مزایای خرید ملک در ترکیه برای سرمایه گذاران و اتباع خارجی

همیشه سرمایه گذاران خارجی و کسانی که به دنبال انجام فعالیت های مطمئن تجاری هستند، سعی در انتخاب مطمئن ترین کشورها جهت سرمایه گذاری با اهداف مختلف دارند.این درحالی است که برخی کشورها همانند ترکیه، علاوه بر بسترسازی های مناسب برای سرمایه گذاران، موقعیت های خوبی مانند مکان خرید ملک در ترکیه را برای سایر اتباع خارجی که به دنبال اقامت هستند، فراهم آورده است.

اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک برای اتباع خارجی

از سال 2018 با تصویب برخی قوانین جدید درخصوص شرایط سرمایه گذاری در حوزه املاک در ترکیه (بویژه توسط اتباع خارجی)، این امکان برای آنها فراهم شده تا بتوانند بدین طریق، مجوز اقامت و شهروندی ترکیه را نیز بدست آورند. بر این اساس، خریداران خارجی می توانند با خرید ملکی به ارزش حداقل۴۰۰ هزار دلار، مجوز اقامت و شهروندی ترکیه را کسب نمایند.

پس از این اقدام، سرمایه گذاران و خریداران خارجی طی حداقل 30 روز کاری، خواهند توانست مجوز اقامت موقت یا شهروندی ترکیه را بدست آورند. این مجوز که مشمول اعضای خانواده (همسر و فرزندان)، فرد خریدار نیز می گردد علاوه بر اینکه خود او می تواند در ترکیه شغل پیدا کند، فرزندانش نیز می توانند به تحصیل خود در این کشور ادامه دهند.

نحوه خرید ملک در ترکیه برای سرمایه گذاران و خریداران خارجی

در حالت کلی، در ترکیه نیز همانند اکثر کشورها، علاقه مندان به خرید ملک می توانند با مراجعه به: شرکت های معتبر فروش ملک که خود نیز سازنده هستند، نمایندگی های فروش ملک (وابسته به شرکت های سازنده)، و بنگاه های ملکی، نسبت به آشنایی با املاک موجود و خرید آنها، اقدام نمایند؛ هرچند، با توجه به اینکه امروزه برخی فروشندگان ملک از طریق وب سایت های مرتبط و بصورت آنلاین املاکشان را به فروش می رسانند، اما بهترین و قانونی ترین روش، استفاده از 3 گزینه اول می باشد.

بر اساس آنچه تاکنون گفته شد و نیز قوانین ترکیه در حوزه املاک، سرمایه گذاران و خریداران خارجی می توانند املاکی مانند: مسکن، محل کار، زمین و زمین کشاورزی، خریداری کنند. چنانچه خریدار خارجی اقدام به خرید زمین زراعی یا معمولی نماید، می بایست نوع کاربری سازه ای که قرار است در چنین مکانی بنا گردد، ۲ سال به وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه اعلام شود.

اقدامات و مدارک لازم برای انتقال سند مالکیت

پس از آنکه شما ملک دلخواه خود را انتخاب کردید، حال زمان آن رسیده از طریق تماس با شماره تلفن: ۱۸۱ یا مراجعه به وب سایت: https://randevu.tkgm.gov.tr/، از دفتر خانه اسناد رسمی برای ثبت نهایی قرارداد فروش ملک، اقدام نمایید. در روز موعود، شما می بایست به همراه: فروشنده، مشاور ملکی، وکیل خود (درصورت نیاز)، مترجم قسم خورده (اگر به زبان ترکیه ای تسلط ندارید)، مدارک زیر را نیز در اختیار داشته باشید:

  1. سند ملک موردنظر
  2. اصل و کپی گذرنامه خریدار (باید بطور رسمی به ترکیه ای ترجمه شود)
  3. اخذ گواهی ارزش واقعی املاک و مستغلات از شهرداری ای که ملک در آن قرار دارد
  4. برگه بیمه اجباری زلزله برای ملک
  5. ۱ قطعه عکس فروشنده و ۲ قطعه عکس خریدار
  6. اگر تنظیم سند فروش در خارج از کشور و توسط وکالت نامه تنظیم شود، اصل وکالت نامه یا نمونه تایید شده آن ضروری بوده و باید بطور رسمی نیز به ترکیه ای ترجمه شود.

محدودیت های خرید ملک برای سرمایه گذاران و خریداران خارجی

  • هر سرمایه گذاران و خریداران خارجی می تواند در ترکیه، مجموعا ۳۰ هکتار زمین یا ملک خریداری نماید
  • خرید هرگونه ملک و زمین در مناطق نظامی برای سرمایه گذاران و خریداران خارجی ممنوع بوده و اجاره آن نیز مشروط به کسب مجوز ویژه ای خواهد بود
  • سرمایه گذاران و خریداران خارجی می توانند تا ٪۱۰ مساحت شهری که مایل هستند، ملک خریداری کنند
  • درصورتی که ملک برخلاف هدف خریداری شده، مورد استفاده قرار گیرد، مراجع قانونی نسبت به این امر، اقدامات قانونی و لازم را انجام خواهند داد
  • این محدودیت ها برای شرکت های حقوقی در ترکیه، صدق نکرده و اعمال نمی گردند

دیدگاه بگذارید