روز کریسمس و باورهای عجیب درمورد آن

۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳

روز کریسمس (Christmas)، یا نوئل (Noël)، که در دین مسیحیت آن را به عنوان زادروز «حضرت عیسی» جشن می گیرند؛ از این رو، با توجه به وسعت دین مسیحیت و تعدد پیروان آن، می توان جشن برگزار شده در این روز را در بسیاری از کشورها دید که در برخی موارد، دارای آیینی یکسان و در برخی موارد، دارای مراسمی مختص به خود می باشند.

روز کریسمس در تقویم خورشیدی

تاریخ جشن کریسمس در تقویم خورشیدی، هرساله برابر با 5 دی ماه می باشد که برخی از اعضای کلیسای کاتولیک روم، پیروان آیین پروتستان و کلیسای ارتودوکس، آن را در این روز یعنی مصادف با 25 دسامبر و بسیاری نیز آن را در شامگاه 24 دسامبر (4 دی)، جشن می گیرند. این درحالی است که برخی مسیحیان ارتودوکس در کشورهایی مانند: روسیه، اوکراین، فلسطین، و …، به سبب استفاده تقویم «یولیانی»، جشن کریسمس را در روز 7 ژانویه (13 دی)، برگزار می کنند. البته کلیسای حواری ارمنی، بنا بر سنتی منحصر به فرد، روز میلاد و همچنین غسل تعمید مسیح در روز 6 ژانویه (12 دی)، به این جشن اختصاص داده اند.

جشن عید کریسمس، جشنی 12 روزه است که با سالروز تولد حضرت عیسی در 25 دسامبر آغاز و تا جشن «خاج شویان» در روز 6 ژانویه ادامه پیدا می کند. هرچند، عید پاک به عنوان روزی که حضرت عیسی مصلوب و به معراج رفته، مهمترین عید مذهبی در تقویم میلادی محسوب می شود، اما مردم بسیاری بویژه در کشورهایی چون: ایالات متحده و کانادا، کریسمس را مهمترین روز در تقویم میلادی می دانند؛ از این رو، با وجودیکه جشن کریسمس یک عید و روز مذهبی است، اما از اوایل قرن بیستم میلادی به بعد، به طور گسترده به عنوان یک جشن غیرمذهبی برگزار و برای بیشتر مردم فرصتی جهت دورهمی های خانوادگی و دوستانه تلقی می شود. با تمام این اوصاف، آنچه در این روز و بین همه مسیحیان یکسان می باشد، اشتراک آنها در آیین هایی مانند: دورمی ها، هدیه دادن، تزئین درخت کاج و حضور نمادین فردی به عنوان بابانوئل، می باشد که نقش مهمی در این مراسم دارد.

12 باور عجیب درمورد کریسمس و بابانوئل

  1. آهنگ معروف «جینگل بلز» متعلق به روزشکرگذاری است نه کریسمس

آهنگ «Jingle Bells» که در سال 1857 توسط «جیمز لرد پیرپونت» و تحت عنوان «یک اسب سورتمه» برای کلاس موسیقی وی در روز یکشنبه نوشته شده بود، قرار بود در روز شکرگذاری (Thanksgiving)، و به منظور بزرگداشت مسابقات مشهور سورتمه سواری «مدفورد» پخش شود.

  1. احتمالا بینی قرمز رودلف به دلیل عفونت انگلی دستگاه تنفسی است

به اعتقاد «راجر هایفیلد» نویسنده کتاب «فیزیک کریسمس: از آیرودینامیک گوزن شمالی تا ترمودینامیک ترکیه»، بینی قرمز گوزن معروف سورتمه بابانوئل که یک گوزن شمالی به نام «رودلف (Rudolf)» می باشد، ابتلا به نوعی انگل تنفسی رایج در بین این گونه جانوری است؛ البته به روایت دیگر، بینی قرمز او همانند چراغی جهت روشن کردن مسیر سورتمه و سایر گوزن ها در طول شب می باشد.

  1. در هلند شخصیت سانتا کلاوس اهل اسپانیا است نه قطب شمال

بابانوئل هاندی یا همان یانتا کلوس (Sinterklaas)، تنها وجه تمایز او نبوده و وی دارای دوستان سخت کوشی است که به او در آماده کردن هدایای کریسمس، کمک می کنند. این دوستان که نه جن بلکه پسرها و دختران سیاه پوستی هستند که (دیدگاهی نژاد پرستانه)، می توانند بچه هایی که رفتار خوبی ندارند را دزدیده و آنها را به اسپانیا برگردانند تا به سختی تنبیه شوندها مجازات سختی است.

  1. یافتن عنکبوت یا تار آن در درخت کریسمس، نشانه خوش شانسی است

بنا بر افسانه های: آلمانی، لهستانی و اکراینی، عنکبوتی پس از بدنیا آمدن حضرت عیسی، برای وی یک پتو بافته تا او گرم شود. البته بر طبق افسانه ای دیگر، روزی عنکبوتی که در درخت کریسمسی تار تنیده و زندگی می کرد، با لمس نور خورشید تمام تارهای او تبدیل به نقره و طلا می شوند؛ از این رو، در این کشورهای گاهی برای تزئین درخت کریسمس، از تار و عنکبوت های مصنوعی برای خوش شانسی استفاده می کنند.

  1. بابانوئل برای امکان تحویل تمامی هدایا در یک شب، زمان را مانند نوار لاستیکی کش می دهد

به گفته «یونیسف (صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل)، حدود 2.1 میلیارد کودک زیر 18 سال در جهان زندگی می کنند، پس اگر فرض کنیم هر خانواده به طور متوسط 2.5 فرزند داشته باشند، بابانوئل ناچار است هنگام پیمودن 221 میلیون مایل (356 کیلومتر)، در طوب=ل یک شبرا برای تحویل هدایای کریسمسی خود، حدودا 842 میلیون بار توقف نماید؛ البته با توجه به مناطق مختلف زمانی، سانتا کلوس در حقیقت 36 ساعت فرصت دارد، بنابراین سرعت متوسط او تقریبا 650 مایل در ثانیه (1046 کیلومتر برثانیه)، خواهد بود. از این رو، «لری سیلوربرگ» استاد مهندسی مکانیک و هوا فضا در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، معتقد است بابانوئل از «ابرهای نسبیت» تحویل بموعق هدایای خود استفاده می کند. بر این اساس، استفاده از ابرهای نسبیبه سانتا کلوس اجازه می دهد زمان را همانند یک نوار لاستیکی کش داده و به او امکان می دهد تا درحالیکه برای ما فقط چند دقیقه به نظر می رسد، طی جندین ماه به کار خود بپردازد.

  1. دو هفته قبل از کریسمس، یکی از محبوب ترین زمان برای جدایی زوجین

بنا بر تجزیه و تحلیل داده های شبکه های مجازی و آنچه معمولا در رابطه با وضعیت تاهل خود در این شبکه ها اضهار می کنند، به نظر می رسید زوجین علاوه بر دو هفته مانده به روز «ولنتاین (روز عشاق)»، بلکه دوهفته مانده به روز کریسمس را بیش از سایر روزهای سال برای جدایی از یکدیگر انتخاب می کنند.

  1. ماهی سرخ شده، کاهو و اسفناج، غذایی سنتی ارمنستان برای شب کریسمس

جالب است بدانید مردم کشور ارمنستان بنا بر یک سنت دیرینه، یک هفته قبل از شب کریسمس روزه گرفته و برا یهمین، با طبخ ماهی سرخ شده به همراه کاهو و اسفناج، سعی در خورد نغذایی سبک برای دوران پس از روزه داری دارند.

  1. خوردن شام کریسمس در KFC توسط ژاپنی ها

هرچند مسیحیان کمی در ژاپن وجود دارد، اما مردم این کشور برای لذت بردن از شام کریسمس خود، به شعبات KFC جهت خوردن مرغ سوخاری می روند که این اقدام، به مذاق کودکان و جوانان بسیار خوشایند می باشد. قدمت این اقدام که به کمپین تبلیغاتی این شرکت در سال 1947. برمی گردد، سعی در پردازش ایده خوردن غذاهای KFC به عنوان یک «شام کریسمس» در کشورهای خارجی بود که بسیار نیز موفق آمیز بوده است.

  1. عدم حذف حرف «X» در واژه «Xmas»

با توجه به اینکه واژه «کریسمس (Christmas)» برگرفته از کلمه «مسیح (Christ)» بوده و برخی برای اختصار و سهولت در نوشتار آن را به دلیل تشابه آوایی در تلفظ «Xmas» بجای «Christmas»، استفاده می کنند، موجب برخی اعتراضات و مخالفت ها کردیده است؛ چرا که بدین شکل، انگار واژه «مسیح (Christ)» از کلمه «کریسمس (Christmas)» خارج شده و ممکن است دیگر کسی متوجه ارتباط «شب کریسمس» با تولید حضرت عیسی مسیح نشود.

  1. ساخته شدن اولین درخت مصنوعی کریسمس از پرهای رنگ شده غاز

اولین درختان مصنوعی کریسمس به منظور ممانعت از جنگل زدایی، در قرن نوزدهم و در آلمان تولید شد؛ این درختان که از پرهای سفید رنگ غاز درست می شدند، بعدا با رنگ سبز رنگ آمیزی می شدند تا هر چه بیشتر به درخت کاج شباهت پیدا کنند. در اوایل قرن بیستم، این بسیار محبوب شده و به آمریکا نیز راه پیدا کردند.

  1. ایسلند دارای 13 بابانوئل و یک بانوی پیر است که بچه ها را می دزدد

باتوجه به اینکه کریسمس در هر کشوری تلفیقی از: دین، افسانه ها محلی و فولکلور آن منطقه می باشد، در کشور ایسلند آنها به جای یك بابنوئل، دارای 13 «یول لاد» می باشند که بچه ها برای به لحاظ رفتارهای خوب یا بدشان بررسی می کنند. بر این اساس، اگر بچه ها رفتار خوبی داشته باشند، به آنها پداش و در صورت زیاد بودن رفتارهای بدشان، آنها را تنبه می کنند. در حقیقت، طی 13 روز تعطیلات کریسمس، یکی از یول لادها به خانه بچه ها سرزده و کفش های بچه های خوب را که در زیر درخت کریسمس گذاشته اند، با شیرینی و هدایای کوچک و درصورت بد بودن بچه ها، با سیب زمینی گندیده پر می کنند. ئر این بین، مادر یول لادها که پیر زنی بداخلاق و ترسناک می باشد، بچه های شیطان را برای تنبه، می رباید..

  1. آلمان ها معتقدند افراد خوش قلب می توانند در شب کریسمس با حیوانات صحبت کنند

به اعتقاد مردم قدیم آلمان، در شب کریسمس یا همان «Heiligabend» انسان های خوش قلب با فطرتی پاک، نه تنها می توانند با حیوانات صحبت کنند، بلکه قادرند: رودخانه ها را تبدیل به شراب، شکوفه های درخت کریسمس را به میوه، کوه ها را جهت یافتن گوهرهایشان شکافته و صدای زنگ های مخفی در دل دریاها را بشنوند.

دیدگاه بگذارید