نکات مهم دریافت مجوز اقامت ترکیه برای بار اول

ترکیه از جمله کشورهایی است که سالانه اتباع خارجی زیادی این کشور را به دلیل شرایط خوب زندگی، تحصیلی، کاری، تعدد جاذبه های گردشگری و زیبا، مراکز درمانی پیشرفته و …، انتخاب کرده و اقدام به دریافت یکی از انواع مجوز اقامت در ترکیه می کنند؛ در چنین شرایطی، اگر شما پیش از این مجوز اقامت خود را دریافت کرده اید، پس با مراحل و مدارک موردنیاز آن آشنایی دارید، ولی اگر برای اولین بار است که اقدام به این کار می کنید، پس حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

انواع مجوز اقامت در ترکیه

در حالت کلی، انواع مجوز اقامت در ترکیه عبارتند از: کوتاه مدت، بلند مدت (دائمی)، گردشگری، تحصیلی، خانوادگی، بشردوستانه و قربانیان قاچاق انسان؛ در بین این 7 نوع مجوز اقامت، 5 مجوز اول جزو رایج ترین مجوزهای اقامت بوده که مدارک مورد نیاز برای دریافت هر یک از آنها و مراحل مرتبط را، بیان خواهیم کرد.

مراحل دریافت انواع مجوز اقامت در ترکیه

همانگونه که می دانید، مراحل اولیه و روند ثبت درخواست مجوز اقامت در ترکیه، برحسب نوع اقامت مورد نظر شما متفاوت بوده و حتما باید پیش از پایان مهلت ویزا (در صورتی که از طریق دریافت ویزا وارد ترکیه شده اید)، نسبت به دریافت یا تمدید مجوز اقامت خود، اقدام نمایید. بر این اساس، شما پس از مراجعه به وب سایت اداره مهاجرت ترکیه به آدرس: https://e-ikamet.goc.gov.tr/، اقدام به ثبت مشخصات و بارگذاری (آپلود)، مدارک درواستی نمایید تا بدین وسیله، نه تنها یک مجوز اقامت مجوز موقت دریافت خواهید کرد، بلکه وقت ملاقاتی نیز جهت بررسی کارشناسانه درخواست اقامت شما یا تمدید که اصطلاحا رانِوو (Randevu)، گفته می شود، تعیین نمایید.

اخذ اقامت در ترکیه

مدارک مورد نیاز جهت دریافت انواع مجوز اقامت در ترکیه

  1. مدارک مورد نیاز برای مجوز اقامت تحصیلی

هر ساله اتباع خارجی بسیاری، ترکیه را به دلیل وجود دانشگاه های معتبر، مراکز تحصیلی باکیفیت، سیستم آموزشی به روز و نیز شعب برخی از معروف ترین مراکز آموزشی جهان در این کشور و نیز پایین بودن هزینه تحصیل در مقایسه با کشورهای اروپایی، درخواست دریافت مجوز تحصیل می دهند؛ از این رو، مدارک مورد نیاز عبارتند از:

ردیف مدارک مورد نیاز
1 فرم درخواست مجوز اقامت
2 اصل و کپی گذرنامه
3 ویزای اخذ شده از کنسولگری ترکیه در کشور خود
4 فرم پذیرش مرکز تحصیلی
5 4 قطعه عکس 6*4 که طی 6 ماه اخیر گرفته شده
6 رضایت نامه والدین برای افراد زیر 18 سال (اگر ساکن خارج از ترکیه هستند)، یا قیم قانونی آنها (به همراه تعهدنامه قانونی در ترکیه که نام قیم در رضایت نامه قید شده باشد و نیز کپی ترجمه شده شناسنامه وی)
7 بیمه معتبر پزشکی که می بایست در طول اقامت همچنان معتبر باشد
8 اظهارنامه دریافت حمایت مستمر مالی در طول اقامت
  1. مدارک مورد نیاز برای مجوز اقامت گردشگری

تعدد انواع جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، طبیعی، شهری و غیره، باعث قرار گرفتن ترکیه در فهرست محبوب ترین مقاصد گردشگری در جهان شده و هر ساله گردشگران زیادی تعطیلات خود را در سواحل زیبای دریای اژه، بازدید از شهرباستانی اِفِسوس، موزه های استانبول و …، می گذرانند. البته، باید اشاره داشت بسته به زمان سفر شما، شرایط گردشگری، قوانین تعیین شده و …، مدت اعتبار مجوز اقامت گردشگری بین یک تا دو سال، متغییر خواهد بود؛ اگر شما نیز علاقه مند به دیدن جاذبه های ترکیه هستید، باید مدارک زیر را آماده نمایید:

ردیف مدارک مورد نیاز
1 فرم درخواست مجوز اقامت
2 گواهی اقامت در هتل یا اجاره نامه (در صورتی که مکانی را برای اقامت اجاره کرده باشید)؛ این گواهی باید در دفترخانه اسناد رسمی ترکیه به ثبت برسد
3 گواهی سپرده بانکی به مبلغ حداقل 500 دلار به ازای هر ماه اقامت
4 گواهی تولد از کشور مبدا
5 گواهی عدم سوء پیشینه از ترکیه
6 فیش حقوقی شخص تعهد دهنده (درصورتی که به عنوان مهمان در جایی اقامت خواهید کرد)
7 رضایت نامه پدر با مهر آپوستیل (برای گردشگرانی که فرزندی همراه خود خواهند داشت)
8 کپی گذرنامه و ترجمه رسمی آن به ترکیه ای توسط دفترخانه اسناد رسمی
9 4 قطعه عکس 6*4 که طی 6 ماه اخیر گرفته شده باشند
  1. مدارک مورد نیاز برای مجوز اقامت خانوادگی

آن دسته از اتباع خارجی که با یک تبعه ترکیه ای ازدواج کرده و حال قصد دریافت مجوز اقامت خانواده دارند، می بایست ابتدا فردی را به عنوان ضامن معرفی کرده و سپس، مدارک زیر را در روز راندوو ارائه کنند:

ردیف مدارک مورد نیاز
1 برای فرد متقاضی فرم درخواست مجوز اقامت
2 اصل و کپی گذرنامه یا گواهی سفر
3 4 قطعه عکس 6*4 که طی 6 ماه اخیر گرفته شده باشند
4 سند ازدواج
1 برای ضامن حضور وی در روز راندوو
2 اصل و کپی کارت شناسایی
3 اسناد مربوط به استطاعت مالی وی برای امرار معاش و گذران زندگی خویش
اقامت ترکیه
  1. مدارک مورد نیاز برای مجوز اقامت دائم

این نوع مجوز اقامت، صرفا زمانی صادر می گردد که تبعه خارجی طی 8 سال اخیر بطور مستمر در ترکیه حضور داشته و اکنون قصد اقامت دائم در این کشور را دارد که منجر به دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه ای می گرد؛ در چنین شرایطی، مدارک مورد نیاز عبارتند از:

ردیف مدارک مورد نیاز
1 فرم درخواست مجوز اقامت
2 اصل و کپی گذرنامه یا سند مسافرت
3 تحویل مجوز پیشین اقامت
4 2 قطعه عکس 6*4 که طی 6 ماه اخیر گرفته شده باشند
5 مدرک مستدل بر عدم استفاده از هرگونه کمک های اجتماعی از سوی دولت طی 3 سال
6 اسناد مربوط به توانایی امرار معاش و گذران زندگی خویش
  1. مدارک مورد نیاز برای اقامت کوتاه مدت (از طریق خرید ملک)

یکی از انواع مجوز اقامت در ترکیه که قابل تمدید نیز می باشد، مجوز اقامت کوتاه مدت است. یکی از ساده ترین روش های دریافت چنین مجوزی، خرید ملک در ترکیه بوده ولی درصورتی که ملک خریداری شده توسط اتباع خارجی به ارزش حداقل 250 هزار دلار باشد، وی می تواند شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کرده و دیگر نیازی به دریافت مجوز اقامت کوتاه مدت و تمدید سالیانه آن، نداشته باشد. مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز کوتاه مدت به شرح زیر می باشد:

ردیف مدارک مورد نیاز
1 فرم درخواست مجوز اقامت
2 سند رسمی ثبت شده
3 گواهی تولد از کشور مبدا
4 گواهی عدم سوء پیشینه از کشور ترکیه
5 اصل و کپی گذرنامه
6 4 قطعه عکس 6*4 که طی 6 ماه اخیر گرفته شده باشند
7 ترجمه ترکیه ای: شناسنامه، سند ازدواج و تعهدنامه برای فرزندان بالای 18 سال (که قصد زندگی با والدین خود را دارند)، و اخذ تایید وزارت امور خارجه و کنسولگری ترکیه
8 واریز مبلغ تقریبی 84 دلار برای هر یک از اعضای خانواده (به عنوان حق خاک)
9 واریز مبلغ تقریبی 79 لیر برای صدور کارت اقامت
10 بیمه

 

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

نکات مهم در رابطه با دریافت مجوز اقامت در ترکیه

  • ممکن است اداره مهاجرت در هر زمان، اطلاعات تکمیلی یا مدارک دیگری بغیر از مدارک ذکر شده، از شما درخواست نماید.
  • اگر در روز راندوو یک نماینده قانونی همراه شما حضور داشته باشد، این شخص نیز می بایست مدارکی دال بر این موضوع ارائه نماید.
  • امکان پرداخت هزینه های مربوطه از طریق دفاترِ پرداخت، ادارات مالی یا بانک های تایید شده از سوی وزارت اقتصاد، میسر می باشد.
  • هزینه حق خاک و کارت اقامت، می بایست جداگانه پرداخت و برای هر یک رسیدی مجزا ارائه نمایید.
  • عکس ها باید با پس زمینه سفید؛ اندازه بیومتریک (6*4)، و حتما متعلق به 6 ماه اخیر بوده و صورت فرد به راحتی قابل تشخیص باشد.
  • در صورتی که گذرنامه به حروف لاتین نوشته نشده باشد، حتما باید ترجمه آن از سوی مترجم رسمی قسم خورده یا مقامات رسمی، به زبان ترکیه ای انجام گیرد.
  • ممکن است به دلایل مخلف، اداره مهاجرت گواهی تولد را نیز در روند بررسی مدارک، درخواست نماید.
  • اگر طی دوره اقامت (هر نوع اقامتی)، تبعه خارجی هرگونه خدمات دولتی نظیر: هزینه درمان، خوراک و اقامت از هر یک از ارگان های دولتی دریافت نماید، باید مدارک آن را نیز به اداره مهاجرت ارائه کند.

دلایل احضار تبعه خارجی به ارگان ها ذی ربط

گاهی ممکن است اداره کل مدیریت مهاجرت یا ادارات مهاجرت استان، تبعه خارجی را مطابق ماده 97 قانون شماره 6458، برای برخی موارد احضار نماید که عبارتند از:

  1. تحقیقات در رابطه با دلایل ورود شما به ترکیه و قصد اقامتتان
  2. در شرایطی که احتمال اخراج شما از ترکیه پیش بیاید
  3. نیاز به اطلاع رسانی حضوری به شما در رابطه با برخی قوانین یا موارد باشد

به یاد داشته باشید، در صورت دریافت چنین احضاریه هایی، حتما به آنها پاسخ داده و حضور یابید؛ چراکه در صورت عدم پاسخگویی و حضور شما، این موضوع می تواند به اخطارهای رسمی و ایجاد شک و شبهه در رابطه با شما منجر شده و از سوی نیروهای امنیتی بدون احضاریه، دستگیر شوید.

اقامت ترکیه

نکات مهم در رابطه با دریافت مجوز اقامت در ترکیه

  1. مجوز اقامات موقت صادر شده، صرفا تا زمان فرارسیدن راندِوو شما اعتبار دارد.
  2. پس از تعیین وقت ملاقات، دیگر اکان تغییر این زمان وجود نداشته و درصورتی که به هر دلیل نمی توانید در این جلسه شرکت کنید، باید مجددا اقدام به ثبت درخواست ملاقات جدید نمایید.
  3. حضور خود  شما در روز جلسه راندوو، الزامی بوده و درصورتی که به زبان ترکیه ای آشنایی ندارید، می توانید یک مترجم یا فردی که به این زبان تسلط دارد را معرفی و همراه خود داشته باشید.
  4. در تمامی شهرهای ترکیه به غیر از استانبول، شما خودتان می توانید روزی را در سیستم برای راندوو تعیین نمایید، ولی در استانبول به دلیل ازدحام و حضور تعداد زیادی از اتباع خارجی، سیستم بطور خودکار روزی راندوو را تعیین می نماید.
  5. توجه نمایید که با توجه به وجود شعب اداره مهاجرت ترکیه در هر شهر، صرفا می توانید راندوو را در همان شهری که قصد اقامت دارید، تعیین کنید.
  6. در روز راندوو، حتما باید مدارک اشاره شده را همراه خود داشته باشید.
  7. در صورت حائز شرایط بودن و قبولی درخواست شما، بطور قانونی مدت زمان مجوز اقامت شما از همان لحظه آغاز و همزمان با زمان انقضای تاریخ ویزایتان، مدت مجوز اقامت شما نیز به پایان خواهد رسید.
  8. شما می بایست مدارک و اطلاعات تکمیل شده را جهت ثبت و بررسی، حتما طی 30 روز به اداره مهاجرت تحویل و ارسال نمایید؛ در صورتی که این مدارک ظرف این مدت نشوند، درخواست شما لغو و مقررات عمومی در رابطه با ویزا و نقض مجوز اقامت، نسبت به شما اعمال خواهند شد.
  9. علاوه بر امکان پیگیری روند دریافت هر یک از انواع مجوز اقامت از طریق وب سایت اداره مهاجرت ترکیه، هر گونه اطلاع رسانی به شما از طریق ایمیلی با پسوند: «goc.gov.tr@»، صورت خواهد گرفت.
  10. اتباع خارجی می توانند در چارچوب مقررات کلی در زمینه نقض ویزا یا اجازه اقامت، مجددا برای درخواست هایی که به آنها رسیدگی نشده اند، اقدام نماید.
  11. مسئولیت شما صرفا در رابطه با اطلاعاتی است که در سیستم وارده نموده اید؛ از این رو، اگر هر گونه اطلاعات نادرستی را درج کرده باشید، با شما به عنوان متخلف برخورد خواهد شد که متعاقب آن، رد درخواست مجوز اقامت نیز، وجود دارد. بر همین اساس، حتی اگر تخلفات شما پیش از صدور مجوز اقامت آشکار گردد، این مجوز طبق ماده شماره 206 قانون 6237 مجازات ترکیه ابطال می گردد.

تهیه و تنظیم: تایماز گلزار

منبع: atakurumsal.com

دیدگاه بگذارید