مجوز اقامت بلند مدت ترکیه

مجوز اقامت بلند مدت/دائمی در ترکیه، یکی از انواع مجوزهای قانونی در این کشور برای اتباع خارجی است که از طریق آن می توانند پس از دریافت آن، بدون ممانعت به ترکیه رفت و آمدن کرده یا بدون محدودیت زمانی، در ترکیه اقامت داشته باشند. این مجوز، در راستای ماده 42 و 45 قانون مربوط به اتباع خارجی و حمایت بین المللی و نیز ماده 40 و 43 آیین نامه اجرای قانون اتباع خارجی، تنظیم شده است.

ترکیه در یک نگاه

یکی از اصلی ترین شاخص های رشد و شکوفایی هر کشور، در دسترس بودن امکانات رفاهی و ارائه آنها با کیفیت مطلوب می باشد؛ در همین راستا، ترکیه توانسته طی چندین دهه و از طریق توسعه زیرساخت ها، وضع قوانین کارآمد، اصلاح روند فرآیندهای مختلف تجاری، مالی، اقتصادی و …، به پیشرفت های قابل توجهی در حوزه های مختلف دست پیدا کند. این موضوع با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد ترکیه در نقطه تلاقی آسیا به اروپا و مجاورت با آفریقا، درسترسی به چهار دریای سیاه، مرمره، اژه و مدیترانه، تنوع آب و هوایی، فرهنگ و تاریخ غنی، منابع طبیعی گوناگون، نه تنها باعث شده فرصت های سرمایه گذاری متعدد و سودآوری در این کشور بوجود آید، بلکه با بکارگیری فناوری های نوین، شرایط ایده آلی برای زندگی، کار و تحصیل، حتی برای اتباع خارجی بوجود آید.

در چنین شرایطی و همانگونه که اشاره شد، هر ساله اتباع خارجی با اهدافی چون: بازدید از جاذبه های گردشگری ترکیه، گذراندن تعطیلات در سواحل زیبا و مدیترانه ای آن، تحصیل، سرمایه گذاری، کار و درمان، به این کشور آمده و چنان مجذوب شرایط مطلوب آن می گردند که تمایل به اقامت دائم آن را پیدا می کنند؛ لذا، در صورتی که این افراد قادر به دریافت شهروندی ترکیه (پاسپورت)، نباشند سعی می کنند از طریق سایر روش های قانونی، مجوز اقامت بلند مدت ترکیه را بدست آورده تا بتوانند از مزایای متعد زندگی در این کشور مانند پایین بودن هزینه های زندگی در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی و امریکایی، استفاده کنند.

تفاوت اقامت دائم/بلند مدت ترکیه با شهروندی این کشور

در حالت کلی، شهروندی یا دریافت پاسپورت ترکیه، به معنای این است که تبعه خارجی می تواند پس از دریافت مدارک خود، به عنوان شهروند این کشور محسوب شده و از تمامی مزایایی که سایر مرد ترکیه بهره مند هستند، استفاده نماید؛ اما کسب مجوز اقامت بلند مدت ترکیه، صرفا به معنای آن است که تبعه خارجی، می تواند هر زمان که خواست، بدون ممانعت به ترکیه سفر کرده یا از آن خارج شود، ولی نمی تواند از برخی مزایایی که منحصر به شهروندان این کشور می باشد (نظیر فعالیت در برخی مشاغل)، بهره مند شود. سه روش کشب تابعیت ترکیه، عبارتند از:

  1. خرید ملکی به ارزش حداقل 400.000 هزار دلار (بهترین و ارزان ترین روش برای دریافت پاسپورت ترکیه)
  2. افتتاح حساب بانکی به ارز حداقل 500.000 هزار دلار در یکی از بانک های ترکیه (عدم امکان برداشت از این مبلغ تا 3 سال)
  3. راه اندازی کسب و کار و استخدام حداقل 50 شهروند ترکیه ای به عنوان نیروی کار

افراد مجاز به ارائه درخواست مجوز اقامت بلند/دائم مدت ترکیه

بنا بر قوانین اداره مهاجرت و وزارت کشور ترکیه، تنها آن دسته از اتباع خارجی که برای 8 سال پیاپی، مجوز اقامت خود را تمدید کرده باشند، مجاز به دریافت مجوز اقامت بلند مدت ترکیه هستند.

مدت اعتبار مجوز اقامت دائمی/بلند مدت ترکیه

کسانی که موفق به دریافت مجوز اقامت دائمی می گردند، دیگر محدودیتی برای طول مدت اقامتشان در این کشور وجود نداشته و هز مان که بخواهند، می توانند از ترکیه خارج شده یا به آن سفر کنند.

شرایط دریافت مجوز اقامت بلند مدت/دائمی ترکیه

شرایط لازم برای دریافت مجوز اقامت دائم، مبتنی بر ماده 43 قانون بوده که به شرح زیر می باشند:

  • اقامت مستمر در ترکیه حداقل برای 8 سال (در محاسبه این 8 سال، نیمی از مدت مجوزهای اقامت دانشجویی مطابق ماده 38 قانون و مدت کامل سایر انواع مجوزهای اقامت، در نظر گرفته می شوند).
    • عدم دریافت کمک های اجتماعی طی سه سال گذشته.
    • تمکن مالی کافی و پایدار جهت گذران زندگی خود و خانواده.
    • داشتن بیمه درمانی معتبر.
    • عدم انجام اقدامی که به عنوان تهدیدی برای نظم یا امنیت عمومی شناخته شود.

مزایا و حقوق اعطا شده به اتباعی خارجی که دارای مجوز اقامت بلند مدت ترکیه هستند

همانگونه که پیش تر نیز اشاره شد، آن دسته از اتباع خارجی که موفق به دریافت مجوز اقامت دائمی ترکیه شده اند، می توانند از کلیه مزایای اجتماعی، رفاهی، درمانی، تحصیلی و کاری این کشور بهره مند شوند، بجز مواردی که صرفا برای شهروندان ترکیه می باشند؛ برخی از این موارد عبارتند از: خدمت سربازی اجباری، حق رای، فعالیت در برخی مشاغل، در اختیار داشتن پاسپورت ترکیه، معافیت از عوارض گمرکی هنگام واردات خودرو و ….

دلایل رد، لغو یا عدم تمدید مجوز اقامت دائم ترکیه

  • اقدام به فعالیت هایی که به عنوان تهدیدی برای امنیت و نظم عمومی تشخیص داده شوند.
  • خروج از ترکیه و عدم بازگشت تا بیش از یک سال به دلایلی غیر از بهداشت، آموزش و خدمات اجباری عمومی در کشور خود.
  • لغو مجوز اقامت بلند مدت توسط استانداری.
  • آن دسته از اتباع خارجی که پیش تر مجوز اقامت بلند مدت آنها لغو گردیده است؛ در چنین مواردی، اتباع خارجی می بایست درخواست های مجدد خود را به کنسولگری های ترکیه در خارج از این کشور، فرمانداری ها یا دفتر ریاست جمهوری ارائه دهند.
  • کسانی که مجوز اقامت بلند مدت آنها به دلیل حضور مداوم در خارج از ترکیه برای بیش از یک سال، به دلایلی غیر از: بهداشت، آموزش، ماموریت و خدمات عمومی اجباری در کشورهای خود لغو شده است، می توانند مجددا درخواست دهند.

سایر انواع مجوز اقامت در ترکیه

  • مجوز اقامت کوتاه مدت ترکیه
  • مجوز اقامت دانشجویی/تحصیلی ترکیه
  • مجوز اقامت خانوادگی ترکیه
  • مجوز اقامت بشردوستانه و قربانیان تجارت انسان ترکیه

دیدگاه بگذارید