برنامه های بورسیه تحصیلی ترکیه برای دانشجویان خارجی

۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳

هر ساله بورسیه های تحصیلی مختلفی در ترکیه در قالب برخی  برنامه های آموزشی، به دانشجویان مستعد داخلی و خارجی اعطا می گردد. این بورسیه ها که توسط سازمان های دولتی یا خصوصی (و گاهی مشترکا)، برای مقاطع تحصیلی مختلف دانشگاهی ارائه می شوند، رشته های متنوعی را دربرگرفته که شرایط و اسامی آنها، در وب سایت دانشگاه ها اشاره می گردد.

انواع بورسیه های تحصیلی در ترکیه

  • بورسیه تحصیلی کامل/تمام وقت
  • بورسیه تحصیلی کوتاه مدت
  • بورسیه تحصیلی مشترک

انواع برنامه بورسیه های تحصیلی ترکیه

  1. برنامه بورسیه تحصیلی در ترکیه برای پزشکی (MBBS)

یکی از عمده ترین رشته هایی که همیشه درخواست های زیادی برای بهره مندی از این بورسیه تحصیلی به دانشگاه های ترکیه ارائه می شود، رشته پزشکی در ترکیه است که صرفا برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. نکته مهم در این رابطه، بسیار سخت بودن دریافت بورسیه پزشکی حتی از دانشگاه های خصوصی ترکیه، علاوه بر اسان نبودن قبولی در آن است. لذا، آن دسته از دانشجویانی که مقطع کارشناسی را به پایان رسانده و در کنار نمرات عال، مهارت های قابل توجه دیگری نیز بدست آورده اند، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی پزشکی دارند.

  1. برنامه بورسیه تحصیلی Türkiye Burslari

از جمله محبوب ترین بورسیه تحصیلی ترکیه نزد دانشجویان خارجی، « بورسیه تحصیلی Türkiye Burslari» که از سوی دولت این کشور، اعطا می شود. این برنامه بورسیه که دارای ویژگی هایی مانند کمک هزینه برای: شهریه دانشگاه، مسکن، هزینه زندگی، بیمه درمانی، بلیط هواپیما برای رفت و برگشت به کشورشان و دوره های آموزش زبان ترکیه ای، می باشد. در همین راستا، هزینه درنظر گرفته شده برای هر مقطع تحصیلی متفاوت بوده و به دلیل آنکه مبلغ آن در هرسال متغییر است، به صورت تقریبی به شرح زیر می باشد:

  • برای دانشجویان کارشناسی 1000 لیر
  • در مقطع کارشناسی ارشد 1400 لیر
  • و برای دکترا 1800 لیر

دانشجویانی که تمایل به استفاده از این بورسیه تحصیلی را دارند، می بایست مدرکی مبنی بر کسب نمرات عالی در مقطع تحصیلی پیشین بر این اساس می باشند: برای کارشناسی 70%، کارشناسی ارشد 75% و دکترا و نیز رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، 90%.

  1. برنامه بورسیه تحصیلی دریای سیاه

این بورسیه بیشتر مشمول کسانی می گردد که در سواحل دریای سیاه و بخش‌های: شرقی، غربی و شمالی آن، سکونت دارند. از مزایای بورسیه تحصیلی «Black Sea»، امکان بهره مندی دانشجویان خارجی از کشورهای: استونی، گرجستان، لتونی، بلاروس، رومانی، روسیه، اوکراین، ارمنستان، مجارستان، لهستان و جمهوری چک، می باشد.

  1. برنامه بورسیه تحصیلی حران در ترکیه

منطقه حران (Harran)، با میزبانی یکی از اولین دانشگاه های جهان در تاریخ، با ارائه بورسیه تحصیلی حران، همچنان فرصت تحصیل را در مقاطع تحصیلی مختلف، برای دانشجویان داخلی و خارجی فراهم می آورد. دانشجویان خارجی مجاز به اراوه درخواست برای بهره مندی از این بورسیه، عبارتند از: فلسطین، عراق، لبنان، یمن، افغانستان، بنگلادش و یمن.

  1. برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه-آفریقا

از دیگر بورسیه های تحصیلی ویژه دانشجویان خارجی، می توان به بورسیه تحصیلی «Turkey-Africa» اشاره داشت که همانگونه که از نام آن نیز برمی آید، صرفا برای دانشجویان افریقایی و در راستای همکاری مشترک با دانشگاه های ترکیه می باشد. این بورسیه که در راستای کمک به پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر کشورهای افریقایی است، برای مقاطع تحصیلی و رشته های دانشگاهی متنوعی ارائه می گردد.

دیدگاه بگذارید