محله بی اوغلو در استانبول

«بی اوغلو (Beyoğlu)» محله ای در سمت اروپایی و کرانه شمالی «شاخ طلایی (Golden Horn)»، دربرگیرنده محدوده ای از «کاراکوی (Karaköy)» و «پل گالاتا (Galata Bridge)» تا «میدان تقسیم (Taksim Square)» می باشد. این منطقه، در دهه 1800 بخشی جدید در شهر بوده و نه تنها بیشتر سفارتخانه ها در اینجا ساخته شده، بلکه تجار خارجی زیادی نیز در آن شروع به زندگی و کار کردند.

آشنایی با محله بی اوغلو

این منطقه تاریخی که بیشتر به واسطه هتل ها، مکان های دیدنیِ تاریخی و نیز مرازکزی برای تفریحات شبانه مشهور می باشد، در سمت اروپایی استانبول بوده و در طول تاریخ، خانه افراد مهم و فرهنگ های مختلف بوده است. محله بی اوغلو در شمال «شاخ طلایی»، دربرگیرنده بخش های: گالاتا (Galata)، توپخانه (Tophane)، جهانگیر (Cihangir)، شیشانه (Şişhane)، تپه باشی (Tepebaşı)، تارلاباشی (Tarlabaşı)، دولاپدره (Dolapdere)، و کاسیمپاشا (Kasımpaşa)، می باشد؛ تمامی این بخش ها از طریق پل های گالاتا، آتاتورک و شاخ طلایی، به طور یکپارچه با مرکز اصلی شهر در شاخ طلایی، مرتبط می باشند.

مهم ترین منطقه در بی اوغلو، بخش گالاتا است که قدمت آن به قرون وسطی برگشته و هسته شکل گیری بی اوغلو می باشد. «خیابان استقلال (İstiklâl Caddesi)»، گذرگاه اصلی و مسیر اتصالی این محله به میدان تقسیم با 1.6 کیلومتر مسیر عابر پیاده و چندین: کافه، مغازه، شیرینی پزی، رستوران، کتاب فروشی، سینما و گالری های هنری بزرگ، است. خیابانی که پیش تر با نام «Grande Rue de Péra» معروف و مغازه های مدرنی در امتداد آن وجود داشت، امروزه با نام «İstiklal Caddesi» شناخته می شود.

تاریخچه محله بی اوغلو

منطقه ای که امروزه با نام بی اوغلو شناخته می شود، در قرن 7 پیش از میلاد، یک منطقه مسکونی با نام « بیزاس (Byzas)» در منطقه بود که بعدها، هسته اولیه شکل گیری قسطنطنیه گردید. در این دوران، بیشتر ساکنان بیزاس، یونانی زبان بوده و در دامنه تپه های پوشیده از باغ های میوه «Sykai (باغ انجیر)» زندگی می کردند. در اوایل قرن 5 با گسترش امپراتوری بیزانس، شهر قسطنطنیه و اطراف آن، ابتدا این منطقه به نام «گالاتا» و مهم ترین اثر بجامانده از این دوران، قلعه بنا شده توسط «امپراتور تئودوسیوس دوم (Emperor Theodosius II)، در حدود 402–450 پس از میلاد می باشد.

ویژگی های محله بی اوغلو

یکی از مهم ترین ویژگی های بی اوغلو، تجسم بخشیدن به قدرت اقتصادی، هویت فرهنگی و گردشگری استانبول می باشد. این منطقه برخی از مهم ترین بناها، خیابان ها و مراکز تجاری و فرهنگی را در خود جای داده، تاثیر زیادی بر اقتصاد و صنعت گردشگری شهر دارد؛ همین عوامل و موقعیت استراتژیکی آن که موجب شده مانند یک پل ارتباطی بین بخش های مهم استانبول باشد، بر اهمیت و نقش تاثرگذار آن در ساختار شهر، افزوده است.

برخی از بناهای مهم شهری، تاریخی و فرهنگی بی اوغلو عبارتند از: میدان تقسیم، خیابان استقلال، بخش های «بشیکتاش (Beşiktaş)» و «کادیکوی (Kadıköy)، و خلیج شاخ طلایی (Golden Horn Bay)، خطول حمل و نقلی مانند بزرگراه های TEM و E5 و بسیاری موارد دیگر.

امکانات محله بی اوغلو

  1. زیرساخت های شهری در بی اوغلو:

بی اوغلو منطقه ای پر جنب و جوش و مملو از امکاناتی چون: مغازه ها، باغ ها، بناهای اداری-تجاری، بیمارستان های عمومی، بازارها، رستوران ها، هتل های مجلل، امکانات اجتماعی و شبکه گسترده حمل و نقل عمومی، بوده که تمام نیازهای ساکنین و بازدیدکنندگان خود را فراهم می کند.

  1. سیستم حمل و نقل عمومی بی اوغلو:

2-1- بزرگراه های: E-5 (D100) و TEM (E80) و جاده ارتباطی D020

2-2- اتوبوس، مینی بوس و متروبوس

2-3- شبکه ریلی: مترو Yenikapi-Haciosman، تراموا تاریخی، تونل تاریخی خیابان Karaköy-Istiklal، خط F1 تکسیم-کاباتاش فونیکولار

2-4- مسیرهای دریایی: بندرهای: کاباتاش، کاراکوی و سوتلوجه (Sutluce)

  1. مدارس و دانشگاه ها در بی اوغلو:

منطقه بی اوغلو دارای طیف گسترده ای از مراکز آموزشی مانند: مدارس دولتی و خصوصی در مقاطع مختلف (مهدکودک، دبستان و دبیرستان)، و چندین دانشگاه بوده که از جمله آنها، می توان به این موارد اشاره داشت: دبیرستان گالاتاسرای (محبوب ترین مدرسه در ترکیه)، مدرسه و دبیرستان خصوصی آلمانی، دبیرستان آنادولو (Anadolu)، در تکسیم دانشگاه بیکنت (Beykent)، دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان (Mimar Sinan)، دانشگاه فاتح، دانشگاه گالاتاسرای و دانشگاه بسفر.

  1. مراکز بهداشتی و درمانی بی اوغلو:

4-1- بیمارستان های: بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی تکسیم، بیمارستان دریایی کاسیم پاشا (Kasımpaşa)، بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی چشم دانشگاه علوم بهداشت استانبول بی اوغلو، پلی کلینیک ناحیه بی اوغلو، بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی چشم پروفسور دکتر N.Reşat Belger Beyoglu، بیمارستان خصوصی اتریشی سن جورج، و  بیمارستان آلمان.

4-2- مراکز بهداشتی: مرکز پزشکی کیزیل آی (Kizilay)، مرکز بهداشت خانواده بی اوغلو، مرکز بهداشت خانواده Kasımpaşa Kuçuk Piyale، مرکز بهداشت خانواده بی اوغلو توپخانه استانبول ()، تی. سی. وزارت بهداشت و مرکز بهداشت خانواده فاتح سلطان Okmeydanı.

  1. مراکز فرهنگی-هنری بی اوغلو:

5-1- مراکز فرهنگی: مرکز فرهنگی تاریک ظفر تونایا (Tarık Zafer Tunaya)، مرکز کنگره هالیچ (Haliç)، فرهنگ و هنر یاپی کِردی (Yapı Kredi).

5-2- موزه ها: موزه فضای باز مینیاتورک در شاخ طلایی (Miniaturk)، موزه هنرهای مدرن استانبول، موزه مادام توسو استانبول، موزه پرا (Pera)، و موزه گالاتاسرای.

  1. مراکز خرید بی اوغلو:

عبارتند از: Demirören İstiklal، Grand Pera، Istanbul Bazaar، The Aleppo Passage و Social Life in Beyoglu.

  1. رستوران های محبوب بی اوغلو:

رستوران سوریه ای Tarbuş، Aleppo Flower (Okmeydanı)، رستوران سوریه ای Falafel Village، رستوران ایرانی Reyhun، 360 Istanbul و Mandabatmaz Turkish Coffee (Asmalı Mescid).

  1. پارک های بی اوغلو:

پارک های این محله عبارتند از: پارک تکسیم قاضی (Taksim Gezi)، پارک فیندیکلی (Findikli)، پارک گلدن هورن (Golden Horn)، پارک سوری (Sururi)، پارک کرَفتمِن (Craftsmen)، پارک جهانگیر (Cihangir)، پارک حسن پاشا الجزایری (Algerian Hasan Pasha)، پارک هالیجی اوغلو (Halıcıoglu)، پارک گوموش سویو (Gumuşsuyu).

جاذبه های محله بی اوغلو

  1. میدان تقسیم (Taksim Square)

این میدان که از گذشته های دور، همچنان یکی از مناطق مهم شهری و تاثیرگذار بوده، از اصلی ترین مرکز توزیع آب به محله های استانبول بوده و دلیل نام گذاری آن به «میدان تقسیم» همین موضوع می باشد. میدان تقسیم در مرکز و قلب استانبول، یکی از پرجنب و جوش ترین مناطق این شهر و محبوب نزد گردشگران است.

  1. خیابان استقلال (İstiklal Street)

این خیابان معروف 3 کیلومتری که مملو از: بناهای تاریخی، لباس فروشی، کتابخانه، نمایشگاه، تئاتر، مراکز خرید و …، می باشد، جزو پربازدیدکننده ترین خیابان های استانبول و حتی ترکیه است. از جاذبه های خیابا استقلال، تراموای تاریخی آن متعلق به دوره امپراتوری عثمانی می باشد که در سال 1875، ساخته شده است.

  1. گذرگاه گل ها (Çiçek Pasajı)

گذرگاه چیچک از قدیمی ترین بخش های مسکونی بی اوغلو، نام خود را از تعدد مغازه های گل فروشی گرفته است. این خیابان که در ابتدا مکانی برای اجرای تئاتر نوام (Noam)، کنسرت موسیقی و سایر نمایش ها بوده، مورد بازدید سلاطین و شاهزادگانی چون سلطان عبدالحمید دوم (Sultan Abdul Hamid II)، و سلطان عبدالعزیز (Sultan Abdul Aziz)، بوده است. این گذرگاه در آتش سوزی سال 1879 که موجب ویرانی بی اوغلو  گردید، بازسازی و امروزه به یکی از آرام و زیباترین خیابان های استانبول تبدیل شده است.

  1. برج گالاتا (Galata Tower)

این برج که به یکی از نمادهای استانبول و جذبه گردشگری تبدیل شده، با رفتن به بالای آن در ارتفاع 67 متری، می توان شهر را از منظره ای پانوراما تماشا کرد. برج گالاتا در قرون وسطی و در 9 طبقه ساخته شده که تنها هفت طبقه اول آن با آسانسور در دسترسی بوده و برای رفتن به دو طبقه بعدی، باید از پله ها استفاده گردد. در طبقه آخر این برج، یک رستوران و یک بالکن دایره ای شکل وود دارد که از طریق آن می توان بیشتر مناطق اطراف را به راحتی مشاهده نمود.

  1. مسجد کامِر خاتون (Kamer Hatun Mosque)

مسجد کامر هاتون در زمینی به مساحت 223 مترمربع، در سال 1511 و به یاد «کامار هاتون (Kamar Hatun)» دایه «سلطان سلیمان اول عثمانی (Ottoman Sultan Suleiman I)» ساخته شده است. این مسجد با گنجایش حدود 150 نمازگزار، دارای: دیوارهای سنگی، سقف چوبی با لایه سربی و کاشی های فیروزه ای رنگ در دور پنجره هاست.

مراکز اقامتی محله بی اوغلو

با توجه به تعدد گردشگرانی که برای بازدید از استانبول و محله بی اوغلو به این شهر می آیند، لذا مراکز اقامتی زیادی با کیفیت های مناسب وجود دارند که بهترین آنها عبارتند از: Mia Pera Istanbul، İstanbul Ekonomik Joker Otel، Etiz Hotels Bosphorus، Innpera Hotel، Nippon Hotel، Almira Apart Otel 1+1، Hotel DeCamondo Galata، La Casa Home Concept، Benan Apartment – Guesthouse و Mia Pera Istanbul.

خرید ملک در محله بی اوغلو

همانگونه که تاکنون گفته شد، محله بی اوغلو یکی از زیباترین و بهترین مناطق استانبول بوده که بواسطه امکانات متعدد رفاهی و اجتماعی، نقش مهم اجتماعی و تاریخی، بهره مندی از شبکه متنوع حمل و نقلی، پیشینه تاریخی مهم و تاثیرگذار، موقعیت استراژیکی و …، یکی از محبوب ترین و مناسب ترین بخش های در استانبول جهت سکونت یا سرمایه گذاری های سودآور در حوزه املاک می باشد.

همچنین، در دسترس بودن انواع مراکز خرید کوچک و بزرگ، رستوران ها، مراکز تفریحی و آموزشی و نیز دسترسی آسان و سریع به مناطقی چون: فاتح (Fatih)، شیشلی (Şişli)، و بشیکتاش، املاک متنوعی را با قیمت های مناسب خریداری نمود.

نکته مهم: لازم به ذکر است، اتباع خارجی می توانند با خرید ملکی به ارزش داقل 75 هزار دلار، مجوز اقامت ترکیه و با خرید لی به ارزش حداق 400 هزار دلار، شهروندی (پاسپورت)، این کشور را بدست آورند.

دیدگاه بگذارید