امکان خرید و فروش بیت کوین برای اتباع خارجی در ترکیه

امروزه استفاده و انجام معاملات تجاری با ارزهای دیجیتالی یا رمزپایه (کریپتوکارِنسی – Cryptocurrency)، در تمام دنیا به طرز باورنکردنی افزایش یافته است. معاملات رمز ارزها که در اوایل، فقط توجه جوانان را به خود جلب کرده بود، اخیرا مورد توجه سرمایه گذاران بسیاری نیز قرار گرفته است. اکنون سرمایه گذاران، ارزهای راکد خود را به جای سرمایه گذاری در طلا یا دلار، در رمزارزها سرمایه گذاری می کنند.

ارزهای دیجیتالی یا رمزپایه (کریپتوکارِنسی – Cryptocurrency)

خرید ارز بویژه ارزهای دیجیتالی، موردی است که در حالت کلی می توان آن را در هر جایی از دنیا انجام داد، ولی در این میان هر کشور طبعا دارای قوانینی در این رابطه می باشد که شهروندان آنها و مخصوصا اتباع خارجی حاضر در کشورهایی غیر کشور خودشان، بهتر است از قوانین مرتبط با رمز ارزها در کشوری که در آن حضور دارند، اطلاعات کافی را داشته باشند تا به مشکلات قانونی و حقوقی برنخورند. در همین راستا، امروزه شاهد این هستیم که کشورهایی مانند ترکیه که دارای ثبات اقتصادی و رشد مناسبی در جهان هستند، میزبان سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای مختلف می باشد؛ همین امر موجب شده تا با توجه به بسترسازی های مناسب و تعییت قوانین مورد نیاز، استفاده یا معامله انواع ارز بویژه ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، نه تنها بیشتر انجام شده بلکه مورد استفاده در معاملات مختلف نیز قرار گیرد.

حال اینکه اتباع خارجی چگونه می توانند در ترکیه بیت کوین بخرند؟ چگونه می توان بیت کوین داشت؟ آیا مانعی برای اتباع در ترکیه جهت خرید بیت کوین وجود دارد؟ اتباع خارجی چگونه می توانند به تجارت رمز ارزها بپردازند؟ در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

اهمیت ارزهای دیجیتالی یا رمزپایه (کریپتوکارِنسی – Cryptocurrency)

حتما شما هم نام «ایلان ماسک» را شنیده اید؛ وی که اخیر توانسته با فرستادن موشک و سفینه هایی به مدار زمین و داشتن ایده های پیشرو در صنعت هوافضا، توجه همگان را به خود جلب کند، در رده ثروتمندترین و خلاق ترین افراد جهانی نیز قرار گرفته است. یکی از توصیه های «ایلان ماسک» آمریکایی، توجه و تجارت رمز ارزها می باشد. در نمودار زیر می توانید به اهمیت این شخص و بازتاب سخنان وی پی ببرید؛ چراکه او توانست تنها با نوشتن کلمه «Doge» (یک رمز ارز)، در حساب توئیترش، ارزش این رمز ارز را به میزان زیادی بالا ببرد.

 

 

 

 

در حالی که در تاریخ ژانویه 2021 قیمت 1 دوج 0.04 لیر بود، به لطف تبلیغات گاه به گاه «ایلان ماسک» قیمت این ارز توانسته حتی تا به 0.43 لیر نیز برسد (تا مارس 2021). لذا، همانطور که می بینید در مدت زمان کوتاه 2 ماه ارزش این ارز تقریبا بیش از 10 برابر رشد کرده است. به طور خلاصه، پول رمز نگاری به عنوان یک تجارت یا سرمایه گذاری منفعلانه، سود زیادی را برای کاربرانش به ارمغان می آورد.

آشنایی با  ارز «رمز پایه»، «دیجیتالی» یا همان «کریپتوکارِنسی»

ارزهای رمزپایه در واقع نوعی ارز مجازی هستند که با سیستم خاصی جهت افزایش امنیت و ایمنی معاملات رمزنگاری شده و به شما این امکان را می دهد تا سرمایه گذاری های خود را تضمین کنید. از رایج ترین چنین ارزهایی علاوه بر بیت کوین که نوعی Altcoin (آلت کوین – به‌معنای سکه جایگزین)، می باشد، می توان به: Doge، Binance، Paribu، BtcTürk، Bitexen و …، نیز اشاره داشت. این سیستم ها به صورت غیرمتمرکز در یک ساختار معاملات دیجیتالی، عمل کرده و به عنوان نوعی پول دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرند.

بیت کوین

بیت کوین یک ارزِ رمزنگاری شده غیرمتمرکز و رایج ترین ارز دیجیتالی است که در ژانویه سال 2009 برای اولین بار معرفی گردید؛ این روز ارز که به هیچگونه نهاد رسمی و غیره وابسته نیست، در سال های اخیر در ترکیه نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و اهمیت آن نیز روز به روز افزایش می یابد. بیت کوین و سایر آلت کوین ها ابزاری برای سرمایه گذاری هستند که در کشور ترکیه محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و کاربران به آن اعتماد دارند. ارزش فعلی بیت کوین از 50000 دلار فراتر رفته و همچنان نیز در حال افزایش می باشد. سرمایه گذاران ادعا می کنند که ارزش 1 بیت کوین در آینده به 100000 دلار خواهد رسید.

نحوه خرید بیت کوین

بیت کوین را علاوه بر معاملات دیجیتالی و تبادلات ارزی، می توان با استخراج نیز بدست آورد؛ اما از آنجاییکه امروزه هزینه این فرآیند بسیار زیاد است، معمولا کاربران بیت کوین و آلت کوین را از طریق بورس های مبادله رمز ارزها خریداری می کنند. برخی بورس های موجود در داخل ترکیه را از تاریخ 2020.03.09 می توانید در زیر مشاهده نمود.

نام ارز حجم تبادل
Binance 8.360.939.704
Paribu 8.360.939.704
BtcTürk 4.088.488.614
Bitexen 1.409.119.370

خرید و فروش با بیت کوین

در حالت کلی، شما می توانید در بسیاری از نقاط جهان و کشور ترکیه، محصولات یا خدمات مورد نظرتان را با استفاده از بیت کوین خریداری کنید. در حال حاضر بسیاری از سایت های مرتبط با تجارت الکترونیکی و سیستم عامل های مربوط به خدمات، پرداخت های خود را با بیت کوین انجام می دهند و این درحالی است که هر روزه سایت های جدیدی به این سیستم عامل ها اضافه می شوند. وجود مزایایی دیگری چون کارمزد کم یا حتی معاملات بدون کارمزد، موجب می گردد تا شما بتوانید معاملات خود را با حجم بالا انجام و گسترش دهید. جالب است بدانید در حال حاضر در رابطه با معاملات صورت گرفته با ارزهای رمز گذاری شده، هیچ مالیاتی در ترکیه وجود ندارد، لذا لازم نیست برای معاملات و درآمد خود مالیاتی بپردازید. از آنجایی که این معیار برای سرمایه گذاران رمز ارزها یک مزیت به شمار می رود، لذا سرمایه گذاران ترکیه ای و خارجی را به سرعت به ترکیه جذب می کند. حجم بازار این رمز ارزها حدود میلیون ها دلار بوده و روز به روز در حال رشد و توسعه می باشد.

روش های معامله ارزهای رمز پایه برای اتباع خارجی

  1. از طریق بورس های خارجی

اتباع خارجی چه در ترکیه ساکن باشند یا نه، می توانند 24 ساعته و از طریق بورس های خارجی از هر نطقه جهان، اقدام به خرید و فروش یا تبادلات تجاری با انواع ارزهای رمزپایه یا بیت کوین نمایند؛ بطور مثال:

  • بینانس (Binance): «بینانس» یکی از بزرگترین وب سایت های معاملات ارزهای رمزنگاری شده است که در واقع نوعی بورس رمزپایه می باشد که روزانه دارای حجم متوسط معاملات 2 میلیاردی است. از این رو، اتباع خارجی یا شهروندان ترکیه ای می توانند از طریق این بورس ها به صورت دلخواه خرید و فروش کنند. علاوه بر این، Binance به شما امکان می دهد معاملات خود را با 45 ارز مختلف انجام دهید. با کلیک به روی این لینک‌: https://accounts.binance.com/tr/register?ref=93987887 می توانید یک حساب در Binance ایجاد کنید و بلافاصله تجارت ارز رمزنگاری شده را آغاز کنید.
  • کراکن (Kraken): اگرچه «کراکن» به اندازه «بینانس» رایج نیست، اما یکی از معتبرترین رمزپایه در سراسر جهان است که توانسته به محبوبیت نیز برسد. شما می توانید ارزهای رمزپایه یا بیت کوین را با 4 ارز مختلف در «کراکن» خرید و فروش کنید.
  1. از طریق بورس ترکیه

همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، خرید و فروش ارزهای رمزپایه برای اتباع خارجی از طریق بورس ترکیه امکان پذیر است؛ ولی، صرافی های مربوطه در ترکیه هنگام ثبت نام احتیاج به احراز هویت دارند. اگرچه برای خرید و فروش احراز هویت اجباری نیست، اما در غیر اینصورت ممکن است برخی محدودیت هایی برای شما ایجاد شود. هرچند این محدودیت ها را نمی توان دست کم گرفت اما برای سرمایه گذاران بزرگ، گاهی اوقات این محدودیت ها می تواند مشکل ساز باشد.

  • BTC ترکیه ای: اولین پلت فرم معاملاتی بیت کوین در ترکیه و چهارمین پلت فرم به لحاظ شناخته شدن بودن نام آن در جهان می باشد. نوعی به بیان دیگر، BTC ترکیه ای یک بازار سهام رمزنگاری شده است که کاربران زیادی از آن استفاده و از طریق آن می توانید معاملات بیت کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده را بصورت شبانه روزی انجام دهید.
  • پاریبو (Paribu): اگرچه بعد BTC ترکیه ای تاسیس شده، اما در حال حاضر مبادله ارز رمزنگاری شده با بیشترین حجم معاملات در ترکیه در Paribu صورت می گیرد. «پاریبو» که به خصوص در بین جوانان ترکیه ای بسیار محبوب می باشد، یک مبادله رمزنگاری شده در ترکیه است که نیازهای شما را در تجارت بیت کوین و ارزهای رمزپایه برآورده می کند.

نحوه سرمایه گذاری اتباع خارجی در بورس های ارز رمزنگاری شده

در ترکیه می توانید با بیش از یک روش در بازار ارزهای رمزپایه سرمایه گذاری کرد. طبیعتا منطقی ترین روش برای این کار انتقال وجوه الکترونیکی (EFT)، و حواله می باشد، اما با این حال و به دلیل وجود برخی مسائل درخصوص افتتاح حساب توسط اتباع خارجی در ترکیه، راه دیگری نیز وجود دارد که پاپارا (Papara)، نام دارد. درحقیقت، «پاپارا» نوعی کیف پول آنلاین است که امکان پرداخت ایمن و آنلاین را برای کاربران فراهم می کند.

نحوه پاپارا را شارژ

برای شارژ کردن پاپارا، تنها کافی است روی لینک: https://www.papara.com/personal/#!/login، کلیک کرده تا یک حساب کاربری در آن برای خود ایجاد کنید. سپس با واریز پول به حساب پاپارای خود، می توانید از بخش «شارژ با پاپارا» به صرافی مربوطه مراجعه و انتقال وجه خود را انجام دهید. حدود 10 دقیقه دیگر پول شما به بورسی که استفاده می کنید منتقل می شود.

نحوه برداشت وجه توسط اتباع خارجی از صرافی های رمزپایه

شما می توانید پول خود را در بورس رمزپایه و از طریق پاپارا دریافت کنید. برای این منظور، لازم است با انتخاب پاپارا از قسمت برداشت پول، شماره پاپارا را وارد کنید. حدودا طی 10 دقیقه پول شما به حساب پاپارا انتقال خواهد یافت.

 

منبع: https://www.atakurumsal.com/yabancilar-turkiyede-bitcoin-alim-satimi-yapabilir-m

دیدگاه بگذارید