اجاره ملک در ترکیه و نکات مهم آن

با افزایش حضور اتباع خارجی در ترکیه و علاقه مندی آنها جهت اقامت در این کشور، برخی ترجیح می دهند ملکی را برای سکونت خریداری کرده و برخی دیگر تمایل به اجاره کردن دارند. در چنین شرایطی، با توجه به اینکه با خرید ملک در ترکیه می توانید یک بار و برای مدت طولانی در ملکی اقامت داشته باشید، درصورت اجاره ملک در ترکیه و نیاز به تغییر منزل خود یا تمدید اجاره نامه، لازم است از برخی نکات مطلع باشید.

همانگونه که می دانید، اتباع خارجی می توانند در ترکیه با خرید ملکی به ارزش حداقل 400 هزار دلار، اقامت و شهروندی (پاسپورت)، این کشور را بدست آورند؛ اما اگر پیش از این شما توانسته اید اقامت کوتاه یا بلند مدت خود را دریافت کرده و امکان خرید ملک را ندارید، پس ناچار به اجاره آن هستید. در همین رابطه، نکات مهمی جهت اجاره ملک در ترکیه وجود دارد که اتباع خارجی باید از آنها اطلاع داشته باشند تا نه تنها این اقدام را به شکل قانونی انجام دهند، بلکه از مواردی که می تواند منافع آنها را حفظ نماید نیز، اطلاع داشته باشند.

از این رو، پیش از هر چیز توصیه می کنیم با جستجو در اینترنت و یافتن نمونه اجاره نامه های موجود، از مواردی که باید در این رابطه در نظر بگیرد، مطلع شده وعلاوه بر فهرست کردن معیارهای خود در رابطه با ملک مورد نظر، بتوانید قرارداد مناسبی را با صاحب ملک منعقد کنید.

فرقی نمی کند اجاره ملک را در کدام شهر ترکیه انجام می دهید یا قصد شما برای این کار، کوتاه مدت و برای گذراندن تعطیلات می باشد یا بلند مدت و اقامت در ترکیه، در هر صورت می توانید با مراجعه به چند بنگاه املاک در منطقه موردنظر خود و بیان شرایطتان، از گزینه های موجود مطلع شده و با توجه به بودجه و فهرستی که از اولویت های خود آماده کرده اید، ملک دلخواهتان را اجاره نمایید.

نکته مهم در این رابطه، خودداری از نادیده گرفتن بنگاه های ملکی و اقدام به اجاره ملک از طریق آشنایان یا جستجو در اینترنت می باشد. هرچند این دو روش نیز برای خرید یا اجاره ملک نیز استفاده می شود، اما به منظور جلوگیری از هرگونه ضایع شدن منافع شما یا به بهانه کاهش بویژه هزینه مربوط به بنگاه ملکی، به هیچ وجه توصیه نمی گردد (مخصوصا اگر اولین بار است که در ترکیه ملکی را اجاره می کنید). معمولا این دو روش زمانی مناسب خواهند بود که بازدید از ملک، از طریق یک بنگاه ملکی صورت گرفته و اجاره نامه توسط آنها تنظیم گردد. همچنین، به یاد داشته باشید چون مشاوران ملکی از قیمت های دقیق و مناسب هر ملک آگاهی دارند، می توانند مانع از دریافت اجاره های بیشتر توسط مالکان گردند.

اجاره ملک در ترکیه

نکات مهمی که هنگام اجاره ملک در ترکیه باید درنظر داشت

  1. حتما مشاور ملکی خود را از اولویت هایتان آگاه کرده و از وی بخواهید اطلاعات لازم در رابطه با ملک را در اختیار شما قرار دهد.
  2. به منظور قانونی شدن اجاره هرگونه ملک در ترکیه لازم است که قرارداد اجاره حتما در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد تا از هرگونه تخلف، جلوگیری شود.
  3. اگر با بنگاه ملکی یا صاحب ملک در مورد برخی موارد صحبت کرده و به توافق رسیده اید، حتما باید این نکات در قرار داد اجاره ذکر گردد.
  4. معمولا در ترکیه، مبلغ اجاره را هر دو یا سه ماه یکبار پرداخت می گردد.
  5. تعیین میزان اجاره بها برای هر ملک در ترکیه، وابسته به عواملی چون: موقعیت بنا، نوع بنا (آپارتمانی، مستقل، ویلایی و …)، امکانات، نوسازی، میزان دسترسی و …، می باشد.
اجاره ملک در استانبول

مدت زمان اجاره ملک در ترکیه و نکات قانونی آن

اجاره کوتاه مدت

از سال 2017 و بنا بر تصویب دولت ترکیه، کلیه قراردادهای کوتاه مدت اجاره ملک که ممکن است بین 1 روز تا کمتر از یک سال باشند، باید توسط صاحب ملک در سیستم GIYKIMBIL به ثبت برسند. بدین گونه، نه تنها مالک، بلکه دولت نیز می توان بر روند اجاره ملک نظارت داشته و از هرگونه تخلف جلوگیری نماید. عدم ثبت نام مستاجرین در سیستم GIYKIMBIL، موجب جریمه قانونی 700 لیری برای مالک خواهد شد.

اجاره بلند مدت

با توجه به اینکه در اجاره بلند مدت، طول مدت اجاره حداقل 1 سال می باشد، گاهی مالکان مبلغ اجاره مربوط به  6 ماه پیش رو را بصورت یکجا دریافت می کنند. معمولا توصیه می شود اگر مبلغ اجاره ماهیانه بیش از 500 لیر باشد، جهت پیگیری راحت تر و ممانعت از بروز هرگونه مشکل قانونی احتمالی، پرداخت از طریق بانک صورت بگیرد.

اجاره ملک در ترکیه

مواردی که باید در اجاره نامه جهت حفظ منافع مالک یا موجر ذکر گردند

  • مسئولیت مستاجر در حفاظت از ملک در برابر هرگونه آسیب
  • مسئول بودن مستاجر در قبال رفع آسیب های وارد شده از زمان اقامت در ملک
  • تعیین میزان اجاره ماهانه، زمان و نحوه دریافت آن
  • شماره حسابی که باید مبلغ اجاره به آن واریز شود
  • نحوه دریافت مبلغ اجاره به لیر یا هرگونه ارز خارجی
  • میزان افزایش سالیانه اجاره (میزان اجاره بها در ترکیه، سالانه با نرخ ثابتی در حدود با 10%، از سوی دولت تعیین و در طول سال نیز، ثابت می ماند؛ مگر آنکه توافق متفاوتی با صاحب ملکی انجام داده باشید)
  • مسئولیت پرداخت شارژ، مالیات محیط زیست و قبوض مربوط به حامل های انرژی
  • مسئولیت پرداخت هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری بنا (بویژه در آپارتمان ها)
  • ضرورت درج امضای طرفین قرارداد اجاره یا وکیل آنها که دارای وکالتنامه رسمی است
  • دریافت نسخه ای از اجاره نامه ثبت شده و دارای امضا، توسط مالک ملک و مستاجر
  • درج نام نماینده احتمالی مالک برای نظارت یا دریافت اجاره بها
  • درج تمامی موارد فوق در اجاره نامه، بدون هرگونه قلم خوردگی

تهیه و تنظیم: تایماز گلزار

منابع:

دیدگاه بگذارید