مجوز اقامت دانشجویی ترکیه

کیفیت بالای آموزشی در دانشگاه ها و سایر مزاکر علمی ترکیه در مقاطع مختلف، یکی از اصلی ترین دلایلی است که محصلان و دانشجویان خارجی زیادی هر ساله به ممنظور ادامه تحصیل، با دریافت جوز اقامت تحصیلی، به ترکیه می آیند. مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه، بر اساس ماده 38 و 41 قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی به شماره 6458 و ماده 35 و 39 آیین نامه اجرای قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی، تنظیم و صادر می گردد.

ترکیه، کشور ایده آل برای ادامه تحصیل

فرقی نمی کند شما از چه منظری مزایای آمدن به ترکیه و تحصیل در مراکز علمی آن را مورد بررسی قرار دهید، چرا که در هر صورت، به اطمینان خاطر جهت دریافت مجوز اقامت دانشجویی ترکیه و آمدن به این کشور، دست پیدا خواهید کرد. به روز بودن سیستم آموزشی ترکیه، استفاده از فناوری های نوین، بالا بودن سطح کیفیت آموزشی، الزام به رعایت استانداردهای بالای تحصیلی، تنوع مراکز آموزشی دولتی و خصوصی، پایین بودن هزینه ها در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی و امریکایی، کسب رتبه های علمی قابل توجه بویژه در دانشگاه ها، تعدد دانشگاه های معروف و بسیاری موارد دیگر، از جمله مزایای تحصیل در ترکیه می باشند.

افراد واجد شرایط برای دریافت جوز اقامت تحصیلی ترکیه

پیش از هر چیز، درنظر داشته باشید اتباعی که زیر 18 بوده و خانواده های آنها یا سرپرست/قیم قانونی یا نماینده والدینشان در ترکیه اقامت داشته باشند، می توانند بدون مشکل در ترکیه حضور داشته و به تحصیل بپردازند؛ اما در مواقعی که سن آنها بیش از 18 سال باشد، ملزم به دریافت مجوز اقامت تحصیلی هستند. بر این اساس، مجوز اقامت دانشجویی صرفا مجوز اقامت در ترکیه را به «فرد دارنده آن» داده و سایر اعضای خانواده وی، نمی توانند از این مجوز برای اقامت در ترکیه استفاده کنند؛ بر این اساس، افراد زیر می توانند نسبت دریافت مجوز اقامت دانشجویی ترکیه، درخواست دهند:

  • آن دسته از اتباع خارجی که تمایل به تحصیل در مقاطع ابتدایی یا متوسطه را داشته و خانواده های آنها، دارای مجوز اقامت در ترکیه نیستند.
  • آن دسته از اتباع خارج که تمایل دارند در دوره های: کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، پزشکی (TUS)، یا دندانپزشکی (DUS)، تحصیل کنند.

مدت اعتبار مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه

در حالت کلی، مدت اعتبار مجوز اقامت تحصیلی در ترکیه صرف نظر از مقطعی که تبعه خارجی در آن قصد تحصیل دارد، معمولا بین یک تا دو سال بوده و دانشجو/دانش آموز می بایست مجوز اقامت خود را پیش از پایان سال تحصیلی خود، تمدید کنند. نکته مهم اینکه، مدت اعتبار پاسپورت فرد متقاضی، نباید کمتر از مدت اعتبار مجوز اقامت تحصیلی باشد؛ همچنین، اگر مدت مجوز اقامت کمتر از طول مدت تحصیل باشد، مجوز مزبوطه به اندازه مدت تحصیل از تاریخ انقضای آن، تمدید می شود.

دریافت بیمه سلامت برای مجوز اقامت دانشجویی ترکیه

در صورتی که دانشجویان ظرف سه ماه از تاریخ پذیرشان در مرکز علمی مورد نظرشان و با توجه به قوانین بیمه تامین اجتماعی، اقدام به دریافت بیمه عمومی سلامت کنند، دیگر نیازی به ارائه درخواست برای بیمه درمانی غیر از آن، نخواهند داشت؛ از این رو، اگر این افراد در مدت تعیین شده اقدام به دریافت بیمه سلامت نکنند، ملزم به تهیه بیمه درمانی از شرکت های خصوصی و با هزینه های بالاتر خواهند بود. سایر مواردی که دانشجویان در این رابطه می بایست مدنظر داشته باشند، عبارتند از:

الف) در صورت تغییر دانشکده یا گروه آموزشی در همان استان یا موسسه تحصیلی، به شرط عدم وقفه در دوره دانشجویی و اعلام به موقع آن به مسئولان ذی ربط، مجوز اقامت فعلی حفظ می شود.

ب) در صورت تغییر مرکز آموزشی از استانی به استان دیگر، مجوز اقامت فعلی لغو و مجوز اقامت جدید متناسب با طول مدت دوره جدید تحصیلی، توسط استانداری صادر می شود.

اجازه کار برای دانشجویان خارجی در ترکیه

دانشجویان خارجی که در دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری در ترکیه شرکت می کنند، به شرط دریافت مجوز کار، می توانند در ترکیه مشغول به کار شوند. نکته مهم اینکه، دانشجویان کاردانی یا کارشناسی فقط پس از گذراندن سال اول تحصیلی خود، مجاز به دریافت مجوز کار بوده و می بایست درخواست خود را به به وزارت کار و تامین اجتماعی ارسال کنند.

دلایل امتناع، لغو یا عدم تمدید مجوز اقامت تحصیلی ترکیه

  • برآورده نشدن شرایط لازم برای صدور مجوز اقامت دانشجویی یا از بین رفتن این شرایط از سوی متقاضی
  • مدارکی دال بر عدم تداوم روند تحقیقات علمی دانشجو
  • استفاده از مجوز اقامت دانشجویی برای مواردی غیر از تحصیل در ترکیه
  • بنا بر تصمیم و صلاح دید مراجع قضایی یا دولتی ترکیه، به فرد اجازه ورود یا اقامت صادر نشود

سایر انواع مجوز اقامت در ترکیه

  • مجوز اقامت بلند مدت/دائمی ترکیه
  • مجوز اقامت کوتاه مدت ترکیه
  • مجوز اقامت خانوادگی ترکیه
  • مجوز اقامت بشردوستانه و قربانیان تجارت انسان ترکیه

 

دیدگاه بگذارید