راهکارهایی برای کاهش مصرف برق در ترکیه

زندگی در هر کشوری دارای هزینه های مختص به خود می باشد که اگر به خوبی مدیریت نشوند، می توانند مشکلات زیادی را بویژه به لحاظ مال برای شما بوجود آورند؛ در نتیجه، بهتر است از راهکارهایی جهت صرفه جویی در هزینه استفاده کنید. یکی از این روش ها در کشوری مانند ترکیه، مدیریت مصرف حامل های انرژی بویژه برق می باشد.

ممکن است صرفه جویی در هزینه هایی همچون اجاره و تحصیل کمی سخت باشد، اما با صرفه جویی در زمینه انرژی می توانید هزینه هایتان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. در این مقاله درمورد یکی از مهمترین چالش ها یعنی «چگونه در مصرف برق صرفه جویی کنیم؟»، مطالب مفیدی ارائه خواهد شد؛ در ادامه، فهرستی از روش های صرفه جویی در مصرف برق را در اختیار شما قرار خوایم داد.

خودداری از بی دلیل روشن کردن لامپ ها

صرفه نظر از روش ها و مواردی که قصد صرفه جویی در آنها را دارید، اولین قدم، ارزیابی نیاز یا عدم نیاز به آن مورد می باشد. بنابراین، اگر هدف شما کاهش هزینه قبض برق است، در این مرحله باید لامپ ها را در قسمت هایی که نیازی به روشنایی ندارید، خاموش کنید؛ همچنین، توصیه می شود هنگام بیرون آمدن از اتاق، چراغ ها را خاموش کنید (حتی اگر قرار باشد چند دقیقه دیگر به همان مکان برگردید)، زیرا هر لامپی که بدون نیاز روزانه و 5 دقیقه روشن بماند، معادل 150 دقیقه در ماه و 1800 دقیقه در سال است؛ به عبارتی، یعنی 30 ساعت اتلاف! به طور خلاصه، حتی 5 دقیقه نیز در صرفه جویی برق از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیرون کشیدن پریز وسیله های برقی که از آنها استفاده نمی کنید

اگر فکر می کنید وسیله های برقی مانند: شارژر گوشی، کتری برقی، تلویزیونی و …، که علیرغم خاموش بودن به پریز برق وصل بوده و فکر می کنید هیچ مصرفی هم ندارند، باید بگوییم تصورتان کاملا اشتباه است؛ زیرا وسیله های برقی متصل به پریز، همچنان به مصرف برق هرچند کمتر از زمانی که از آنها استفاده می شود، ادامه می دهند. به همین دلیل، کشیدن پریز برق لوازم الکترونیکی که از آن استفاده نمی کنید، از جمله اقدامات انجام شده برای صرفه جویی در مصرف برق می باشد. اگر می خواهید وسیله های برقی متصل به پریز که از آنها استفاده نمی شود، مصرف برق نداشته باشد، می توانید از پریزهای کم مصرف استفاده کنید. به لطف این پریزها، دستگاه های الکترونیکی شما حتی اگر به برق وصلشان کنید، در حالت «Stand By» نخواهند بود، بنابراین برقی مصرف نخواهند کرد.

استفاده از لامپ های کم مصرف

یکی از پاسخ ها به سوال «برای صرفه جویی در مصرف برق چه باید کرد؟»، انتخاب نوع لامپ ها می باشد. توصیه ما به شما، استفاده از لامپ های LED است که تا 80٪ انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی دارند. همچنین، قابلیت نوردهی این لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای با مصرف وات کمتر، کمک زیادی به صرفه جویی انرژی خواهد کرد. علاوه بر آن، طول عمر لامپ های LED حدودا 10 ساله بوده که مزیت دیگری در استفاده از آنها می باشد. به غیر از محصولات روشنایی LED، لامپ های خورشیدی که می شود آنها را در مکان هایی مانند حیاط و بالکن نصب نمود، استفاده کرد تا به کاهش مصرف برق کمک کنند.

توجه به برچسب های انرژی هنگام خرید وسایل برقی آشپزخانه

بدون شک، پاسخ به سوال «چگونه در مصرف انرژی در خانه صرفه جویی کنیم؟» رابطه مستقیمی با وسیله های آشپزخانه دارد! اگرچه برخی از نکاتی که باید در حین استفاده لوازم خانگی به آنها توجه داشت، دقت در انتخاب و نحوه استفاده از آنها می باشد که می تواند موجب صرفه جویی در مصرف برق شوند؛ در همین رابطه، برچسب های انرژی نسب شده بر روی وسایل، اهمیت بیشتری پیدا می کنند. معمولا، برچسب های مصرف انرژی با حروف و علامت مثبت (+)، بیان می گردد که اطلاعاتی را در مورد مقدار انرژی مصرفی وسیله برقیِ موردِ استفاده، ارائه می دهند. با پیشروی در حروف الفبای لاتین، بازده انرژی کاهش می یابد، یعنی ماشین لباسشویی با سطح انرژی A از سطح انرژی B کارآمدتر است (صرفه جویی بیشتر). علامت مثبت (+)، فقط به سطح انرژی A اضافه می شود. لذا، هرچه علامت مثبت بیشتر باشد، بازده انرژی نیز بالاتر است.

نکاتی برای مصرف کمتر برق هنگام استفاده از یخچال و فریزر

  • هرچند ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، اما قرار دادن یخچال و فریزر در مکان مناسب می تواند بر میزان انرژی مصرفی آنها تاثیر بگذارد. به همین دلیل، باید یخچال و فریزر را دور از آفتاب و به گونه ای قرار دهید که در قسمت پشت و پهلوهای آن هوا بتواند براحتی گردش کند.
  • یخچال و فریزر برای حفظ درجه حرارت مواد غذایی که توسط شما تنظیم شده، کار می کنند. باز شدن مکرر درها، قرار دادن غذاهای گرم یا استفاده بیش از ظرفیت یخچال، موجب افزایش کاربرد آنها و مصرف بیشتر برق می گردد.
  • تنظیم درجه حرارت یخچال و فریزر در سطح پایین تر از حد ایده آل، باعث خراب شدن مواد غذایی و افزایش مصرف برق می شود. دمای ایده آل برای یخچال +4 درجه و برای فریزر -18 درجه می باشد.

نکاتی برای مصرف کمتر برق هنگام استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی

  • کارکردن ماشین لباسشویی و ظرفشویی پیش از پر شدن ظرفیت آنها، باعث می شود آب و برق بیشتری مصرف کنند.
  • اکثر ماشین های لباسشویی «برنامه Eco» دارند. این نوع برنامه های شستشو، صرفه جویی بیشتر در مصرف آب و برق می کنند.

نکاتی برای مصرف کمتر برق هنگام استفاده از فر برقی

  • برای پخت برخی از غذاها، ممکن است لازم باشد فر برقی خود را از قبل روشن کنید تا گرم شود. اگر قصد انجام این کار را دارید، باید مراقب باشید فر را بیش از حد به کار نیندازید، چراکه ممکن است باز کردن مکرر درب فر باعث کاهش دمای آن و در نتیجه پخت دیرتر غذا و مصرف بیشتر برق شود.

نکاتی برای مصرف کمتر برق هنگام استفاده از اجاق گازهای برقی

  • اگر از گاز برقی استفاده می کنید، به انتخاب شعله متناسب با سایز قابلمه خود توجه کنید. شعله های بزرگنر مصرف برق بیشتری دارند.
  • اگر اجاق گازی دارید که با کمک برق شعله ور می شود، پس از پخت و پز باید دوشاخه را از پریز بیرون بکشید.

نکاتی برای مصرف کمتر برق هنگام استفاده از سیستم تهویه هوا

  • تنظیم کولر در درجه پایین یا بالاتر از دمای مناسب اتاق (21-22 درجه سانتیگراد)، ممکن است منجر به مصرف بیش از حد انرژی شود.
  • عدم نظافت و نگهداری منظم کولر، باعث کثیف شدن فیلترها می شود. این وضعیت نه تنها منجر به افت کیفیت هوای داخل خانه و تهدید سلامتی شما می گردد، بلکه باعث کارکرد بیش از حد کولر و مصرف برق بیشتر برای رسیدن به دمای مطلوب اتاق می شود.

میزان مصرف وسایل برقی

ممکن است گاها از اطرافیان خود این جمله را بشنوید که «وسیله ای که بیشترین میزان مصرف برق را دارد، اتو می باشد»؛ اما در حقیقت، نمی توان از صحت این امر به طور کامل اطمینان حاصل کرد. در واقع یافتن پاسخ برای سوال «کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف برق را دارند؟» بسیار ساده است. برای این کار کافی است به مقدار وات لوازم الکتریکی نگاهی بیندازید. مقدار وات مشخص شده بر روی دستگاه های الکتریکی، میزان انرژی مصرفی آنها را به ازای ساعت نشان می دهد. به عنوان مثال، وقتی اتوی 2100 W را با سشوار 2400 W مقایسه کنیم، می توان گفت سشواری که یک ساعت کار می کند، انرژی بیشتری را نسبت به اتویی که یک ساعت کار می کند، مصرف می کند.

استفاده از انرژی خورشیدی (در صورت امکان)

پنل های خورشیدی قابل نصب در پشت بام، با تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی، می توانند برق مورد نیاز برای مصارف خانگی را تامین کنند. به طور خلاصه، انرژی خورشیدی می تواند میزان قبض برق شما را بسیار کاهش دهد.

دیدگاه بگذارید