اجاره آسان ملک در ترکیه

امروزه با افزایش سطح رفاه اجتماعی، میزان درآمد، بهره مندی از خدمات درمانی پیشرفته، تحصیل در مراکز علمی مناسب و …، عاملی برای مورد توجه قرار گرفتن ترکیه نزد شهروندان سایر کشورها شده تا جهت اقامت، کار و زندگی، به این کشور بیایند. در چنین شرایطی، اکثر اتباع خارجی ترجیح می دهند با اجاره یک ملک، مکان مناسبی را برای اقامت خود فراهم نمایند و بعدا اقدام به خرید ملک در ترکیه نمایند.

فرقی نمی کند هدف شما از اقامت در ترکیه کاری است یا تحصیلی یا برای زندگی؛ در هر صورت، اگر فعلا قصد خرید ملکی را ندارید، پس باید به دنبال مکان مناسبی جهت اجاره باشد. هرچند اقدام به این کار در ترکیه موضوعی رایج همچون سایر کشورها می باشد، اما به دلیل متفاوت بودن برخی مراحل اجاره ملک در ترکیه، بهتر است اتباع خارجی از پیش با برخی از این نکات آشنا شوند. بدین ترتیب، آنها خواهند توانست با آگاهی و اطمینان بیشتری املاک موردنظرشان را اجاره کرده و اقامت کنند. در این مقاله، ما شما را هرچه بیشتر با نحوه اجاره آسان ملک در ترکیه، قوانین و مراحل آن، آشنا خواهیم کرد.

اجاره آسان ملک در ترکیه

پیش شرط اجاره ملک در ترکیه

پیش از هرچیز، باید در نظر داشت باشید تنها آن دسته از اتباع خارجی امکان اجاره ملک در ترکیه را دارند که دارای مجوز اقامت موقت یا دائمی، فارغ از بلند یا کوتاه مدت آن باشند. به همین دلیل، می توان داشتن مجوز اقامت در ترکیه را، نوعی پیش شرط اولیه برای اجاره ملک توسط اتباع خارجی دانست. این شرط با توجه به ثبت رسمی اجاره نامه ها در سیستم اداری ترکیه، نه تنها تا حد زیادی از اجاره ملک به افرادی که غیرقانونی در ترکیه حضور دارند، ممانعت می کند، بلکه امنیت این موضوع را بالا می برد.

نحوه پیدا کردن ملک اجاره ای در ترکیه

بی شک یکی از مطمئن ترین روش ها برای اجاره ملک در هر کشوری، مراجعه به بنگاه های ملکی است؛ چراکه آنها علاوه بر اطلاع کافی از مناسب ترین منازل جهت اجاره و متناسب با شرایط شما، می توانند املاک متعددی را نیز، به شما پیشنهاد بدهند. روش دیگر برای پیدا کردن ملک اجاره ای در ترکیه، مراجعه به وب سایت های رایج در ترکیه است که این روش زمانی توصیه می گردد که شما پیش از این بارها اقدام به اجاره ملک نموده و با مراحل آن نیز آگاهی دارید.

اما در هر صورت، جهت امضای قرارداد و ممانعت از هرگونه مشکل قانونی در ترکیه، می بایست آن را در یکی از دفترخانه های اسناد رسمی، حتما به ثبت برسانید؛ در غیر این صورت، نه تنها در رابطه با رعایت حقوق مستاجر به مشکل برخواهید خورد و هنگام تمدید مدت اجاره یا افزایش مبلغ ماهیانه نمی توانید از منافع خود دفاع نمایید، بلکه به لحاظ قانونی نیز با مشکلات جدی، روبرو خواهید شد. پس، هرگز با پیشنهاداتی مانند: “سخت نگیر!” یا “مشکلی بوجود نخواهد آمد، نگران نباشید!” یا “به من اعتماد داشته باش!” و غیره، موافقت نکرده و حتما اصرار به ثبت قرارداد اجاره در دفترخانه اسناد رسمی داشته باشید.

اجاره ملک در ترکیه

نحوه پیدا کردن یک مشاور املاک مطمئن در ترکیه

معمولا هنگامی که فردی قصد اجاره ملک را بویژه در کشور دیگری مانند ترکیه دارد، ابتدا سعی می کند از دوست یا آشنایان خود کمک بگیرد تا اگر آنها مشاور املاک قابل اطمینانی را می شناسند، به وی معرفی کند. ما اگر شما هیچ آشنایی در ترکیه ندارید، می توانید برخی آگهی های مرتبط در این زمینه را در روزنامه ها، تلویزیون، اینترنت بررسی کرده و مشاور ملکی خود را انتخاب نمایید. همچنین، اگر به منطقه ای که قصد اجاره ملک در آن را دارید، آشنایی داشته و برایتان مقدور است، می توانید به صورت حضوری به بنگاه های ملکی رفته و با آنها صحبت نمایید.

اجاره آسان ملک در استانبول

توصیه هایی پیش از عقد قرارداد اجاره

بهتر است قبل اقدام به عقد قرارداد، حتما چندین نمونه از قراردادهای اجاره ملک در ترکیه را در اینترنت یافته و مطالعه کنید. این اقدام نه تنها به شما کمک می کند با ساختار صحیح و قانونی آن آشنا شوید، بلکه ممکن است از برخی مواردی که باید آنها را نیز درنظر بگیرید، آگاه شوید. همچنین، حتما فهرستی از پیش شرط های احتمالی یا مواردی که برایتان مهم می باشد را، آماده نمایید تا در صورت نیاز، همه آنها را از صاحب ملک یا مشاور املاک بپرسید یا هنگام ثبت قرارداد اجاره، در سند درج نمایید.

  • نکته مهم: یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که ملک مورد اجاره باید آن را داشته باشد، بیمه اجباری زلزله است که علاوه بر نشانه امنیت بنا در هنگام وقوع زلزله، به ثبت رسیدن ملک در سیستم ملکی ترکیه و برخوردار بودن از ایمنی های لازم می باشد.

نکات مهم هنگام عقد قرارداد اجاره

در این رابطه، 5 نکته بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از: اول، ذکر کامل مشخصات ملک مورد اجاره در اجاره نامه است (مانند: نوع ملک و آدرس)؛ دوم، ذکر دقیق مشخصات موجر و مستاجر؛ سوم، میزان اجاره ماهانه، نحوه پرداخت، شماره حساب برای واریز اجاره، نحوه تمدید، زمان دقیق استقرار، توافقات و قوانین احتمالی، مسئولیت های پرداختی (مانند: حامل های انرژی، شارژ، مالیات نظافت محیط و …)؛ چهارم، حضور و درج امضای طرفین قرارداد اجاره (یا وکیل آنها با در اختیار داشتن وکالتنامه رسمی)؛ پنجم، ثبت قرارداد اجاره در دفترخانه اسناد رسمی و دریافت نسخه ای از آن برای طرفین.

تهیه و تنظیم: تایماز گلزار

دیدگاه بگذارید