محله آتاشهیر در استانبول

آتاشهیر (Ataşehir)، محله ای بزرگ در استانبول، واقع در تقاطع بزرگراه های O-2 و O-4 در سمت آناتولی (آسیایی)، و یکی از محله های رو به رشد و مرفه شهر است. بر اساس تصمیمات مقامات، قرار است نه تنها این منطقه به یکی از مناطق مسکونی مهم استانبول، بلکه به یکی از مناطق جذاب برای سرمایه گذاران در حوزه املاک به ویژه خریداران خارجی، تبدیل شود.

آشنایی با محله آتاشهیر

محله آتاشهیر در زمینی به مساحت حدودا 20 کیلومتر و فاصله 40 دقیقه ای از مرکز شهر یعنی میدان تقسیم (Taksim)، در نزدیکی مناطق: Ümraniye (از شمال)، Sancaktepe (از شمال شرقی)، Maltepe (از شرق)، Kadıköy (از جنوب)، و Üsküdar (از غرب)، بوده و تا پیش از 2009، جزوی از مناطق: Kadıköy، Üsküdar، Ümraniye، و Kartal بوده است. اما پس از آن، طی یک برنامه توسعه شهری و با هدف ساخت 18000 واحد مسکونی مجلل در قالب مجتمع های مرتفع، در زمینی به مساحت 25.8 کیلومتر مربع، برای حدود 80.000 نفر با درآمد بالاتر، طراحی و آینده بسیار روشنی برای آن درنظر گرفته شد.

محله آتاشهیر که تنها چند دقیقه با پل بسفر فاصله دارد (Bosphorus Bridge)، به دلیل موقعیت استراتژیک خود و نیز نزدیک بودن به سایر مناطق مهم شهر، امروزه یک منطقه بسیار مهم اقتصادی و سرمایه گذاری در استانبول است. همچنین، با توجه به اینکه این منطقه به خوبی پاسخگوی نیازهای مردم مانند: مراکز خرید، بیمارستان، مراکز بهداشتی و درمانی و موسسات آموزشی مانند مدارس، دانشگاه ها و غیره می باشد، تبدیل به منطقه ای بسیار حیاتی با کلیه خدمات مورد نیاز شده است.

تاریخچه محله آتاشهیر

اگر پیشینه محله آتاشهیر را بررسی کنید، متوجه می شوید محله ای نوپا بوده و یکی از جدید و مدرن ترین محله های استانبول می باشد که به همین دلیل، تفاوت های عمده ای در مقایسه با سایر محله های استانبول دارد. به بیان دیگر، از آنجایی که این منطقه در سال 1388 مورد احداث قرار گرفته است، در ابتدا بخشی از محله های اطراف خود بوده (همانگونه که در بالا ذکر شد)، و پس از شروع طرح توسعه، به منطقه ای مرفه با مجتمع های مسکونی مدرن و عمدتا مجلل تبدیل شده است.

بر این اساس، منطقه آتاشهیر از ابتدا به عنوان محلی برای سکونت طبقه متوسط ​​رو به بالا ساخته و به همین دلیل، نه تنها می توان آن را به عنوان یکی از گران ترین مناطق استانبول به شمار آورد، بلکه امروزه مملو از برج های مرتفع و آسمان خراش ها، می باشد؛ بلندترین برج مسکونی ترکیه با 70 طبقه و 301 متر ارتفاع، در این منطقه قرار دارد.

ویژگی های محله آتاشهیر

بنا بر طرح توسعه آتاشهیر، در این محله مراکز تفریحی و خریدی مانند: 216 Boulevard Mall، Carrefour و Novada Mall وجود دارد که دارای: رستوران ها، کافه ها، سینماها و برندهای ترکیه ای و بین المللی متعددی می باشند. به عبارت دیگر، با توجه به اهمیت اقتصادی و سرمایه گذاری آتاشهیر، طی سال های اخیر شاهد رشد کلان پروژه هایی بوده که نه تنها بر توان اقتصادی آن افزوده، بلکه ارزش سرمایه گذاری آن را به ویژه برای سرمایه گذاران خارجی در حوزه املاک، بالا برده است؛ برخی از مهمترین این پروژه ها عبارتند از:

  • پروژه آتاپارک (Atapark Project)
  • مراکز تجاری و خرید (Offices and Shopping Centers)
  • پروژه مسکونی متروپل استانبول (Istanbul Metropol Project for Housing)
  • پروژه مرکز مالی بین المللی استانبول (Istanbul International Financial Center Project)

امکانات رفاهی محله آتاشهیر

به طور کلی، هرچه محله ای دارای امکانات رفاهی بیشتری باشد، این امر موجب بالاتر رفتن ارزش ملک و کیفیت زندگی در آن منطقه می گردد. در همین راستا، خوشبختانه منطقه آتاشهیر استانبول واقعا در وضعیت مناسبی قرار داشته از دلایل عمده آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمل و نقل عمومی: در این راستا، خدمات اصلی حمل و نقل در آتاشهیر عبارتند از: تاکسی، خطوط مترو و اتوبوس؛ همچنین بزرگراه D100 تنها سه دقیقه با آتاشهیر فاصله دارد.
  • مراکز آموزشی: جالب است بدانید، دو دانشگاه برتر ترکیه در این منطقه واقع شده اند که نام آنها: دانشگاه خصوصی یدیتپه (Yeditepe Private University)، و دانشگاه آجی بادم (Acıbadem University)، می باشد. همچنین، در حال حاضر 60 مهدکودک، 41 مدرسه ابتدایی و 41 مدرسه راهنمایی در این منطقه وجود دارد. کتابخانه عمومی موجود در آتاشهیر، «Ahmet Telli Çocuk ve Halk Kütüphanesi» می باشد.
  • مراکز خرید: با توجه به اهمیت مراکز خرید در تامین نیازهای مردم و محبوبیت آنها در بین گردشگران (به دلیل داشتن امکانات فراوان علاوه بر مغازه ها، مانند: سینما، رستوران و کافی شاپ و …)، مراکز خرید معروف آتاشهیر عبارتند از: پالادیوم (Palladium)، اپتیموم (Optimum)، براندیوم (Brandium)، نوادا (Nevada)، و کِرفور (Carrefour).
  • مراکز تفریحی: هرچند هیچ جاذبه تاریخی در این محله وجود ندارد، اما به راحتی می توان مراکز تفریحی دیگری یافت که به عنوان مثال، می توان به این موارد اشاره داشت: کافه ها، رستوران ها، پارک ها و فضای های سبز؛ همچنین، می توان به: سالن ورزشی اولکر (Ulker Sports Hall)، باشگاه ورزشی آتاشهیر (Ataşehir Sports Club)، پارک بولنت اجویت (Bülent Ecevit Park)، پارک ناظم حکمت (Nazem Hikmat Park)، پارک بزرگ دنیز گزمیش (Deniz Gezmiş Grand Park)، و پارک نجم تین اربکان (Necmettin Erbakan Park)، اشاره کرد.
  • مراکز پزشکی: در حالت کلی، 6 مرکز مدرن و مجهز پزشکی در آتاشهیر وجود دارد که عبارتند از: بیمارستان Memorial Ataşehir، بیمارستان دانشگاه C. Yeditepe ، بیمارستان Istanbul Avicenna ، مرکز درمانی و جراحی Acıbadem، بیمارستان Florence Nightingale، مرکز درمانی Anadolu.

جاذبه های محله آتاشهیر

  1. جنگل Kayışdağı

این مکان، یکی از جذاب ترین جاذبه های آتاشهیر بوده و مردم در هر فرصتی که پیدا می کنند، حتما از آن بازدید به عمل می آورند. این جنگل با طبیعتی بسیار سرسبز، مکان مناسبی برای دویدن و پیاده روی یا پیک نیک با دوستان یا اعضای خانواده می باشد.

  1. باغ گیاه شناسی Nezahat Gökyiğit

این مکان که در سال 1995 و به عنوان یک پارک یادبود در زمینی به وسعت 32 هکتار، احداث شده، توسط «نزاهات گوکیگیت (Nezahat Gökyiğit)» همسر «علی نیهات گوکیگیت (Ali Nihat Gökyiğit)» معماری بزرگ ترکیه، ساخته و به عنوان «باغ گیاه شناسی» شروع به فعالیت کرد؛ این مکان همه روزه از ساعت 09:30 صبح تا 19:00 عصر، به روی بازدیدکنندگان باز می باشد.

  1. Ülker Sports Arena

یکی از مکان هایی که با طراحی بسیار مدرن خود کمک زیادی به شهرت محله آتاشهیر کرده، «سالن ورزشی اولکر (Ülker Sports Arena)» است که میزبان «تیم بسکتبال فنرباغچه اولکر (Fenerbahçe Ülker Basketball Team)» بوده و مورد حمایت مالی «هولدینگ یلدیز (اولکر – Yıldız Holding (Ülker))» می باشد. این سالن ورزشی با ظرفیت 15 هزار تماشاگر، قابلیت میزبانی از: بازی های بسکتبال، کنسرت ها، مراسم مختلف را داراست.

مراکز اقامتی آتاشهیر

با توجه به اینکه محله آتاشهیر منطقه ای مرفه در سمت آسیایی استانبول است، مسافران و گردشگرانی که به این نقطه از شهر می آیند، می توانند یکی از چندین هتل مدرن و مجلل آن را برای اقامت خود، انتخاب کنند. این هتل ها با ارائه بسیاری از خدمات رفاهی مانند امکان چشیدن لذیذترین غذاهای ترکیه ای و بین المللی، اقامتی خاطره انگیز را برای شما رقم خواهند زد. برخی از بهترین هتل های آتاشهیر عبارتند از:

  • The Gate Ataşehir
  • 216 Turkuaz Suites
  • Pasha Palace Hotel
  • Nish Suite Ataşehir
  • Radisson Blu Hotel Asia

خرید ملک در آتاشهیر

با توجه به سطح بالای زندگی در آتاشهیر و املاک مدرن و مجللی که در این محله ساخته شده یا در حال ساخت می باشند، هرگونه سرمایه گذاری یا خرید ملک در این منطقه با سودآوری بالایی همراه خواهد بود. این موضوع که به دلیل عواملی مانند: بزرگراه های متصل به آتاشهیر، در دسترس بودن سیستم حمل و نقل عمومی، انبوه امکانات اجتماعی و رفاهی، چندین مرکز درمانی مجهز، مراکز آموزشی عالی و برخی موارد دیگر افزایش یافته، موجب افزایش ارزش اراضی آتاشهیر شده است.

به همین دلیل، این محله منطقه ای ایده آل برای خرید خانه، مغازه، واحد تجاری یا اداری بوده و بسیار برای قشر مرفه جامعه یا طبقه متوسط، مناسب می باشد. محبوب ترین نقاط آتاشهیر برای خرید ملک در این محله، عبارتند از: بارباروس (Barbaros)، آتاتورک (Atatürk)، کوچوکباکالکوی (Küçükbakkalköy)، ینی شهیر (Yenişehir)، اورنک (Örnek)، فتیح (Fetih)، ایچرنکوی (İçerenköy)، اسات پاشا (Esatpaşa)، مولانا (Mevlana)، و آشیک ویسل (Aşık Veysel).

 

دیدگاه بگذارید