برنامه های بورسیه مشترک در دانشگاه های ترکیه

۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳

طی سال های اخیر با بالاتر رفتن سطح و کیفیت آموزشی در ترکیه، دانشجویان بسیاری از کشورهای مختلف، علاقه مند هستند از طریق دریافت بورسیه تحصیلی به این کشور آمده و در دانشگاه های معتبر آن ثبت نام کنند. در همین راستا، یکی از انواع بورسیه هایی که دانشجویان خارجی می توانند به تحصیل در این کشور بپردازند، دریافت بورسیه مشترک در دانشگاه های ترکیه است.

بورسیه مشترک در دانشگاه ها چیست؟

برنامه‌ بورسیه تحصیلی مشترک، به آن دسته از بورسیه‌ های تحصیلی گفته می شود که در راستای موضوعاتی خاص و با همکاری سازمان‌ های بین‌المللی یا سایر نهادهای عمومی، به دانشجویان واجد شرایط ارائه می‌شوند.

3 برنامه عمده بورسیه های تحصیلی مشترک در ترکیه و شرایط آنها

  1. برنامه بورسیه تحصیلی بانک توسعه اسلامی (ISDB)

به عنوان بخشی از برنامه بورسیه تحصیلی IsDB که در سال 2020 و در راستای پروتکلی که بین ریاست جمهوری ترکیه و بانک توسعه اسلامی (IsDB)، به امضا رسید، این بورسیه صرفا به دانشجویان مسلمان واجد شرایطی که مشترکا توسط IsDB و YTB انتخاب شده باشند، اعطلا می گردد. این دانشجویان که می توانند از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC)، یا سایر کشورها باشند، می توانند از مزایایی چون: کمک هزینه ماهیانه دانشجویی، شهریه دانشگاه، بیمه درمانی، آموزش زبان ترکیه ای و بلیط هواپیما، بهره مند شوند.

  1. برنامه بورسیه تحصیلی سازمان جهانی مالکیت معنوی/فکری (WIPO)

این بورسیه تحصیلی که در راستای توافق و همکاری بین: ریاست جمهوری ترکیه، دانشگاه آنکارا، سازمان TÜRKPATENT و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO)، به 5 دانشجو اعطا می گردد، این امکان را به آنها می دهد تا برای 1 ترم و بدون نیاز به ارائه پایان نامه، در برنامه تحصیلات تکمیلی حقوق مالکیت معنوی دانشگاه آنکارا شرکت کنند؛ تامین مالی دانشجویان برگزیده، توسط سازمان TÜRKPATENT صورت می گیرد.

  1. برنامه بورسیه تحصیلی Türkiye Scholarships Baykar Technology

این بورسیه از سال 2022 برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه و در رشته های مختلف در مقاطع: کارشناسی و کارشناسی ارشد، به 300 دانشجویان اعطا شده و کلیه هزینه های مربوطه همچون: هزینه ماهانه، هزینه های اقامت و بلیط هواپیما رفت و برگشت در طول دوره تحصیلی را، شامل می شود. آن دسته از رشته های دانشگاهی که تحت پوشش این بورسیه قرار دارند، عبارتند از: هوانوردی، فناوری، هوا فضا، علوم اداری، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد، مهندسی مکاترونیک، مهندسی صنایع، مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روابط بین الملل، مهندسی برق، مهندسی هوانوردی، علوم اجتماعی و علوم بهداشتی.

نکته مهم

برنامه های بورسیه تحصیلی زیر، صرفا برای پناهندگان سوریه ای هستند:

  1. Albert Einstein Scholarship, an Initiative Program of Refugee Students in Germany (DAFI)
  2. SPARK Scholarship Program
  3. Higher Education Support Program

در همین راستا، بورسیه تحصیلی «Yemeni Pioneers Scholarship Program» نیز صرفا برای دانشجویان یمنی می باشد.

دیدگاه بگذارید