دانشگاه های استانبول

۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳

از دیرباز، استانبول مهم ترین شهر ترکیه بوده و اهمیت آن به قدری است که همچنان نیز، بسیاری از اصلی ترین مراکز تجاری، فرهنگی و آموزشی در ترکیه، در این شهر قرار دارند. از شاخص ترین این موارد صرف نظر از مراکز فعال در حوزه تجاری-اقتصادی، تعدد دانشگاه های مهم با شهرت جهانی است که به دلیل رتبه های بالای علمی حتی در جهان، دانشجویان خارجی زیادی نیز علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی یا خصوصی این شهر می باشند.

درباره استانبول

استانبول در شمال غربی ترکیه، شهری واقع در نقطه تلاقی آسیا و اروپا به هم بوده و شاید بتوان همین ویژگی را در کنار همجواری با دریاهای سیاه و مرمره، از اصلی ترین دلایل برای تبدیل شدن آن به مهم ترین شهر ترکیه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، تحصیلی و …، باشد؛ همه این موارد، جزو عوامل تاثیرگذار در رشد بالای جمعیت و علاقه مندی شهروندان ترکیه و حتی اتباع خارجی به زندگی در این شهر باشند. در همین راستا، امکانات رفاهی، اجتماعی، درمانی و آموزشی زیادی در استانبول وجود داشته و این شهر را برای زندگی، کار و تحصیل، در شرایط ایده آلی قرار داده است.

در عین حال، تعدد جاذبه های شهری، تاریخی، فرهنگی و طبیعی، تاثیر زیادی در افزایش اهمیت استانبول به عنوان شهری مناسب برای زندگی داشته و گردشگران داخلی و خارجی را علاقه مند به بازدید از آن کرده است. از سوی دیگر، فرصت های فراوان سرمایه گذاری های سودآور، رشد اقتصادی بالا، نزدیکی به کشورهای اروپا جهت مبادلات تجاری کالاهای مختلف و …، از موارد تاثیرگذار در ارتقای سطح زندگی، آموزشی، تجاری و اقتصادی این شهر باشکوه می باشد.

استانبول، شهری ایده آل برای تحصیل

با توجه به آنچه گفته شد، از جمله شاخص های رشد کیفی و کمی زندگی در استانبول، مراکز آموزشی و تحصیلی معتبر است که بواسطه نظام آموزشی کارآمد با استانداردهای بالا، توانسته اند تاثیر مثبت زیادی داشته باشند. این موضوع که در تمامی مقاطع تحصیلی ترکیه کاملا مشهود می باشد، نمونه بارزتر آن را می توان در تعدد دانشگاه های دولتی و خصوصی استانبول و حضور دانشجویان خارجی به تحصیل در آنها، مشاهده نمود. از این رو، تحصیل در شهر استانبول نه تنها یک تجربه عالی است، بلکه به دلیل مدارک علمی معتبر آن، موجب تضمین آیند شغلی و بالا رفتن شانس پیدا کردن مشاغل مناسب می باشد.

لذا، می توان گفت سیستم آموزشی استانبول بر ایجاد نیروی کار قوی تمرکز داشته و دولت ترکیه نیز با اختصاص 22 درصد از بودجه ملی جهت بهبود هرچه بیشتر این شرایط و اولویت قرار دادن استفاده از نوآوری های آموزشی، کمک زیادی به کیفیت بالای آموزشی در مراکز تحصیلی استانبول، بویژه دانشگاه ها کرده است.

تحصیل در مقاطع مختلف آموزشی در ترکیه

بنا بر نظام آموزشی ترکیه، کودکان 5 تا 7 ساله ترکیه ای می توانند درصورت تمایل خانوادهایشان، در مهدکودک یا پیش دبستانی های دولتی یا خصوصی ثبت نام کرده تا مهارت های اولیه را فرابگیرند. پس از آن نیز، کودکان می توانند با حضور در مقطع دبستان، از آموزش هایی چون: زبان ترکیه ای، ریاضی، علوم اجتماعی، هنر و موسیقی و در برخی مدارس، زبان انگلیسی و سایر زبان های خارجی، استفاده کنند. در رابطه با دوره چهار ساله متوسطه یا دبیرستان هم باید گفت که برخی از دبیرستان های ترکیه، یک سال اضافی برای کلاس های زبان خارجی مانند: آلمانی، انگلیسی یا فرانسوی را درنظر می گیرند؛ نکته مهم اینکه، فراگیری آموزه های دینی در دبیرستان های ترکیه، کاملا اختیاری بوده و هیچ اجباری در این رابطه وجود ندارد.

پس از اتمام دوره دبیرستان، دانش آموزان باید در امتحان پایانی این مقطع شرکت کرده و درصورت کسب نمرات لازم در آزمون Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) یا سایر امتحان های مشابه، برای ادامه تحصیل به دانشگاه بروند؛ لازم به ذکر است، دانشجویان برای تحصیل در هر یک از دانشگاه های ترکیه و رشته های مدنظرشان، باید موفق به کسب نمرات تعیین شده گردند. همچنین، در صورتی که دانشجویان، واجد شرایط دریافت یکی از انواع بورسیه های تحصیلی در مقاطع: کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری باشند، می توانند به دانشگاه مربوطه درخواست داد و از طریق یکی از انواع بورسیه های تحصیلی: بلند مدت/کامل، کوتاه مدت، مشترک یا سایر برنامه های بورسیه ای، تحصیلاتشان را تکمیل کنند.

دانشگاه های استانبول

در حال حاضر، مجموعا 202 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که از این تعداد، دو-سوم آنها دولتی و یک-سومشان نیز خصوصی هستند. نکته مشترک در رابطه با اکثر این دانشگاه ها نیز، انتخاب دانشجویان بر اساس نمرات کسب شده در آزمون های ورودی و نظارت به دانشگاه ها توسط «شورای آموزش عالی (YOK – Yuksek Ogretim Kurumu)» می باشد. نکته مهمی که در این رابطه باید توجه داشت، امکان شرکت در برخی آزمون های مشابه و مورد تایید نظام آموزش ترکیه برای ورود به دانشگاه های خصوصی (موسوم به Vakif یا Vaqif)، است که شهریه بیشتری در مقایسه با دانشگاه های دولتی دریافت می کنند. در همین راستا، 58 دانشگاه در استانبول وجود دارند که اسامی 50 رتبه نخست از آنها بر اساس رتبه های علمی در سطح ترکیه، به شرح زیر می باشند:

دانشگاه های دولتی ترکیه

  1. Boğaziçi University (Rank 1)
  2. Istanbul University (Rank 2)
  3. Istanbul Technical University (Rank 3)
  4. Marmara University (Rank 4)
  5. Yıldız Technical University (Rank 7)
  6. Galatasaray University (Rank 16)
  7. Mimar Sinan University of Fine Arts (Rank 27)
  8. Istanbul Medeniyet University (Rank 28)

دانشگاه ای خصوصی ترکیه

  1. Koç University (Rank 5)
  2. Sabancı University (Rank 6)
  3. Istanbul Bilgi University (Rank 8)
  4. Kadir Has University (Rank 9)
  5. Yeditepe University (Rank 10)
  6. Bahçeşehir University (Rank 11)
  7. Üsküdar Üniversitesi (Rank 12)
  8. Özyeğin University (Rank 13)
  9. Istanbul Aydın University (Rank 14)
  10. Istanbul Kültür University (Rank 15)
  11. Maltepe University (Rank 17)
  12. Haliç University (Rank 18)
  13. Istanbul Medipol University (Rank 19)
  14. Istanbul Gelisim Üniversitesi (Rank 20)
  15. Işık University (Rank 21)
  16. Beykent University (Rank 22)
  17. Doğuş University (Rank 23)
  18. Okan Üniversitesi (Rank 24)
  19. Istanbul Sabahattin Zaim University (Rank 25)
  20. Nişantaşı University (Rank 26)
  21. Istanbul Gedik Üniversitesi (Rank 29)
  22. Istanbul Ticaret Üniversitesi (Rank 30)
  23. Altınbaş University (Rank 31)
  24. Istinye University (Rank 32)
  25. Istanbul Arel University (Rank 33)
  26. Fatih Sultan Mehmet University (Rank 34)
  27. Acıbadem University (Rank 35)
  28. Türk-Alman Üniversitesi (Rank 36)
  29. Ibn Haldun Üniversitesi (Rank 37)
  30. MEF University (Rank 38)
  31. Beykoz Üniversitesi (Rank 39)
  32. Istanbul Topkapi Üniversitesi (Rank 40)
  33. Biruni Üniversitesi (Rank 41)
  34. Istanbul Yeni Yüzyil Üniversitesi (Rank 42)
  35. Saglik Bilimleri Üniversitesi (Rank 43)
  36. Piri Reis University (Rank 44)
  37. Bezmialem Foundation University (Rank 45)
  38. Istanbul Esenyurt Üniversitesi (Rank 46)
  39. Istanbul 29 Mayıs University (Rank 47)
  40. Istanbul Rumeli Üniversitesi (Rank 48)
  41. Demiroglu Bilim Üniversitesi (Rank 49)

Istanbul Kent Üniversitesi

دیدگاه بگذارید