راهکارهای تمیز کردن هوای خانه

با وجود تمیز کردن مرتب خانه، باز لایه های گرد و غبار مجددا در زمان کوتاهی روی لوازم و اشیا خانه نشسته و نه تنها خانه را گردوخاکی نشان می دهند، بلکه برای سلامت نیز مضر می باشند. تجمع این گرد و غبار که می تواند باعث بیماری هایی مانند آسم و آلرژی گردد، زدودن آنها نیازمند روش ها و راهکارهای موثر و گاها ساده ای است که در اختیارتان قرار خواهیم داد.

15 راهکار برای زدودن گردو غبار از خانه

  1. استفاده کمتر از فرش

همانگونه که می دانید، فرش ها همیشه گردوغبار زیادی به خود جذب می کنند؛ درنتیجه، هرچه تعداد بیشتری فرش در خانه داشته باشید، به معنای بیشتر شدن منبع گرد و غبار در خانه خواهد بود. از این رو، شیوه خانه آرایی مدرن توصیه می کند تا حد امکان از فرش کمتری در خانه استفاده کنید. اما اگر به تزیین خانه با فرش علاقمندید، پس سعی کنید حداقل 1-2 بار در هفته با جاروبرقی (درحالت مکش قوی)، تمیز کنید تا میزان گرد و غبار فرش ها به حداقل برسد.

  1. استفاده از جاروبرقی مناسب

برای گرفتن بهترین نتیجه در رابطه با نظافت فرش از گرد و غبار، به ویژه در مکان هایی مانند راهروها و اتاق های نشیمن که زیاد از آنها استفاده می شود، استفاده از جاروبرقی مناسب امری ضروری است. لذا، باید از یک جاروبرقی با فناوری فیلترینگ مناسب گرد و غبار استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می توانید مدل های جاروبرقی با فیلترهای HEPA با بازده بالا را خریداری نمایید که می توانند تا 99.9٪ ذرات معلق در هوا را جذب و بدین وسیله گرد و غبار از محیط خانه پاک کنند. با این حال، گاهی علاوه بر استفاده از قدرت بالای مکش در نظافت فرش ها، لازم است از برش مناسب نیز که به بافت فرش آسیب نرساند، در این رابطه بهره برد. در مورد پارکت، کاشی و کفپوش ها نیز، بهترین گزینه سرهای جاروی بدون برس می باشد.

  1. دقت در نحوه گردگیری

به یاد داشته باشید، بهتر است برای گردگیری از دستمال مرطوب استفاده کنید تا رطوبت آن به خوبی گردوغبار را تمیز نماید؛ چراکه تمیز کردن گرد و غبار با پارچه خشک، معمولا بی فایده بوده و فقط گرد و غبار را پراکنده می کند. استفاده از دستمال های میکروفایر (Microfire)، می توانند گزینه مناسبی برای گردگیری مبلمان و سطوح باشند. این نوع دستمال ها مانند یک آهنربای طبیعی عمل کرده و هنگام نظافت، ذرات را کنار یکدیگر نگه می دارند.

  1. مرتب کردن چیدمان خانه

اتاق ها و نقاطی مانند قفسه های یا وسایلی که پشت در انباشته شده اند، از جمع مکان های تجمع گرد و غبار می باشند. لباس های انباشته شده، جعبه های کفش روی هم چیده شده و مجسمه های کوچک قفسه ها، خیلی سریع تر از آنچه تصور می کنید، گرد و غبار را به خود جمع می کنند. دقیقا به همین دلیل است که شما باید فضاهای زندگی خود را مرتب کرده و می توانید آن را با برداشتن اشیا غیرضروری شروع کنید. به یاد داشته باشید، وسیله هایی که تصمیم به ماندن آنها گرفته اید، باید به طور مرتب گردگیری شوند.

  1. تمیز کردن پرده ها

تکه های بزرگ پارچه مانند پرده، حاوی گرد و غبار زیادی است. داشتن سطح بزرگ و محصولات نساجی از این قبیل، آنها را به محلی برای تجمع گردوغبار تبدیل می کند. بنابراین، پرده ها که غالبا در نظافت روزانه نادیده گرفته می شوند، در واقع به راحتی گرد و غبار را در خود نگه داشته و باید مرتبا تمیز شوند. با این حال، بیشتر مردم تمیز کردن پرده را یک فرآیند خسته کننده دانسته و از آن اجتناب می کنند. فراموش نکنید، هدف شما خلاص شدن از گرد و غبار است، پس توجه کنید که بخش هایی از کف اتاق که نزدیک پرده ها می باشند را ماهی یکبار با یک برس نرم تمیز کرده یا هر سه ماه یکبار، پرده ها را بشویید (یا به خشکشویی بدهید).

  1. رعایت بهداشت حیوانات خانگی

معمولا حیوانات خانگی به همان اندازه که دوست داشتنی هستند، می توانند منبع گردوغبار در خانه نیز باشند. بقایای پوست و موی حیوانات دائما گرد و غبار ایجاد کرده و به همین دلیل باید مرتبا مورد شستشو و نضافت قرار گیرند.

  1. عوض کردن مکرر ملحفه ها

باید بدانید که تخت خواب شما نیز می تواند تبدیل به محل تجمع گرد و غبار شده که حتی اگر متوجه نشوید، در مدت زمان کوتاهی بیشتر نیز می شوند؛ چراکه تخت ها دارای سطح بزرگی برای تجمع گردوغبار بوده و به همین دلیل، توصیه می شود هفته ای یکبار ملحفه های تخت را عوض کنید. به خصوص برای افرادی که به گردوخاک آلرژی دارند، تخت آلوده می تواند مشکلات زیادی مانند خارش و عطسه را به همراه داشته باشد که روی کیفیت خواب نیز تاثیر می گذارد؛ البته نباید بالش ها را نیز فراموش کرد!

  1. استفاده از دستگاه تصفیه هوا

با در نظر گرفتن نحوه انتقال گرد و غبار از طریق هوا، می توانید بدون نظافت نیز از گرد و غبار خلاص شوید. دستگاه های تصفیه و فیلترکننده هوا، نه تنها می توانند کمک زیادی به کنترل گرد و غبار کرده، بلکه میزان نشستن گرد و غبار را تا حد زیادی کاهش می دهند. به یاد داشته باشید که هیچ فیلتری نمی تواند گرد و غبار را به طور کامل پاک کند، اما می تواند به میزان قابل توجی آن را کاهش دهد. معمولا، دستگاه های تصفیه هوا را می توان به راحتی در هر اتاق قرار داد تا هوا ضمن گردش درون خانه، از طریق فیلترهای موجود در آن نیز پاک گردد. در نتیجه، هر چه گردوغبار در هوا کمتر باشد، بر روی وسایل شما نیز کمتر جمع می کنند. پس اگر دچار حساسیت ناشی از گرد و غبار هستید، می توانید از چنین دستگاه های استفاده نمایید.

علاوه بر این، کولرهای گازی با فیلترهایی که ذرات گرد و غبار موجود در خانه شما را تمیز می کنند نیز، می توانند برای خلاص شدن از گرد و غبار به شما کمک کنند!

  1. مرتب کردن کمدها

معمولا کمد ها، لباس ها، حوله و سایر منسوجات بهداشتی، محل تجمع گرد و غبار هستند؛ لذا هر زمان که در کمدهای خود را باز می کنید، به طور نامرئی در معرض گرد و غبار زیادی قرار می گیرید. حقیقت این است، شما نمی توانید از ریزش الیاف لباس جلوگیری کنید، اما می توانید کمدها را با نظافت کردن، مرتب نگه داشته و در نتیجه از جمع شدن بیشتر گرد و غبار جلوگیری کنید. برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، می توانید هر نوع لباس، کیف یا وسیله ای را که استفاده نمی کنید، درون محفظه پلاستیکی یا کیسه های پارچه ای قرار دهید.

  1. تمیز کردن گیاهان خانگی

گیاهان خانگی به عاملی برای تشکیل لایه های گرد و غبار مشهورند، اما به دلیل اثرات منفی مواد تمیز کننده، نمی توانید گیاهان را با این مواد گردگیری کرد. برای گردگیری سریع و بی خطر گیاهان، می توانید دو ترفند ساده را اجرا کنید. روش اول، استفاده از باد سر سشوار برای زدودن گردوغبار از برگ های گیاه می باشد؛ روش دوم نیز، بردن گیاهان به حیاط یا بالکن و شستن برگ های آنهاست. این فرایندها گرد و غبار را از بین برده و به گیاهان اجازه می دهند راحت تر نفس بکشند.

  1. تمیز نگه داشتن دیوارها

دیوارهای خانه شما می توانند مناطق مناسبی برای تجمع گرد و غبار باشند، مخصوصا اگر سقف های بلندی داشته باشید. گرد و غبار به راحتی روی دیوارها جمع می شود، زیرا این بخش ها به اندازه سایر قسمت های خانه تمیز نمی شوند. پاک کردن دیوارها با حوله مرطوب هر چند ماه یک بار به کاهش گرد و غبار جمع شده کمک زیادی می کند.

  1. استفاده از دستگاه رطوبت گیر یا تهویه مطبوع در اتاق ها

هیره یا مایت ها (Hire or Mite)، که نوعی موجوداتی میکروسکوپی و اغلب در فضای داخلی اماکنی که هوای مرطوب دارند (مانند خانه)، زندگی و از مواد آلی موجود در گرد و خاک خانه، تغذیه می‌کنند، از موارد خطرناک در گرد و غبار می باشند. از این رو، استفاده از تجهیزات کاهش دهنده رطوبت، می تواند تا حد زیادی مانع از شرایط زندگی این حشره ها در خانه می شوند.

  1. غبارروبی لامپ ها

اگر آخرین دفعه ای که لامپ ها را  نظافت کرده اید مدت ها پیش می باشد، پس مطمئنا اکنون زمان این کار است. شما می توانید این کار را با مقداری الکل و یک دستمال، به راحتی تمیز کنید. به این ترتیب هم از جمع شدن گرد و غبار جوگیری کرده اید و هم لامپ ها روشنایی بهتری می دهند.

  1. استفاده از زیرپایی

آیا می دانید بیش از 50% گردوغبار خانه شما از در و پنجره های خانه وارد می شود؟ پس بهتر است پیش از ورود به خانه، گرد و غبار را به تله بیندازید. اگر جلوی در خانه خود زیرپایی ندارید، ممکن است همه غبار و آلودگی وارد خانه شود، چراکه زیرپایی، جلوی همه آلودگی را نمی گیرد اما از ورود گِل و سنگ به داخل خانه جلوگیری می کند.

  1. باز نگه داشتن پنجره برای مدت کوتاه

هرچه پنجره های خود را بیشتر باز کنید، گرد و غبار بیشتری به خانه وارد می شود؛ پس به جای اینکه مدام آنها را باز نگه دارید، باید سعی کنید فقط طی چند ساعت صبح و به مدت کوتاهی نیز در عصر پنجره ها را باز کنید.

دیدگاه بگذارید