قوانین اقامت و شهروندی ترکیه در سال 2022

هر ساله، اتباع خارجی زیادی ترکیه را بواسطه شرایط خوب اقتصادی و امکانات متعدد رفاهی، این کشور را برای زندگی، کار و تحصیل انتخاب می کنند. از این رو، برخی از آنها با اخذ تابعیت ترکیه، موفق به دریافت پاسپورت شده و همچون شهروند این کشور محسوب می گردند و برخی دیگر از طریق دریافت یکی از انواع مجوز اقامت، برای مدت مشخصی در ترکیه ساکن می شوند. در همین راستا، قوانینی وجود دارد که برخی ثابت و برخی متناسب با شرایط در هر سال، تغییر کرده و دانست آنها برای اتباع خارجی ضروری است.

تفاوت عمده شهروندی و اقامت ترکیه

در حالت کلی، دریافت شهروندی یک کشور به معنای دریافت پاسپورت آن و به لحاظ قانونی، محسوب شدن جزو شهروندان کشور مزبور می باشد. این موضوع که شرایط آن برای هر کشور متفاوت می باشد، در ترکیه از سه طریق زیر ممکن بوده و پس از تصویب قوانین جدید در 12 آوریل 2022، عبارتند از:

  1. خرید ملکی به ارزش حداقل 400.000 هزار دلار (بهترین و ارزان ترین روش برای دریافت پاسپورت ترکیه)
  2. افتتاح حساب بانکی به ارز حداقل 500.000 هزار دلار در یکی از بانک های ترکیه (عدم امکان برداشت از این مبلغ تا 3 سال)
  3. راه اندازی کسب و کار و استخدام حداقل 50 شهروند ترکیه ای به عنوان نیروی کار

بدین طریق شما می توانید همچون یک شهروند ترکیه، از تمامی مزایا و امتیازات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تجاری، درمانی، آموزشی و …، بهره مند شده و بواسطه پاسپورت معتبر ترکیه، به راحتی به کشور های دیگر سفر کنید. اما در رابطه با دریافت مجوز اقامت ترکیه، باید گفت در این کشور 6 نوع مختلف وجود دارد که عبارتند از:

  1. مجوز اقامت کوتاه مدت (برای: گردشگران، کارآفرینان، مالک ملک خریداری شده به ارزش حداقل 75 هزار دلار، با هدف برقراری روابط تجاری، انجام تحقیقات علمی، شرکت در برنامه های آموزشی ضمن خدمت، در راستای توافقنامه های تبادل دانشجو و اتباعی که به دستور مراجع قضایی ترکیه ملزم به اقامت در این کشور باشند؛ معمولا بازه زمانی ان 90 روزه بوده ولی در رابطه با مشاغل، متناسب با طول مدت قرار داد درنظر گرفته می شود).
  2. مجوز اقامت بلند مدت/دائمی (کسانی که دارای مجوز اقامت کوتاه مدت بوده و با تمدید مستمر آن طی 8 سال گذشته، اکنون مشمول دریافت این نوع مجوز شده اند؛ پس از دریافت، دیگر محدودیت زمانی برای حضور در ترکیه وجود ندارد).
  3. مجوز اقامت خانوادگی (درصورتی که فردی پیشتر موفق به دریافت مجوز اقامت ترکیه شده، اکنون افرادی مانند: همسر خارجی، فرزند خارجیِ همسر او، فرزند تحت تکفل شخص و فرزند غیربالغ فرد یا فرزند خارجیِ همسر وی، می توانند از این مجوز استفاده کنند؛ معتبر برای 90 روز).
  4. مجوز اقامت دانشجویی/تحصیلی (صرفا برای آن دسته از اتباعی خارجی است که قصد تحصیل در یکی از مقاطع تحصیلی را دارند؛ اعتبار آن برای یک ترم یا یک سال تحصیلی است).
  5. مجوز اقامت بشردوستانه (صرفا توسط فرمانداری ها و برای افرادی صادر می شود که حائز شرایط مندرج در ماده 46 قانون شماره 6458 باشند؛ اعتبار آن بسته به صلاح دید مراجعه ذی اصلاح است).
  6. مجوز اقامت قربانیان قاچاق انسان (این مجوز برای بازه زمانی بین 30 روز تا 3 سال، صرفا برای قربانیان قاچاق انسان، کسانی که احتمال قربانی شدن آنها وجو دارد و نیز افرادی که قصد همکاری با مقامات در این رابطه دارند، صادر می گردد).

قانون جدید مربوط به اقامت گردشگری در 2022

با توجه به قانون جدید ترکیه، دیگر امکان تمدید مجوز اقامت گردشگری در سال 2022 از طریق اجاره ملک، ممکن نمی باشد؛ همچنین، دیگر امکان اقامت با خرید ملک در برخی مناطق استانبول برای اتباع خارجی در دسترس نیست.

مناطق ممنوعه استانبول جهت اقامت یا خرید ملک توسط اتباع خارجی

  • منطقه آوجیلار (Avcılar): محله Denizköşkle.
  • منطقه باشاک شهیر (Başakşehir): محله های İkitelli Osb و Ziya Gökalp.
  • منطقه بیلیک دوزو (Beylikdüzü): محله Beylikdüzü Osb.
  • منطقه بشیکتاش (Beşiktaş): محله Yıldız.
  • منطقه اسنیورت (Esenyurt): محله های Alevler، Gökevler، Koza، Piri Reis، Yeşilkent و Zafer.
  • منطقه فاتیح (Fatih): محله های Balabanağa، İskenderpaşa، Katip، Kasım، Kemalpaşa، Mesihpaşa، Mimar Hayrettin، Mimar، Kemalettin، Molla Gürani، Muhsine Hatun، Nişanca و Saraç Ishak.
  • منطقه بی اغلو (Beyoğlu): محله های Bülbül، Çukur، Kamer Hatun، Kocatepe و Şehit Muhtar.
  • منطقه کوچوک چکمجه (Küçükçekmece): محله Beşyol.
  • منطقه ساریر (Sariyer): محله Maslak.
  • منطقه شیشلی (Şişli): محله های Ergenekon، İnönü و Mecidiyeköy.
  • منطقه شیله (Şile): محله Meşrutiyet.
  • منطقه عمرانیه (Umraniye): محله Dudullu Osb.
  • منطقه زیتون بورنو (Zeytinburnu): محله Maltepe.
  • منطقه توزلا (Tuzla): محله Aydınlı-Kosb.

هزینه حق خاک در ترکیه برای سال 2022

از دیگر مواردی که در قوانین جدید ترکیه تغییر کرده، «هزینه حق خاک» می باشد. این هزینه، زمانی دریافت می گردد که تبعه خارجی در صورت عدم تمدید مجوز اقامت خود یا رد شدن درخواست تمدید آن، همچنان بطور غیرقانونی در ترکیه مانده و این کشور را ترک ننموده است؛ در چنین شرایطی، هزینه ای از این شخص همانند جریمه و تحت عنوان «هزینه حق خاک» دریافت می گردد که مبلغ آن برای سال 2022 و به ازای هر ماه، 100 دلار تعیین شده است.

این مبلغ هنگام خروج از کشور (از طریق هر یک از مرزهای هوایی، زمینی، دریایی یا ریلی)، توسط اداره «Vize Ihlal Office» محاسبه و دریافت می گردد. عدم پرداخت این مبلغ نیز، می تواند منجر به ممنوعیت ورود به ترکیه (بین 1 ماه تا 5 سال)، و برخورد قضایی از سوی دولت ترکیه برای تبعه خارجی خواهد شد.

مراحل دریافت شهروندی ترکیه

پیش از هر چیز، باید گفت پس از اقدام به کسب تابعیت ترکیه و پاسپورت این کشور از روش های اشاره شده در بالا، شما بلافاصله می توانید مراحل ارائه درخواست شهروندی ترکیه را آغاز نمایید. بر این اساس، فرقی نمی کند کدام روشش را انتخاب می کنید (هر چند خرید ملک، آسان و مطئن ترین روش می باشد)، در هر صورت باید مراحل زیر را طی نمایید، اما با توجه به اینکه رایج ترین روش برای اخذ پاسورت ترکیه، خرید ملک است، لذا ما بطور مشخص به مراحل مربوط به آن اشاره می کنیم:

  1. یافتن ملک مورد نظر از طریق نمایندگی های فروش رسمی و معتبر شرکت های سازنده یا بنگاه ها و مشاوران املاک شناخته شده (که باید حداقل ارزش آن 400 هزار دلار باشد)
  2. دریافت شماره مالیاتی
  3. افتتاح حساب بانکی به نام خریدار/سرمایه گذار جهت انتقال مبلغ مورد نیاز (مدارک: شماره مالیاتی، اصل پاسپورت و یکی از قبوض حامل های انرژی ملک شما در ترکیه)
  4. دریافت گزارش رسمی ارزش گذاری کارشناس SPK
  5. خرید و ثبت سند ملک موردنظر در دفترخانه اسناد رسمی ترکیه
  6. اخذ اقامت موقت ترکیه (تا زمان دریافت مدارک شهروندی)
  7. اخذ شهروندی ترکیه

نکات مهم:

  • باید درنظر داشت که این مراحل ممکن است و مدارکی که در ادامه به آنها اشاره خو.اهیم کرد، در هر شهر یا حتی برهه زمانی، متغییر باشند.
  • معمولا مدت زمان دریافت مجوز اقامت موقت ترکیه، بین 7 تا 10 روز کاری بوده و برای دریافت مدارک مربوط به شهروندی و پاسپورت ترکیه، 1 تا 6 ماه می باشد.
  • ملک خریداری شده، حتما باید از یک شهروند ترکیه خریداری شود.
  • با دریافت شهروندی ترکیه، علاوه بر خریدار ملک/سرمایه گذار،همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال وی نیز به صورت نامحدود می توانند مقیم ترکیه شده و پاسپورت ترکیه را دریافت کنند.
  • پس از پایام مراحل دریافت شهروندی ترکیه (پاسپورت)، خریدار/سرمایه گذار هیچ اجباری به اقامت در ترکیه و محدودیتی برای رفت و آمد به این کشور ندارد.
  • درصورت کسب تابعیت ترکیه از طریق سپرده گذاری در بانک های این کشور یا خرید ملک، تا 3 سال نمی توان مبلغ سپرده گذاری شده را برداشت و ملک را به فروش رساند.

مدارک اصلی لازم برای دریافت شهروندی ترکیه

  1. پاسپورت با اعتبار حداقل یک ساله
  2. اصل شناسنامه (یا اصل کارت اقامت اگر مقیم ترکیه هستید )
  3. تاییدیه تمکن مالی و موجودی حساب بانکی
  4. کپی از مهر ورود و خروج ها
  5. چهار قطعه عکس رنگی

مراحل دریافت اقامت ترکیه

شما می بایست در نخستین گام، می بایست به وب سایت اداره مهاجرت ترکیه به آدرس: https://e-ikamet.goc.gov.tr/، مراجعه و اطلاعات و مدارک درخواستی را به درستی درج و آپلود نمایید؛ در حالت کلی، این اطلاعات شامل: موارد مندرج در پاسپورت، اطلاعات شخصی، آدرس محل اقامت شما در ترکیه، شماره تلفن همراه ترکیه و بیمه نامه ترکیه ای می باشد. پس از پایان این مراحل، در انتها می توانید برای خود وقت «مصاحبه یا راندوو (Randevoo)» را تعیین و منتظر دریافت پیامک زمان راندوو (ساعت و تاریخ دقیق مصاحبه شما در اداره امنیت منطقه ای که در هنگام پر کردن فرم انتخاب کرده اید)، باشید؛ با دریافت این پیامک، مراحل به پایان می رسد.

نکات مهم:

  • حتما پس از پایان مراحل، یک نسخه از نهایی را پرینت بگیرید.
  • مبالغ مربوط به هزینه مالیاتی و صدور کارت را می بایست در اداره مالیات پرداخت کرده و رسید آن را در روز روز مصاحبه، ارائه دهید.

مدارک لازم برای اخذ اقامت ترکیه

  1. اصل و کپی پاسپورت (کپی از صحفات اول و مهر ورود و خروج)
  2. برگه رانددو که دارای امضای شما می باشد
  3. برگه ای تاییده مکان اقامتی شما در ترکیه
  4. رسید مبالغ پرداختی مورد نیاز

نکات مهم:

  • درنظر داشته باشید که متناسب با نوع اقامت درخواستی شما، ممکن است در وب سایت روز مصاحبه، مدارک دیگری نیز از شما درخواست گردد.
  • اگر قصد دریافت مجوز اقامت گردشگری را داشته و می خواهید در هتل اقامت بمانید، حتما از مدریت هتل تاییده رزروتان را دریافت کنید.
  • در صورتی که علاقه مندید در طول مدت اقامتتان در ترکیه، خانه ای اجاره و در آنجا بمانید، پس باید اجاره نامه خود را که در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رسیده، همراه داشته باشید.

دریافت نتیجه درخواست مجوز اقامت ترکیه

در روز مصاحبه، به شما برگه ای مبنی بر تایید دریافت مدارک موردنیاز از شما به همراه یک کد، ارائه می شود، این که برگه دارای مهر و امضای اداره مهاجرت ترکیه می باشد، به شما اجازه می دهد تا زمان دریافت مجوز اقامت خود، بدون مشکل در ترکیه حضور داشته باشید. بطور معمولا، فرایند صدور مجوز اقامت حدودا 90 روز به طول انجامیده و علاوه بر اعلام نتیجه آن از طریق پیامک و ایمیل، کارت مجوز شما نهایتا به آدرس محل اقامتتان ارسال خواهد شد.

اقدامات لازم درصورت عدم دریافت مجوز اقامت

در صورتی که مجوز اقامت شما طی 90 روز به دستتان نرسید یا نتیجه آن از طریق پیامک یا ایمیل اعلام نگردید، می توانید یکی از روش های زیر را انجام دهید:

  1. مراجعه حضوری با در دست داشتن برگه ارائه شده در روز مصاحبه، به اداره مهاجرتی که مصاحبه خود را انجام داده اید و از مسئولی که پیش تر با وی دیدار داشته اید، نتیجه را جویا شوید (اگر در استانبول هستید، باید به اداره مهاجرت Kumkapı بروید).
  2. مراجعه به وب سایت اداره مهاجرت و وارد کردن اطلاعات پاسپورت و شماره راندوو خود جهت پیگیری و اطلاع از نتیجه.
  3. درصورتی که در ترکیه حضور دارید، می توانید با شماره تلفن 157 که مربوط به مرکز اطلاع رسانی اتباع خارجی موسوم به «YİMER» است، تماس گرفته و با اعلام اطلاعاتی مانند: شماره پرونده، پاسپورت و …، از نتیجه پرونده خود مطلع شوید.

حق ورود و خروج 15 روزه از ترکیه

در برخی موارد، به تبعه خارجی اجازه داده می شود تا پیش صدور و دریافت مجوز اقامت خود، تنها برای 15 روز از ترکیه خارج شود که در چنین شرایطی، از سوی اداره مهاجرت برای وی، «گواهی مراجعه برای اجازه اقامت» صادر می گردد. در صورتی که فرد بیش از 15 روز در خارج از کشور اقامت کند، با وی مطابق مقررات ویزا رفتار خواهد شد.

 

دیدگاه بگذارید