طب مکمل و اقدامات مرتبط با آن در ترکیه

۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳

وقتی صحبت از پزشکی می شود، همه ما به شاخه های مختلف آن فکر می کنیم. در این بین، طب مکمل به طور مستقیم تابع روش های پزشکی مدرن که همگی به آن عادت کرده ایم، نبوده و همانطور که از نامش پیداست، این حوزه به عنوان «مکملی» برای طب مدرن مطرح می باشد. در سال های اخیر و با رشد گردشگری سلامت در ترکیه، شاهد توجه افراد گوناگون به این روش درمانی می باشیم.

آشنایی با طب مکمل

پیش از هرچیز، باید بدانید که اولا به ترکیب طب سنتی و مکمل با طب مدرن، پزشکی «جامع نگر» گفته می شود و دوما، طب مکمل به هیچ عنوان به معنای «طب مکمل» نیست، چراکه عملکرد آن درکنار پزشکی مدرن و همراه با آن می باشد. بر این اساس، طب مکمل به مجموعه روش هایی گفته می شود که هم راستا و در کنار جایگزین طب مدرن جهت درمان، استفاده می شود که شامل: یوگا، ماساژ، طب سوزنی، استفاده از چشمه های آب گرم، هنر درمانی و …، می گردد. به بیان دیگر و همانگونه که از نام این روش درمانی برمی آید، در اکثر مواقع به تنهایی در درمان امراض و مشکلات مختلف جسمی و روحی قرار نگرفته و به عنوان تکمیل کننده روند درمانی اصلی و برای افزایش و تسریع روند درمان، مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین، دانستن تفاوت بین طب سنتی، مدرن و مکمل، بسیار مهم بوده و طب سنتی و مکمل، هر دو روش هایی برای تکمیل و کمک روند درمانی اصلی به روش مدرن می باشند. روش های طب مکمل، با کارِ میان رشته ای پزشکان متخصص از بسیاری از شاخه های پزشکی، به بیمار ارائه و توصیه می شود. درنتیجه، هدف اصلی طب مکمل، آگاهی بخشیدن به بیمار و قادر ساختن وی به پذیرش مسئولیت سلامتی خود و تسریع روند درمانی وی می باشد. بنابراین بیمار می تواند در طول درمان و پس از آن، به شکل بهتر و موثرتری با بیماری یا مسائل پس از آن به لحاظ جسمی و روحی، برخورد و با استفاده از روش های استاندارد پزشکی، بهبودی خود را بدست آورد.

قوانین حاکم بر طب مکمل در ترکیه

به منظور جلوگیری از اقدامات غیرقانونی و غیراصولی در این خصوص در ترکیه، «رئیس بخش روش های طب سنتی و مکمل» در ساختار وزارت بهداشت، در تاریخ 27 اکتبر 2014، آیین نامه ای را در این رابطه تنظیم و در روزنامه رسمی منتشر و به اجرا گذاشت. بر این اساس، حق انجام هرگونه اقدامات مرتبط با طب مکمل و سنتی، صرفا به پزشکان و دندانپزشکان و مشروط اجرا در حوزه دندانپزشکی، داده می شود. لذا، بعد از اینکه پزشکان و دندانپزشکان در زمینه های تعیین شده و طی دوره های آموزشی لازم توسط وزارت بهداشت، می توانند از روش های طب مکمل در رابطه با به بیماران خود استفاده نمایند که شامل موارد زیر می گردد:

  • درمان گیاهی
  • طب سوزنی
  • حجامت
  • زالو درمانی
  • هیپنوتیزم
  • اُزن درمانی
  • مزوتراپی
  • آپی تراپی (زنبور درمانی)
  • پرولوتراپی
  • استئوپاتی
  • رفلکسولوژی (بازتاب درمانی)
  • هومیوپاتی
  • کایروپراکتیک
  • لارو درمانی
  • موسیقی درمانی

 رِفلِکسولوژی (بازتاب درمانی)

نوعی روش تشخیص و درمان بیماری است که اصل اساسی در آن، مالش و ماساژ عمیق: کف، رو، کناره‌ها و بین انگشتان پاها، می باشد. برخی درمانگران این روش، گاهی نقاط دیگری چون: کف، کناره و بین انگشتان دست‌ها را نیز مالش می‌دهند. این روش برای نخستین بار 5000 سال پیش در چین و هند به کار رفته و اساس آن توسط فیزیوتراپیست «یونیس اینگهام (Eunice Ingham)» به شکل مدرن، بنیانگذاری شده است. لذا، عموما کاربردهای رفلکسولوژی برای پشتیبانی از روش های استاندارد پزشکی و درمان بیماری های: عصبی، دردهای مفصلی، اختلالات جنسی و اختلالات روانی مانند افسردگی می باشد.

لارو درمانی

در علم پزشکی، به فرآیند پاکسازی بافت های آلوده، مرده و نامناسب که نباید بر روی زخم و حاشیه آن وجود داشته باشد، «دِبریدمان (Debridement)» گفته می شود. بطور معمول، بدن می تواند بصورت طبیعی زخم ها را التیام ببخشد ولی در بیماران مبتلا به نقص ایمنی، بهبود و پاکسازی بافت ممکن است طولانی شود. در مواردی که روش جراحی دبریدمان موثر نیست، می توان از لارو درمانی استفاده کرد که در آن با قرار دادن لارو مگسی به نام «لوسیلیا سریکاتا» روی زخم، انجام می شود. لاروهای این مگس با تغذیه ااز بافت های مرده و آلوده، آنها را هضم و با ترشح آنزیم هایی، موجب ترمیم بافت می شوند. یکی از مهمترین نکات در لارو درمانی، این است که لاروها فقط بافت های ناسالم را خورده و به بافت های سالم آسیبی نمی رسانند.

حجامت

«حجامت» یکی از معروف ترین شیوه های درمانی قدیمی که در طب مکمل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این روش که خو به دو دسته: «تر (با خون گیری)»، و «خشک (بدون خون گیری یا همان بادکش)»، انجام می شود در ترکیه طرفداران زیادی دارد. «بادکش درمانی (Cupping Therapy)» که قدمت آن به 3000 سال پییش برمی گردد، به منظور پراکنده کردن و ممانعت از تجمع اسید لاکتیک جمع شده در ماهیچه ها و نیز شل شدن عضله ها، مورد استفاده قرار می گیرد؛ در این روش،  کبودی ایجاد شده در ناحیه ای که عمل بادکشی با ابزار یا فنجان های خاصی صورت گرفته، نشان دهنده تجمع مواد شیمیایی بهبود دهنده در بدن می باشد. «حجامت» یا همان «بادکش تر» نیز به دو منظور رهایی از بیماری ها و همچنین پیشگیری از برخی از آنها از طریق بیرون آوردن خون سمی جمع شده در برخی نواحی بدن، به کار می رود.

در ناحیه ای از بدن که خون گرفته می شود، خراش های جزئی ایجاد و فنجان در این قسمت قرار می گیرد. با فشار ایجاد شده داخل فنجان بوسله بادکش، مکش خون صورت می گیرد. این نوع درمان (حجامت تر و خشک)، می بایست حتما توسط یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوزهای قانونی، در بیمارستان ها صورت بگیرد.

مواردی که باید پیش از مراجعه به مراکز طب مکمل درنظر داشت

هنگامی که به بیمارستان (عمومی یا خصوصی)، کلینیک یا یک مرکز درمانی می روید که خدمات طب مکمل را ارائه می دهد، ابتدا مطمئن شوید آنها دارای مجوزهای لازم بر هرگونه طب مکمل از طرف وزارتخانه می باشند. سپس مطمئن شوید فردی که قرار است طب مکمل را بر روی شما نجام دهد، پزشک بوده و دارای تخصص لازم است (در غیر اینصورت مراتب را اطلاع دهید). دندانپزشکان فقط می توانند روش های طب مکمل مربوط به درمان بیماری های دهان، دندان و لثه ها را انجام داده و سایر اقدامات حتما باید توسط پزشک مرتبط با مشکل شما، صورت بگیرد.

نکته مهم پایانی

مرکزی که برای انجام طب مکمل به آن مراجعه می کنید، باید پیش از اقدام به درمان، حتما به شما یک برگه تائیدیه داده لازم است پس از مطالعه دقیق آن، برگه را امضا نمایید.

دیدگاه بگذارید