رایج ترین پرسش ها در رابطه با اخذ شهروندی ترکیه

با تصویب قانون کسب شهروندی ترکیه از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار، سرمایه گذاران و خریداران خارجی زیادی به این کشور جهت خرید و سرمایه گذاری در حوزه املاک، آمده اند. با وجودی که می تواند اطلاعات نسبتا دقیقی در رابطه با مسائل مربوط به خرید ملک و کسب شهروندی ترکیه بدست آورد، ولی باز خریداران با سوالاتی روبرو می شوند که سعی داریم به رایج ترین آنها پاسخ دهیم.

پرسش 1: با توجه به قوانین جدید ترکیه درخصوص اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک، آیا صرفا باید یک ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار خریداری کرد یا می توان چندین ملک با مجموع ارزش تعیین شده، خریداری کرد؟

پاسخ: بنا بر قوانین ترکیه در این رابطه، هیچ ضرورتی مبنی بر خرید تنها یک ملک به ارزش حداقل 250 هزار دلار، وجود نداشته و خریدار می تواند جهت کسب مجوز اقامت یا شهروندی در ترکیه، چند ملک کوچک و ارزش که مجموع ارزش آنها حداقل 250 هزار دلار می گردد، خریداری نماید.

پرسش 2: آیا درصورتی که پیش از تصویب قانون جدید در سال 2018، ملکی به ارزش 250 هزار دلار خریداری شده باشد، می توان برای دریافت مجوز اقامت یا شهروندی بر اساس قانون جدید، اقدام نمود؟

پاسخ: متاسفانه پاسخ این سوال، منفی بوده و صرفا خریدارانی که پس از تصویب قوانین جدید از 9 سپتامبر 2018 اقدام به خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار در ترکیه نموده اند، می توانند جهت دریافت اقامت یا شهروندی بواسطه خرید ملک خود، اقدام نمایند.

پرسش 3: آیا می توان ملکی به ارزش کمتر از 250 هزار دلار خریداری کرده و مابقی هزینه را جهت مشمول شدن به قوانین جدید (اخذ اقامت و شهروندی از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار)، به دفترخانه اسناد رسمی هنگام ثبت سند مالکیت، پرداخت نمود؟

پاسخ: نخیر؛ چراکه با تعیین ارزش واقعی ملک توسط کارشناسان شهرداری و بر اساس قیمت فعلی بازار که در مدارک به ثبت می رسد، امکان این امر وجود ندارد.

 

پرسش 4: از آنجا که هزینه خرید ملک بر حسب دلار بوده و در دفترخانه این هزینه به لیر صورت می گیرد، این محاسبه چگونه و بر چه اساسی صورت می پذیر؟

پاسخ: بر اساس آنچه در قوانین جدید خرید ملک در ترکیه به تصویب رسیده، در عبارت «۲۵۰ هزار دلار آمریکا یا ارز معادل آن (سایر ارزها یا لیره ترکیه)» از عبارت های «نرخ ارز موثر»  و نیز «و/ یا نرخ ارز متقابل» استفاده شده که بر همین مبنا، از آنجا که سند هرگونه ملک و مستغلات در ترکیه توسط مدیریت اراضی تنظیم می شود، از اینرو، تعیین ارزش ۲۵۰ هزار دلار نیز از روی نرخ ارز موثر صورت می گیرد.

پرسش 5: من ملکی به ارزش 250هزار دلار و پس از تصویب قانون سال 2018 خریداری کرده ام، اما ارزش واقعی و کارشناسی شده آن بیش از این مبلغ می باشد، آیا حالا می توانم برای دریافت مجوز اقامت یا شهروندی درخواست بدهم؟

پاسخ: نخیر، امکان پذیر نیست؛ با توجه به قوانین و اهمیت اعلام صحیح ارزش گذاری ملک در ترکیه، هر گونه اعلام ارزش ملک بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی آن، تخلف محسوب شده و صاحب ملک ملزم به پرداخت جریمه و مابه التفاوت مالیاتی معامله صورت گرفته، خواهد بود. همچنین، چناچه در تاریخ معامله، نرخ ارز موثر اعلام نشده باشد در نتیجه، نرخ ارز موثرِ روز قبل آن، اساس قرار داده می شود.

پرسش 6: آیا درصورت انتقال ملکی که ارزش آن ۲۵۰ هزار دلار می باشد، باز می توان برای دریافت اقامت و شهروندی ترکیه اقدام نمود؟

پاسخ: بله، به شرط آنکه انتقال هزینه فروش ملک، از طریق بانک صورت گرفته و این موضوع در رسید بانکی نیز (مبنی بر خروج پول از حساب خریدار و واریز آن به حساب فروشنده)، درج و تایید گردد.

پرسش 7: آیا درصورت انتقال سند مالکیت از سوی یکی از زوجین به دیگری، می توان مجوز اقامت خانواده دریافت کرد؟

پاسخ: متاسفانه، نخیر؛ در ترکیه هرگونه انتقال سند به افراد حقیقی خارجی با چنین هدفی، مشمول قوانین اخد انواع اقامت نشده و نمی توان با انتقال سند ملک از طرف همسر و فرزندان به نام هر گونه شخص خارجی حقیقی، چنین مجوزهای اقامتی را دریافت نمود.

پرسش 8: آیا درصورتی که ملک موردنظر، با ارزش 250 هزار دلار و از طریق وام بانکی خریداری شده باشد (و این موضوع در سند قید شده)، می توان برای اخذ مجوز اقامت یا شهروندی درخواست داد؟

پاسخ: بله؛ به شرطی که ملک به درستی ارزش گذاری شده باشد، اخذ اقامت یا شهروندی ترکیه با چنین املاکی که از طریق وام خریداری شده اند یا تحت پوشش وام می باشند، بلامانع است.

دیدگاه بگذارید