با آغاز اصلاحات صورت گرفته در حوزه املاک در ترکیه و از سال 2017، دولت این کشور قوانینی را برای سهولت در خرید املاک و مستغلات و نیز اخذ اقامت و شهروندی ترکیه، در دستور کار خود قرار داد. این قوانین که رسما از سال 2018 به اجرا درآوردند، باعث پویایی و رونق بازار املاک و همچنین جذب سرمایه گذاران و خریداران خارجی به ترکیه شده است.

در حالت کلی و بنا بر قوانین جدید ترکیه در رابطه با خرید ملک در ترکیه توسط اتباع خارجی و به منظور کسب اقامت یا شهروندی این کشور، امروز می توان مراحل قانونی این موضوع را طی 30 تا 90 روز کاری، به انجام رساند؛ همچنین، از سال 2017 نیز برای متقاضیان اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل ۲۵۰ هزار دلار، قانون محدودیت خروج از ترکیه برداشته شده است. این در حالی است که تا پیش از سپتامبر 2018، مبلغ تعیین شده برای اخذ شهروندی از طریق خرید ملک یک میلیون دلار، حداقل میزان سپرده گذاری در یکی از بانک های ترکیه سه میلیون دلار (از تاریخ مذکور به 500 میلیون دلار کاهش یافت)، و نهایتا ایجاد فرصت شغلی برای حداقل 50 شهروند ترکیه ای، بوده است می باشد.

با توجه به آنچه گفته شد، طبیعی است سرمایه گذاران، خریداران و اتباع خارجی علاقمند به انجام انواع سرمایه گذاری در ترکیه یا خرید املاک و مستغلات (تجاری یا مسکونی)، سوالاتی در ذهن داشته باشند که سعی داریم در ادامه این مقاله، به آنها پاسخ دهیم. همچنین، لازم به ذکر است شما می توانید هرگونه سوال دیگری در این رابطه را با کارشناسان خبره مجموعه اکازیون، در میان گذاشته و پاسخ خود را دریافت نمایید.

قانون مرتبط با خرید ملکی به ارزش حداقل 400 هزار دلار و اخذ شهروندی ترکیه، کدام است؟

بنا بر قانون جدیدی که در 12/04/2022، به تصویب هیئت دولت ترکیه و سپس «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور رسید، تمامی خریداران و سرمایه گذاران خارجی مشمول این قانون شدند؛ خبر مزبور رسما نیز در روزنامه های رسمی و دولتی ترکیه نیز، به اطلاع عموم رسید.

آیا قانون جدید شهروندی ترکیه، همچنان نیز معتبر و قابل اجرا است؟

بله؛ کلیه قوانین و روش های اخذ شهروندی ترکیه که پیشتر به آنها اشاره شده بوده، همچنان معتبر و قابل اجرا می باشند.

آیا قانون مربوط به امکان اخذ شهروندی (دریافت پاسپورت ترکیه)، از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل 400 هزار در روزنامه رسمی ترکیه،  منتشر شده است؟

در تاریخ 13/04/2022 و با تصویب قانون ذکر شده، این موضوع در روزنامه رسمی ترکیه به چاپ رسیده است؛ از این رو، فرقی نمی کند شما اقدام به خرید ملک در استانبول کنید یا خرید مغازه در ازمیر یا خرید ویلا در آنتالیا، در هر صورت، خرید هرگونه خانه در ترکیه یا سایر املاک و مستغلات که حداقل ارزش آن توسط کارشناسان رسمی 400 هزار دلار تعیین شده باشد، شما را مشمول این قانون خواهد کرد

اخذ شهروندی از طریق خرید ملک شامل چه کسانی می‌باشد؟

در صورت خرید ملک در ازمیر یا هر شهر ترکیه، همسر و فرزندان زیر 18 سال را نیز مشمول آن خواهند شد.

شرایط شهروندی برای فرزند بالای 18 سال به چه صورت است؟

بنا بر قوانین موجود، باید برای فرزند بالای 18 سال، به طور جداگانه ملک خریداری یا اقامت تحصیلی گرفته شود. خرید ملک مزبور، می تواند بطور مثال شامل: خرید خانه در استانبول، خرید ویلا در ازمیر، خرید مغازه در آنتالیا یا هر نوع ملک دیگری در هر نقطه از ترکیه مطابق با حداقل ارزش ملکی تعیین شده باشد.

آیا امکان بهره مندی از این قانون از طریق خرید اقساطی ملک، امکان پذیر است یا نه؟

نخیر؛ تنها راه بهره مندی از قانون کسب شهروندی (دریافت پاسپورت)، خرید ملکی به ارزش حداقل 400 هزار دلار بوده (مانند خرید ویلا در استانبول)، و نمی توان با خرید اقساطی مشمول این طرح شد.

آیا پس از خرید خانه در ترکیه، می توان اقدام به دریافت پاسپورت این کشور نمود؟ این موضوع چقدر زمان می برد؟

بله؛ سرمایه گذاران و خریداران خارجی می توانند بلافاصله و پس از خرید ملک خود به ارزش حداقل 400 هزار دلار (که می تواند خرید ملک در آنتالیا یا هر شهر دیگر باشد)، ظرف 3 الی 6 ماه، اخذ پاسپورت (شهروندی ترکیه)، را قانونا دریافت کنند.

چه نوع املاکی مشمول قانون فوق می گردد؟

تمامی املاک مانند: زمین، هتل، مغازه، زمین کشاورزی، ملک اداری/تجاری، خانه و آپارتمان، مشمول این قانون و مزایا شده و شما به عنوان مثال می توانید از طریق خرید خانه در آنتالیا، خرید مغازه در استانبول و …، به این منظور دست پیدا کنید.

آیا امکان فروش ملک خریداری شده پس از دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل 400 هزار دلار، وجود دارد؟

نخیر؛ سرمایه گذاران و خریداران خارجی می بایست حداقل برای 3 سال از تاریخ پس خرید ملک (مانند خرید ویلا در ترکیه)، آن را در اختیار داشته و امکان فروش آن را طلی این مدت، ندارند.

مراحل دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملکی به ارزش حداق 400 هزار دلار، چیست؟

پیش از هر چیز، توصیه می کنیم حتما برای دریافت شهروندی آن (پاسپورت ترکیه)، از کمک وکلای رسمی و افراد باتجربه، استفاده نمایید؛ از این رو، به هیچ عنوان توصیه نمی شود خودتان شخصا به این امور رسیدگی کنید. دلیل اصلی این امر نیز پیچیدگی مراحل دریافت پاسپورت ترکیه (شهروندی)، بوده و ناآشنایی شما به مراحل و قوانین، می تواند دردسرهای زیادی برایتان بوجود آورد؛ پس، اکیدا توصیه می کنیم اگر قصد خرید خانه در ازمیر را دارید یا خرید مغازه در ترکیه و هر نوع ملک دیگر در هر یک از شهرهای این کشور، حتما از کمک های حرفه ای کارشناسان مجرب و شرکت های معتبر استفاده کنید.

دیدگاه بگذارید