسان)، مجوز اقامت برای افراد زیر 18 سال نیز در رده مجوز اقامت خانواده و و دانشجویی قرار می گیرد. این درحالی است که آن دسته از اتباع خارجی که به واسطه اخذ یا بهره مندی از معافیت دریافت ویزا به ترکیه می آیند، می بایست پس از اتمام مهلت از پیش تعیین شده ویزای خود، اقدام به دریافت اجازه اقامت نمایند.

این مجوز در ترکیه از سوی اداره مهاجرت تنظیم و دربرگیرنده اطلاعاتی چون اطلاعات شناسایی اتباع و مدت اجازه اقامت آنها می باشد که  به آنها اجازه می دهد تا اقامت خود را برای حداقل 6 ماه در ترکیه تمدید و پس از پایان این دوره نیز، می توانند شماره شناسایی ترکیه دریافت کنند.

مجوز اقامت برای اتباع زیر 18 سالی که والدین آنها دارای مجوز اقامت خانوادگی هستند

درحالت کلی، صدور مجوز اقامت خانوادگی صرفا در مواردی چون: شهروندان ترکیه ای که در راستای ماده 28 قانون شماره 5901 قرار دارند، اتباعی که یکی از انواع مجوزهای اقامت را گرفته اند، پناهجویان و همسران دارندگان حفاظت ثانویه و نیز فرزندان خارجی نابالغ خودِ فرد یا همسر وی یا فرزندان وابسته به خودِ فرد یا همسر وی، امکان پذیر است؛ بر این اساس، اجازه اقامت خانوادگی به کلیه فرزندان اتباع خارجی زیر 18 سال نیز و آنهایی که دارای اجازه اقامت خانوادگی هستند، تا 18 سالگی می توانند بدون نیاز به اخذ اجازه اقامت دانشجویی، حق تحصیل در موسسات آموزش ابتدایی و متوسطه را دارا باشند.

همچنین، مجوز اقامت برای اتباع خارجی زیر 18 سال که پدر یا مادر ترکیه ای دارند به مدت 5 سال، برای فرزندان زیر 18 سال نیز که پدر یا مادرانی که یکی از آنها شهروند خارجی است و با مجوز اقامت در ترکیه ساکن هستند، متناسب با طول مدت مجوز اقامت والدینشان، صادر می شود. اتباع خارجی که به عنوان همراه بود و پدر یا مادرشان شهروند ترکیه ای است، باید زیر 18 سال باشند.

اجازه اقامت دانشجویی برای اتباع زیر 18 سال و بالاتر

یکی از موارد صدور مجوز اقامت دانشجویی، برای آن دسته از اتباع خارجی زیر 18 سال است که بدون مجوز اقامت خانوادگی بوده و قصد تحصیل در مقطع ابتدایی و راهنمایی را دارند. لذا، محصلین زیر 18 سالِ دارای مجوز اقامت خانوادگی که می خواهند در مقاطع ابتدایی و راهنمایی تحصیل کنند، می توانند بدون نیاز به گرفتن مجوز اقامت، به تحصیل خود در ترکیه ادامه بدهند. با این وجود، دانشجویان خارجی که 18 سال را به پایان رسانده و درحال حاضر تحصیلاتشان را در مقطع متوسطه ادامه می دهند، نیاز به دریافت اجازه اقامت دارند.
از سویی دیگر، اتباع خارجی زیر 18 سال که پدر یا مادرشان شهروند ترکیه نبوده و قصد دریافت مجوز اقامت در ترکیه را دارند، باید هنگام درخواست مجوز اقامت در ترکیه، علاوه بر رضایتنامه والدینشان در خارج از کشور، گواهی تعهد متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ترکیه هزینه های مراقبتشان را تامین خواهند کرد را نیز، ارائه نمایند. اتباعی که در مقاطع ابتدایی و متوسطه تحصیل خواهند کرد، با موافقت والدین یا نمایندگان قانونی، می توانند اجازه اقامت دانشجویی را به مدت یک سال در طول تحصیل خود اخذ و این مدت را تمدید کنند.

از دیگر موارد صدور مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه، برای آن دسته از اتباع خارجی خواهان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از متوسطه است که مجوز اقامت آنها نیز همانند متقاضیان تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه، متناسب با طول دوره تحصیلشان، تنظیم و ارائه می گردد.

اتباع زیر 18 سال که از طریق سرمایه گذاری تابعیت ترکیه را کسب کرده اند

از دیگر روش های دریافت مجوز اقامت در ترکیه، سرمایه گذاری و امکان دریافت تابعیت این کشور است که می توانند از طرف اعضای خانواده یعنی همسر و فرزندان زیر 18 سالشان نیز اقدام نمود. در چنین شرایطی، اعضای خانواده سرمایه گذار خارجی نیازی به ارائه درخواست مجوز اقامت کوتاه مدت یا سرمایه گذاری دیگری نداشته و آنها می توانند با ارائه برخی مدارک چون: کارت شناسایی، پاسپورت، گواهی تولد، مدارک تایید وضعیت تاهل و عکس، ارائه درخواست شهروندی دهند؛ همچنین، فرزندان بالای 18 سال آنها نیز می توانند مجوز اقامت دریافت کنند.

دیدگاه بگذارید