گواهی ثبت ساختمان در ترکیه و اهمیت آن

گواهی ثبت ساختمان در ترکیه، برگه ای است که ثابت می کند ساختمان با شرایط تعیین شده از سوی دولت، مطابقت دارد. دریافت این گواهی که یک الزام قانونی به منظور افزایش امنیت معاملات ملکی در ترکیه می باشد، موجب می گردد سرمایه گذاران و خریداران خارجی ملک، با اطمینان بیشتری به خرید و فروش ملک روی آورند.

کسانی که اقدام به خرید ملک در ترکیه نموده و حال می خواهند گواهی ثبت ساختمان دریافت کنند، باید برای ساختمان مورد نظرشان، حتما درخواست ثبت بدهند. فرآیند این درخواست، از طریق سیستم دولت الکترونیکی (E-Devlet)، قابل انجام می باشد. برای این کار، شخص باید مبلغ تعیین شده را پس از اقدام برای ثبت نام، ظرف 24 ساعت پرداخت نماید.

شخصی که برای مراحل درخواست گواهی ثبت ساختمان اقدام می کند، باید با شماره شناسایی و رمز E-Devlet خود وارد سیستم شود. افرادی که رمز ورود به سیستم دولت الکترونیکی ندارند یا نمی دانند، باید با مراجعه به نزدیکترین شعبه اداره پست (PTT)، نسبت به دریافت آن اقدام کنند. برای این، هنگام مراجعه باید یکی از مدارک مربوط به احراز هویت از قبیل: کارت شناسایی، گواهینامه رانندگی و پاسپورت را، همراه داشته باشند. پس از دریافت رمز ورود به سیستم، حال شما می توانید وارد وب سایت شده و در قسمت جستجو، عبارت «گواهی ثبت ساختمان (Yapı Kayıt Belgesi)» را نوشته و روند درخواست را آغاز کرد.

گواهی ثبت ساختمان

گواهی ثبت ساختمان سندی است که ثابت می کند ساختمان با شرایط تعیین شده از سوی دولت، مطابقت دارد؛ به بیان دیگر، یعنی در شرایط رسمی، انطباق آن تایید و مستندسازی شده است. این گواهی که در راستای قانون «İmar Affı» به آن نیاز می باشد، دارای ویژگی تعیین کننده و مهمی برای افرادی است که در حال خرید و فروش ملک هستند. به موجب این قانون و با توجه به منطقه بندی های مختلف، ساختمان های غیرقانونی که به وزارت محیط زیست و شهرسازی گزارش نشده بودند، به ساختمان های رسمی و قانونی تبدیل شداند.

  • قانون İmar Affı یا همان عفو ​​منطقه ای، از سال 2018.05.18 با هدف حل دائمی مشکل مالکیت بین شهروندان و دولت از طریق ثبت پروژه های: غیرقانونی، غیرمجاز، غیر مسکونی، خانه های نامناسب، محل کار، انواع ساختمان ها، تعاونی ها و زاغه ها، اجرا شد.

مزایای دریافت گواهی ثبت ساختمان

بر اساس قوانین جدید ترکیه، یکی از الزامات و مدارک لازم برای دریافت اشتراک حامل های انرژی (آب، برق و گاز)، داشتن گواهی ثبت ساختمان می باشد. هدف از این فرآیند، جلوگیری از ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز و ساختمان هایی است که واجد شرایط دریافت گواهی ثبت ساختمان نبوده و غیر قانونی تلقی می گردند؛ چنین بناهایی، طبق قانون احتمالا تخریب و برای لغو این دستور، می بایست اقدام به اخذ گواهی ثبت ساختمان نمود.

نحوه محاسبه و هزینه دریافت گواهی ثبت  ساختمان

برای کسانی که می خواهند هزینه ثبت ساختمان برای گواهی ثبت ساختمان را محاسبه کنند، باید توجه داشته باشند که کیفیت ساختمان در این رابطه بسیار حائز اهمیت می باشد. ارزش ساختمانی که برای دریافت گواهی ثبت ساختمان آن درخواست شده، با توجه به ارزش زمین و املاک سنجیده و درصورتی که نشود قیمت ساختمان را بطور دقیق از روی قیمت زمین و ملک محاسبه نمود، محاسبه آن بر اساس مجموع هزینه های احتمالی و تقریبی انجام می گردد.

در این محاسبه، قیمت های جداگانه برای واحدهای مسکونی و تجاری داده و محاسبه قیمت به صورت درصد، محاسبه و بیان می گردد. بر این اساس، هزینه تقریبی باید %3 ارزش املاک و کل ساختمان برای واحدهای مسکونی پرداخت شود؛ برای ساختمان های تجاری نیز %5 ارزش دارایی و هزینه کل تقریبی پرداخت می شود.

شرایط لغو گواهی ثبت ساختمان و عواقب آن

لغو گواهی ثبت نام ساختمان ممکن است در شرایط خاص رخ دهد؛ بر این اساس، گواهی ثبت ساختمان برای ساختمان های ساخته شده در سال 2017 و بعد آن لغو می شود. در صورت لغو گواهی ثبت ساختمان، تصمیم تخریب توسط وزارت محیط زیست و شهرسازی برای ساختمان صادر می شود. طبق این تصمیم، پول پرداخت شده برای درخواست گواهی ثبت ساختمان، پس داده نخواهند شد.

دیدگاه بگذارید