معیارها و عصری جدید در ساخت و ساز در ترکیه

با شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که به اجبار بر زندگی و مردم و اقتصاد جامعه اعمال شد، امروزه شاهد معیارها و شرایط جدیدی در را بطه با موضوعاتی مانند: خرید کردن، مسافرت، رفتن به اماکن مختلف، شرایط کار و درآمدزایی و حتی ساخت بناهای جدید، می باشیم. همین امر باعث شده تا در ترکیه که حوزه ساخت و فروش ملک بسیار پر رونق است، وارد عصری جدید بویژه در حوزه ساخت و ساز گردد.

ضرورت تغییر در طول تاریخ

اگر تاریخ را مرور کرده باشید، خواهید دید در زمان های مختلف، عوامل بسیاری موجب تغییراتی در: شیوه زندگی، نحوه عملکرد، نگرش ما به زندگی، معیارها برای داد و ستد و ساخت بناها، شده است. این تغییرات که عمدتا به پیشرفت در زندگی فردی و اجتماعی ما منجر شده، همچنان نیز ادامه داشته و لازم است با آن همگام باشیم.

در همین راستا، کشور ترکیه با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه: گردشگری، فروش ملک و ساخت بناهای متناسب با نیازهای زندگی امروز داشته، توانسته با اعمال برخی قوانین و درنظر گرفتن معیارهایی جدید، عصر جدیدی را بویژه در را بطه با ساخت بناهای جدید، بوجود آورد؛ لذا، از این پس در این کشور شاهد: معماری افقی، حیاط ها و بالکن های اختصاصی، سیستم تهویه اصولی، مصالح با کیفیت تر و خانه هایی با فضاهای اختصاصی بیشتر مانند اتاق مطالعه، خواهیم بود.

شرایط جدید زندگی، کار و ساخت ساز پس از شیوع کرونا در ترکیه

بعد شیوع کرونا و الزام به ماندن در خانه ها برای چندین ماه به عنوان قرنطینه، اکنون با آغاز روند عادی سازی و افزایش میزان واکسیناسیون، باز می توان دید که انجام بسیاری از مشاغل به خانه ها راه یافته و اصطلاحا «دورکاری» باعث شده شرایط و نحوه انجام برخی کارها تغییر نماید؛ همچنین، از آنجا که برای کار کردن در خانه نیاز به فضای مشخصی بوده و باید علاوه بر آن، سبک جدید زندگی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمود، حال سوال اینجاست که: «امروزه یک خانه باید چه ویژگی هایی داشته و چگونه باشد؟»

در پاسخ به این پرسش، «ضیا ییلماز (Ziya Yılmaz)» رئیس هیئت مدیره شرکت DAP Yapı با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بخش املاک ترکیه، گفت: «پس از زلزله 1999 در ترکیه، بخش ساخت و ساز ملزم به رعایت معیارهای ساخت بناهای ضد زلزله شد. امروزه نیز پس از شیوع کوید-19، ساخت هرگونه مسکن براساس «معیارهای بهداشتی» ضروری گشته است. همچنین، متوجه شده ایم که فضاهای زندگی ما، بسیار بیشتر از صرفا خوردن، خوابیدن، تماشای تلویزیون و بازی با فرزندانمان می باشد.»

ساخت و ساز مسکن در ترکیه

تشکیل هیئت سلامت در ترکیه

بر اساس اخبار منتشره در بخش «گلستان آلاگوز (Gülistan Alagöz)» از روزنامه «حُریّت (Hürriyet)»، «ضیا ییلماز (Ziya Yılmaz)» چنین بیان کرد که در دوره جدید معماری بعد از کرونا، شکل تقاضای مشتریان تغییر کرده و پروژه ها نیز متعاقب آن عوض خواهند شد: «این روند به همه ما نشان داد که هیچ خانه ای نمی تواند بدون حیاط، بالکن یا تراس باشد. برای این منظور، ارائه برخی مشوق ها هنگام تدوین مقررات منطقه بندی در ساخت و ساز، جهت احداث خانه هایی با بالکن و تراس، مفید خواهد بود. همچنین، بر اساس مطالعات جدی که در خصوص معیارهای سلامت انجام داده ایم، «هیئت سلامت» متشکل از پزشکان را تشکیل دادیم. بنابراین، پاسخ دقیق پرسش یک خانه سالم چگونه خواهد بود؟ می توان گفت که بیش از یک آسانسور برای ساختمان ها الزامی بوده ولی انتظار می رود تقاضا برای ساخت بناهایی که نیاز به آسانسور نداشته باشند، بیشتر خواهد شد؛ همچنین، باید در هر محل مسکونی دارای: حیاط، بالکن یا تراس و فضاهای اختصاصی باشند. مجتمع ها نیز باید دارای فضای سبز وسیع، مطابق بودن سیستم تهویه با معیارهای بهداشتی، ضد زلزله و …، باشند.»

پایان دوران ساخت بناهای مرتفع در ترکیه

«ضیا ییلماز (Ziya Yılmaz)» با اشاره به اینکه تقاضا برای ساختمان های بلند در بخش مسکن کاهش خواهد یافت، گفت: «به عنوان یک شرکت، ما این تصمیم را 3-4 سال پیش گرفتیم و زمین های خود را بر اساس آن توسعه دادیم. به نظر من، دوران ساختمان های بلندمرتبه با این همه گیری تمام شد. این نه تنها برای ترکیه بلکه برای کل جهان صدق می کند.»

اتاق نصفه برای کسانی که از خانه کار می کنند

«ضیا ییلماز (Ziya Yılmaz)» با توجه به تغییر نحوه کار کردن و مشاغل با شیوع روند کرونا، افزود: «بسیاری از موسسات شیوه دورکاری را در پیش گرفته اند و کارشناسان بر این باورند در خانه ها نیاز به درنظر گرفتن یک اتاق کار، الزامی است. به همین دلیل، امروزه در طراحی های صورت گرفته، به این موضوع توجه داشته و در خانه ها فضایی را به صورت مجزا به عنوان اتاق کار ساخته ایم. ما علاوه بر افزودن بخش هایی به شکل نیم اتاق به برخی از خانه های خود، تعداد خانه های دارای حیاط را در پروژه های خود افزایش دادیم. بر این اساس، %20 از تعداد کل آپارتمان ها را با مفهوم باغ ویلا طراحی و فضایی را به عنوان بالکن ساخته ایم؛ همچنین، برای %20 از خانه ها و پروژه های درحال ساخت، تراس طراحی کرده ایم.»

تغیر معماری بعد از کرونا

افزایش تقاضا برای خانه های حیاط دار در ترکیه

به عقیده «اینانچ کابادایی (İnanç Kabadayı)» رئیس هیئت مدیره شرکت ساختمانی «Ege Yapı»، استفاده از بالکن فرانسوی که برای یک دوره بسیار محبوب بوده، به طور کامل باقی خواهد ماند. به گفته وی، مردم بالکن های بزرگ را برای آنکه بتوانند در آنها اوقات خود را بگذرانند، ترجیح می دهند. از این رو، «تقاضا برای معماری افقی و خانه های حیاط دار» همچنان در حال حاضر رو به افزایش است؛ چراکه مردم دوست دارند محل زندگی آنها سرسبز باشد. علاوه بر این، در این دوره، فاصله اجتماعی و درهای اتوماتیک برای ساختمان ها در پروژه های مسکن مطرح خواهد شد.»

استفاده از مصالح ضد ویروس در ترکیه

«ناظمی دورباکاییم (Nazmi Durbakayım)» رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان استانبول (İNDER)، و شرکت ساختمانی «تکنیک (Teknik)» اظهار کرد عصر جدیدی در صنعت ساخت و ساز پس از شیوع ویروس کرونا آغاز خواهد شد. وی گفت: «مهم ترین چیز مصالح است. در ابتدای کار و هنگام انتخاب مصالح، باید انواع ضد ویروس آنها را در اولویت قرار دهیم. همچنین، خانه ها باید طوری طراحی شوند که هوای تازه و نیز نور آفتاب وارد آن شود. در نصب سیستم های تهویه مطبوع، باید سیستمی را انتخاب کنید که جریان هوا را از سقف به سمت پایین هدایت کند. از سوی دیگر، بهتر است برای ساختمان ها از درب اتوماتیک در ورودی استفاده شده و به دستگیره درهای داخل آپارتمان نیز توجه و از محصولاتی که قابلیت ضدعفونی خود را دارند، استفاده نمود. نهایتا اینکه، امکانات مربوط به فضاهای عمومی و تجمعات، باید با توجه به پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی طراحی و برای استفاده به صورت انفرادی، مناسب باشند.»

ساخت مسکن در ترکیه

مواری که باید در طراحی جدید خانه درنظر داشت

  • اهمیت بیشتر به معماری افقی و فضای سبز
  • در صورت امکان، وجود حیاط برای هر خانه یا حداقل، بالکن یا تراس (مخصوصا بالکن های سبک فرانسوی)
  • مطابقت داشتن سیستم با معیارهای بهداشتی در دوره کرونا
  • انتخاب مصالح ساختمان با خاصیت ضد ویروس
  • استفاده بیشتر از درهای اتوماتیک و بدون نیاز به تماس آنها
  • اهمیت به رعایت فاصله اجتماعی در مراکزی مانند: سالن ورزشی، حمام ترکی و سونا
  • معماری خانه ها با درنظر گرفتن ضرورت جریان هوای تازه و استفاده از نور خورشید
  • افزوده شدن تعداد اتاق ها در آپارتمان ها با افزایش میزان کار در خانه (دورکاری)
  • دیجیتالی شدن روند فروش ملک در ترکیه

تهیه و ترجمه: فرناز ممقانی

منبع: https://emlakkulisi.com/insaat-firmalari-yeni-doneme-basliyor-kriterler-degisti/639478

دیدگاه بگذارید