چگونگی تبدیل صنعت بازی های دیجیتالی ترکیه به برندی جهانی

بنابر آمارهای بدست آمده در سال های اخیر، ترکیه توانسته در صنعت بازی های دیجیتالی دنیا، رتبه شانزدهم و در منطقه رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. این درحالی است که 21.8 میلیون نفر در این کشور مشغول بازی های: گوشی های هوشمند ، رایانه های شخصی یا کنسولی می باشند.

موفقیت شرکت های ترکیه ای در تولید صنعت بازی های دیجیتالی که به رشد بازار و اقتصاد کمک می کند، اخیرا مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته اند. شرکت بازی کامپیوتری Peak در ترکیه که توسط شرکت معروف آمریکایی Zynga به ارزش 1.8 میلیارد دلار خریداری شد، توانسته در سراسر جهان به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های انجام شده در این حوزه نام خود را مطرح کند. علاوه بر این، علاقه سرمایه گذاران خارجی به صنعت بازی های دیجیتالی در ترکیه محدود به این نشده و پیش از این نیز چنین فعالیت های تجاری نیز صورت گرفته و همچنین پیش بینی می شود طی دوره های آتی و به موازات افزایش تعداد سازندگان بازی های دیجیتالی در ترکیه، سرمایه گذاری ها و خرید برندهای جدید ترکیه ای، ادامه یابد؛ از این رو، در پنج سال گذشته، صنعت بازی های دیجیتالی ترکیه موفق شده تقریبا 2.4 میلیارد دلار سرمایه از سرمایه گذاران خارجی دریافت کند.

وضعیت فعلی صنعت بازی های دیجیتالی در ترکیه

پیش بینی می شود کل درآمد صنعت بازی های دیجیتالی ترکیه در سال 2020 از 400 میلیون دلار فراتر رفته و حجم بازی های گوشی های هوشمند که بیشترین سهم بازار را در این صنعت دارند، به 174 میلیون دلار برسد. بر همین اساس، تا سال 2020 در ترکیه حدود 239 شرکت سازنده بازی های دیجیتالی وجود داشته و رقم صادرات این بخش در سال 2018 از 1 میلیارد دلار فراتر رفته که انتظار می رود تا پایان سال 2020 به بیش از 1.5 میلیارد دلار دست یابد.

دلیل علاقمندی سرمایه گذاران خارجی به صنعت بازی های دیجیتالی ترکیه

بزرگترین دلیل سرمایه گذاری های خارجی در بخش بازی های دیجیتالی ترکیه، اخلاق کاری تیم ها و شرکت هایی است که علاقه زیادی به این قبیل بازی ها دارند. سایر عوامل موفقیت صنعت بازی های دیجیتالی در ترکیه نیز چنین عنوان شده اند: توجه جهانی به بازی های منتشر شده، گرایش شغلی جوانان به صنعت بازی های دیجیتالی و کسب چهره تجاری توسط برخی شرکت های بازی های دیجیتالی در سراسر جهان.

تولید سریعتر بازی های گوشی های هوشمند نسبت به سیستم عامل های دیگر

اکثر بازی های توسعه یافته در ترکیه، در حوزه بازی های گوشی های هوشمند قرار دارند؛ این درحالی است که با محبوبیت بازی های گوشی های هوشمند طی 10 سال گذشته، رشد صنعت بازی های دیجیتالی ترکیه سریع تر شده است. توسعه این بازی ها برای سیستم های عاملی مانند: رایانه ها و کنسول های بازی، فرآیندی بسیار طولانی را در برمی گیرد؛ از طرف دیگر، بازی های توسعه یافته برای سیستم عامل های گوشی های هوشمند، در زمان بسیار کمتر و با تیم های کوچک انجام می شود.

تداوم حمایت های دولتی

در 5 سال گذشته، نقش مهم حمایت های دولتی در توسعه شرکت های تولیدکننده بازی های دیجیتالی، به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار مطرح می باشد. در همین راستا، وزارت صنعت و فناوری ترکیه از سال 2010 تاکنون با ارائه 426.7 میلیون لیر جهت پشتیبانی از شرکت های داخلی در این حوزه، پیشگامِ توسعه چنین شرکت هایی بوده است. متعاقب چنین اقدامی و با حمایت شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه (TÜBİTAK)، که در تکنوپارک اژه در ازمیر قرار دارد، شرکت Ruby Game در سال 2018 تاسیس و نه تنها موفق به دستیابی 270 میلیون بار دانلود در سطح جهان شده، بلکه در سال 2020 توانست به رکورد بیشترین میزان دانلود در سطح جهان از سوی HunterAssass که توسعه دهنده بازی های گوشی های هوشمند می باشد، دست یابد.

موفقیت جهانی شرکت های تولیدکننده بازی های دیجیتالی در ترکیه

شرکت های تولیدکننده بازی های دیجیتالی درترکیه مانند: Peak Games، Gram Games و Masomo، توانسته اند در مدت کوتاهی با سرمایه های کم، کارهای فوق العاده ای انجام داده و در سطح جهان مطرح شوند که همین امر، منجر به جلب توجه سرمایه گذاران خارجی به ترکیه به عنوان یک نقطه کلیدی شده است. از این رو، تبدیل شدن شرکت Peak به یک برند جهانی، نقش بسزایی در جایگاه امروزی صنعت بازی های دیجیتالی ترکیه داشته و  بازی های ارائه شده برای سیستم عامل های گوشی های هوشمند، این فرصت را دارند تا به محض توزیع در بازار بزرگ جهانی، به دست کاربران بسیاری برسندغ به همین دلیل، تقریبا تمام درآمد شرکت های بازی های دیجیتالی ترکیه از خارج کشور تامین می شود، چراکه %99 بازی های ساخت ترکیه ای توسط مردم سایر کشورها مورد استفاده قرار می گیرند.

توجه زیاد به بازی های به روز گوشی های هوشمند ترکیه ای

بازی های گوشی های هوشمند دارای ویژگی هایی چون: حداقل رابط، قابلیت آسان برای بازی و رایگان بودن، بیشترین علاقه را در این صنعت به خود جذب می کنند. درحالیکه ساختار درآمدی بازی های گوشی های هوشمند مبتنی بر تبلیغات است، آنها جزو پروژه های زودبازده و رشد سریع در صنعت قرار دارند. نکته مهم دیگری که در موفقیت شرکت های تولید بازی های دیجیتالی در ترکیه نقش پررنگی دارد، سازگاری آسان توسعه دهندگان آنها با بازی هایی است که در این رده قرار می گیرند؛ لذا، سرمایه گذارانی که شاهد موفقیت سازندگان بازی های کامپیوتر ترکیه ای هستند، فرصت های موجود در این کشور را می بینند.

شرایط مناسب کاری شرکت های ساخت بازی های دیجیتالی در ترکیه

منابع انسانی شاغل در بخش توسعه صنعت بازی های دیجیتالی ترکیه، متشکل از افراد واجد شرایط و مجرب بوده که علاوه آن، با فراهم آوردن شرایط کاری مناسب با استانداردهای بالا، علاقمند و در تلاش برای تداوم این شرایط برای منابع انسانی مجرب می باشند.

دیدگاه بگذارید