امکان راه اندازی شرکت های خصوصی امنیتی توسط اتباع خارجی در ترکیه

در حالت کلی، می توان شرکت های خصوصی امنیتی را چنین تعریف کرد: تامین امنیت مکان هایی از قبیل محل کار، مجتمع های مسکونی و مراکز خرید که جمعیت انسانی در آن ها زیاد است و برای کمک به نیروهای پلیس، ارائه می دهند. با توجه به اهمیت و حسایت چنین مشاغلی، هر کشور دارای قوانین خاصی در این خصوص بوده که علاقمندان به فعالیت در این حوزه در کشوری مانند ترکیه، بهتر است از قوانین مربوط به آن مطلع باشند.

دلایل رونق شرکت های خصوصی امنیتی در ترکیه

با توجه به رشد جمعیتی در ترکیه و حضور اتابع خارجی مهاجر از کشورهای مختلف، موقعیت های کاری مختلف و جدیدی در این کشور بوجود آمده که برخی از آنها، برای اتباع خارجی نیز در دسترس می باشند. بر این اساس، هر ساله تعداد شرکت های خصوصی امنیتی در ترکیه در حال افزایش که دلیل آن نیز تقاضای زیاد برای استفاده از خدمات شرکت های خصوصی امنیتی برای اشخاص، اماکن و موسسات مختلف می باشد.

در چنین شرایطی، اتباع خارجی نیز می توانند در صورت فراهم بودن برخی شرایط لازم، در این زمینه در ترکیه فعالیت کنند. برای ارائه خدمات شرکت های خصوصی امنیتی از چنین شرکتی در ترکیه، حضور شریک خارجی جهت تاسیس و اشتغال سایر اتباع خارجی به عنوان مربی خبره، تابع اصل متقابل می باشد؛ اتباع خارجی علاقمندان به فعالیت در این حوزه، می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به وزارت امور خارجه ترکیه مراجعه نمایند.

آیین نامه خدمات شرکت های خصوصی امنیتی در ترکیه

در تاریخ 10/6/2004 و قانون شماره 5188، هدف از مقررات مربوط به خدمات شرکت های خصوصی امنیتی در ترکیه، تنظیم اصول و رویه اجرای قانون مربوط به آنها، بیان شده است. این آیین نامه، شامل مواردی چون: اعطای مجوز تحت قانون شماره 5188، اعطای مجوز فعالیت به شرکت های خصوصی امنیتی و موسسات آموزشی خصوصی، اعطای مجوز کار به محافظان خصوصی، ماهیت آموزش های امنیتی، برنامه آموزشی، شرایط مورد نیاز برای مربیان و مراکز آموزشی، تعیین صلاحیت در نتیجه آموزش، نظارت بر خدمات شرکت های خصوصی امنیتی و …، می باشد.

در راستای قوانین مربوط به شرکت های خصوصی امنیتی، خدمات آنها از طریق: به خدمت گرفتن محافظان خصوصی، فراهم آوردن امنیت از طریق ایجاد واحدهای لازم در درون موسسات و سازمان یا بهره مندی از خدمات شرکت فعال در این حوزه، در دسترس می باشد. بر اساس شرایط مندرج در بندهای (a)، و (d)، ماده 10 قانون مربوط برای موسسان و مدیران شرکت های خصوصی امنیتی، نه تنها لازم است آنها خود فارغ التحصیل در مقطع  4 ساله تحصیلات عالی و حائز شرط تعیین شده در بند (e)، ماده 10 قانون باشند، بلکه باید آموزش مقدماتی امنیت که در ماده 14 اشاره شده را با موفقیت به پایان رسانده باشند. در صورتی که مدیران و موسسین شرایط لازم را از دست بدهند و نواقص طی 2 ماه رفع و مدیران و موسسین عوض نشوند، مجوز فعالیت لغو می شود. خدمات حفاظتی و امنیتی كه توسط این شركت ها به اشخاص ثالث، موسسات و سازمان ها ارائه می شود، باید حداكثر یك هفته قبل از شروع خدمات به صورت كتبی به فرمانداری مربوطه اطلاع داده شود. در قراردادهای همکاری این شرکت ها، نیازی به ثبت زمان نمی باشد.

آشنایی با قانون اصل تقابل

نکته ای که باید در اینجا به طور ویژه به آن اشاره داشت، فعالیت اتباع خارجی در حوزه خدمات امنیت خصوصی در ترکیه، بستگی به اصل متقابل دارد. برای توضیح مفهوم تقابل باید چنین گفت: “در صورت اعطای حق فعالیت در حوزه خدمات امنیتی به شهروندان ترکیه ای در کشور مبدا بصورت خصوصی، اتباع خارجی که می خواهد در ترکیه نیز فعالیت کنند، به آنها مجوز فعالیت ارائه می گردد.”

به طور خلاصه، می توان گفت مواردی چون: ارائه خدمات شرکت های خصوصی امنیتی توسط یک شرکت خارجی در ترکیه، حضور شرکای خارجی در شرکتی که در ترکیه تاسیس شده یا اشتغال اتباع خارجی به عنوان مربیان خبره در یک موسسه آموزش امنیتی خصوصی، با توجه به اصل متقابل، اجازه فعالیت آنها منوط به شرایطی است که در قانون مشخص شده و وزارت امور خارجه در زمینه وجود یا عدم وجود تقابل در این زمینه آگاهی کامل دارد.

ارائه خدمات شرکت های امنیتی خصوصی توسط اتباع خارجی در ترکیه

همانطور که گفته شد، در ماده 5 قانون شماره 5188 «اتباع خارجی می توانند شرکت های خصوصی امنیتی تاسیس و شرکت های خارجی برای ارائه خدمات امنیتی ویژه در ترکیه، مشروط به اصل تقابل هستند»، در این ماده گنجانده شده است. آیین نامه موازی با این ماده در ماده 11 قانون نیز آمده است که بنا بر آن، همانگونه که اتباع خارجی بدون تابعیت ترکیه می توانند شرکت های خصوصی امنیتی در این کشور تاسیس کنند، یک شرکت خارجی نیز می تواند در ترکیه به ارائه این خدمات بپردازد. از این رو، اتباع خارجی می توانند با یک شرکت خصوصی امنیتی شریک و همانگونه که در ماده 11 آیین نامه آمده، آنها می توانند به عنوان مربیان متخصص در یکی از موسسات آموزش امنیت خصوصی، استخدام شوند.

نحوه تاسیس شرکت های خصوصی امنیتی توسط اتباع خارجی در ترکیه

درحالت کلی، در ترکیه به منظور بهره مندی از خدمات حفاظت و امنیت که توسط شرکت های خصوصی به افراد و سازمان ها ارائه می شود، یک قرارداد کتبی تنظیم خواهد شد که حاوی مواردی چون: نام، آدرس، دامنه خدمات، تعداد پرسنل، مدت زمان خدمت و …، می باشند. معمولا از سوی شرکت، یک نسخه از قرارداد خدمات حداقل یک هفته قبل از شروع، به همراه فهرست پرسنل به کار گرفته شده و نیز یک نسخه از بیمه نامه های مسئولین شرکت امنیتی خصوصی، طی پانزده روز از تاریخ شروع کار پرسنل توسط شرکت مربوطه، به فرمانداری ارائه می شود.

اما پیش از آن و برای تاسیس چنین شرکت هایی توسط اتباع خارجی در ترکیه، آنها باید به وزارتخانهمراجعه و مدارک زیر را ارائه نمایند:

  • نمونه ای از روزنامه ثبت تجاری که اساسنامه شرکت در آن منتشر شده است
  • کپی شناسنامه سهامداران و مدیران
  • اسامی دارندگان حق امضا و مدرک محل تاسیس
  • گواهی مجوز برای مدیرانی که نماینده شرکت هستند
  • سوابق کیفری سهامداران و مدیران
  • دیپلم یا گواهی معادل آن که نشان دهنده فارغ التحصیلی مدیران از مدرسه آموزش عالی 4 ساله است
  • گواهی آموزش مقدماتی امنیت خصوصی برای مدیران

پس از بررسی اسناد فوق، تحقیقات امنیتی در مورد بنیانگذاران و مدیران شرکت هایی که شرایط مندرج در قانون را دارند، انجام می شود. در نتیجه بررسی، مجوز فعالیت شرکت امنیتی خصوصی پس از پرداخت هزینه پروانه، صادر می گردد. پروانه بهره برداری شخصا به بنیانگذار، مدیر، نماینده قانونی شرکت خصوصی امنیتی یا به شخصی که از طرف شرکت های خصوصی امنیتی مجاز شناخته شده، تحویل داده می شود.

دیدگاه بگذارید