روش های صرفه جویی در مصرف گاز و عایق حرارتی منزل

صرف نظر از این که فصل زمستان را دوست دارید یا نه، یک واقعیت غیر قابل انکار در رابطه با آن وجود دارد که افزایش جدی هزینه های سیستم های گرمایشی می باشد؛ همین امر می توان موجب از بین رفتن جذابیت فصل زمستان شود. شما علاوه بر اينكه بايد در تمام طول سال با اجراي راهكارهاي كاهش مصرف برق، هزينه هاي خود مديريت كنيد با شروع فصل سرما مجبور هستيد روش هاي صرفه جويي در مصرف گاز را نيز بكار گيريد و با اجراي برخی ترفندهای ساده، میزان مصرف گاز خود را به خوبی مدیریت و كنترل کنید.

شناسایی نقاط اتلاف گرما

شما علاوه بر اينكه بايد در تمام طول سال با راهكارهاي كاهش مصرف برق، مصرف برق خود را مديريت كنيد با شروع فصل سرما مجبور هستيد روش هاي صرفه جويي در مصرف گاز را نيز بكار گيريد. ممکن است گرمای ایجاد شده توسط انواع وسایل گرمایشی در منزل، از طریق برخی نقاط خاص که توانایی حفظ گرما را ندارند، از بین برود. این امر باعث که می شود نتوانید به گرمای مطلوبتان دست یابید، تنها با بکار بردن عایق های حرارتی، می توانید از اتلاف گرما جلوگیری نمایید؛ به همین دلیل، شناسایی چنین نقاطی در منزل بسیار اهمیت داشته و هزینه های شما را به طرز محسوسی کاهش خواهد داد. معمولا نقاط اتلاف انرژی در منزل عبارتند از: حاشیه پنجره ها، دیوارهایی که در ضلع شمالی قرار دارند، پشت بام و حاشیه درِ ورودی خانه، می باشند. به یاد داشته باشید، دهانه های سیستم تهویه هوا جزو مناطق اتلاف گرما نبوده و باید باز بمانند.

عایق بندی ساختمان یا واحد آپارتمانی خود

اگر در اقلیمی سردسیر زندگی می کنید، طبعا خورشید در ماه های زمستان، گرمای چندانی نداشته و شب ها دمای هوا تا زیر صفر افت پیدا می کند؛ همه این عوامل باعث می شوند شما در محل سکونت خود احساس سردی زیادی کنید. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، شما می توانید منزل یا واحد مسکونی خود را در مرحله ساخت، با استفاده از محصولات عایقی برای بین دیوارها، داخل و بیرون واحد مسکونی یا ساختمان خود، در برابر سرما و گرما عایق نمایید.

اگر شما در یکی از واحدهای آپارتمانی زندگی می کنید، می توانید پس از هماهنگی با همسایگان خود، نسبت به انجام هرگونه عایق بیرونی ساختمان اقدام نمایید؛ درصورت عدم توافق همسایه ها نیز، می توانید از عایق داخلی (فوم پلی استایرن انبساطی (EPS))، برای واحد خود و دیوارهای داخلی استفاده کنید که کمک زیادی به صرفه جویی و مصرف بهینه گرما خواهند کرد. در این میان، لازم به یادآوری است که عایق نه تنها در زمستان بلکه در تابستان نیز باعث صرفه جویی می شود.

عایق کردن پنجره ها

اگر ابعاد شیشه های پنجره شما بزرگتر از حد معمول بوده و در سمتی قرار دارد که خانه شما در آن بخش بیشتر از سایر قسمت ها سرد می باشد، پس قطعا به دلیل وجو آنها شما با اتلاف گرما مواجه هستید. برای جلوگیری از این امر، می توانید از نوار عایق پنجره که مانع از ورود هوای سرد به داخل می شوند، از اتلاف گرما از طریق پنجره ها جلوگیری كنيد. همچنین، درصورتی که اطراف قاب پنجره های شما ترک هایی وجود دارد که سرما از آنها نفوذ می کند، می توانید با کمک گرفتن از چسب های سیلیکونی که مخصوص عایق حرارت هستند، این مشکل را برطرف کنید. یکی دیگر از روش های عایق کردن پنجره ها، استفاده از شیشه های دوجداره می باشد که به دلیل ضخامت زیاد، در طولانی مدت باعث کاهش هزینه سیستم گرمایشی و سرمایشی شما می گردد.

توجه به عایق بودن پشت بام منزل

نباید فراموش کنید که سقف خانه نیز باید دارای عایق بندی حرارتی باشد تا از ورود سرما و گرما به داخل منزل، جلوگیری کند. از آنجایی که سقف ساختمان ها به میزان زیادی در معرض سرما، بارش برف و باران و نیز تابش خورشید (در فصل های گرم)، قرار می گیرند، بهتر است از عایق حرارتی برای آنها مورد استفاده قرار گیرد. بکار بردن چنین روش های عایق بندی در زیر سقف و بخش میانی سقف های شیروانی، می توان علاوه بر جلوگیری از تبادل گرما و سرمای درون منزل و بیرون، از تشکیل کپک نیز، جلوگیری نماید. همچنین، استفاده از اسپری و فوم پلی اورتان نیز می توان از هرگونه نشت و رطوبت جلوگیری کرده و با توجه به اینکه این مواد تا حدودی عایق صدا نیز هستند، امکان ایجاد محیط های آرام تر را برای شما ممکن خواهند ساخت.

بررسی عملکرد درست سیستم گرمایشی پیش از زمستان

نگهداری درست و تعمیر سیستم گرمایشی و سرمایشی پیش از فصولی که وسایل مرتبط مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر کمک به کارکرد بهینه آنها، تا حد زیادی از هزینه های مصرفی شما خواهد کاست؛ در نتیجه، در کنار افزایش طول عمر سیستم گرمایشی، ایمنی آن را نیز که دارای اهمیت است، افزایش می یابد. از این رو، توصیه می شود پیش از فرا رسیدن فصل زمستان، حداقل سالانه یکبار باید سیستم گرمایی خود را بازبینی و درصورت نیاز، حتما قطعات فرسوده را تعویض نمایید. عوض کردن فیلترهای کهنه سیستم تهویه نیز در هر دو هفته، می تواند در کاهش هزینه ها به شما کمک کرده و عملکرد سیستم را بهبود ببخشد.

خودداری از خاموش کردن سیستم گرمایشی

یکی دیگر از رایج ترین اشتباهات، تصور کاهش مصرف سیستم گرمایشی-سرمایشی، با روشن و خاموش کردن آن در مواقعی است که به آن نیاز داشته یا برعکس، قصد استفاده از آن را ندارید. اما نکته مهم این است که نباید حتی برای کوتاه مدت یا زمانی که در خانه نیستید، نباید سیستم گرمایشی-سرمایشی خود را روشن و خاموش کنید. خاموش کردن سیستم با فکر صرفه جویی و کاهش قبض ها، در اصل باعث می شود تا خانه شما به کلی سرد شود؛ این بدان معنی است که هنگام برگشت به خانه، سیستم گرمایشی-سرمایشی برای برگرداندن دمای خانه به میزان ایده آل، باید بیشتر کار کند.

باز بودن جلوی رادیاتورها

اگر خانه شما با کمک رادیاتور گرم می شود، پس بهتر است از قرار دادن کاناپه یا مبل جلوی آنها که مانع انتشار گرما می شوند، خودداری کنید. این توصیه که بیشتر برای فصل های سرد سال می باشد، به شما اجازه می دهد در سایر فصل ها با تغییر دکوراسیون، دوباره اشیایی را در مقابل رادیاتور ها قرار دهید. به یاد داشته باشید، اگر جلو یا بالای رادیاتور باز نباشد، دیگر گرما به اطراف نرسیده و فقط محدوده خود رادیاتور گرم می شود. یکی دیگر از اقدامات که در خصوص عایق کردن می توانید انجام دهید، قرار دادن محافظ حرارتی پشت رادیاتور است تا دیگر دیوار پشت رادیاتور، گرما را جذب نکرده و به بیرون انتقال ندهد.

شناسایی مناطق گرمایشی

قطعا بخش هایی از خانه بیش از سایر مکان ها مورد استفاده و محل جمع شدن های خانوادگی شما قرار می گیرد، در چنین مواقعی شما می توانید با خاموش کردن سیستم گرمایشی مکان هایی مانند انبار یا اتاق مهمان ها (که فعلا کسی در آن حضور ندارد)، علاوه بر صرفه جویی در مصرف گاز، هزینه کمتری نیز پرداخت نمایید. همچنین، برای تنظیم دمای ایده آل در مناطقی مانند آشپزخانه، اتاق نشیمن و اتاق های خواب که زمان زیادی را در آنها سپری می کنید، به بسته نگه داشتن درب ها توجه کنید؛ چراکه به دلیل انتقال سریع هوای سرد و گرم، هوای اتاق ها سرد و مصرف گاز افزایش پیدا می کند.

نصب عایق های حرارتی متناسب با پارکت ها

اگر خانه شما در طبقه همکف می باشد، این به معنای تماس مستقیم با بتن، خاک، زیرزمین یا پارکینگ است که مناطقی خالی و سرد به شمار می آیند. از این رو، با عایق کردن کف این بخش از خانه، به راحتی می توانید از به هدر رفتن انرژی گرمایی/سرمایی جلوگیری کرده و دمای خانه را تنظیم نگه دارید.

دیدگاه بگذارید