آماده سازی منزل برای فصل جدید

یکی از شیوه های حفظ نشاط و آرامش در خانه، تغییر در چیدمان آن بویژه برای پیش از شروع فصل می باشد. این اقدام که کمک می  کند علاوه بر تمیز ماندن خانه، ظاهر آن نیز دارای تنوع گردد، تاثیر زیادی بر داشتن روحیه ای خوب و محیطی دلپذیر برای اعضای خانه دارد. دکوراسیون خانه به خصوص تغییر دکوراسیون اتاق خواب می تواند در خوب خوابیدن ما تاثیر زیادی داشته باشد از این رو، برای آنکه بتوانید این کار را به راحتی و سریع انجام دهید، نیازمند اطلاع از برخی ترفندها می باشید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

شروع کار با تفکیک اشیای بلا استفاده

بسیاری از ما اشیایی در خانه داریم که مدت هاست دیگر از آنها استفاده نکرده و فقط فضایی را هرچند کم، در خانه یا درون کمدها اشغال کرده اند. معمولا، در هر خانه ای برخی اشیا وجود دارند که تصویر می شود روزی به درد خواهند خورد، در صورتی که چنین نیست و صرفا با بلااستفاده ماندنشان، فضایی را بی جهت اشغال کرده اند؛ هر چند، ممکن است این قبیل اشیا حتی در جلوی چشم نبوده و شما آنها در کمد یا قفسه نگه داشته باشید، اما با حذف آنها از خانه، فضای بیشتری برای قرار دادن اشیا ضروری یا حتی جابجایی سایر اشیا بدست خواهید آورد.

برخی از ترفندهایی که در این رابطه جهت پاکسازی اشیا اضافی می توان استفاده نمود، عبارتند از:

  • می توانید کتاب های قدیمی، مجلات، یادداشت هایی که دیگر نیازی به آنها ندارید را، به کتابخانه ها یا مدارس اهدا کرده و مابقی را بازیافت کنید.
  • تفکیک اشیا شیشه ای و ظروف آشپزخانه قرار دادن آنها در اختیار افرادی که بیشتر از ما به دردشان خواهند خورد.
  • اگر در قفسه ها و طاقچه های تزئینی خود تعداد زیادی مجسمه کوچک دارید، توصیه می شود از تعداد آنها بکاهید؛ چراکه ازدیاد آنها باعث شلوغ دیده شدن و نامرتبی گشته و نظافت آنها را نیز، سخت تر می کند.
  • در صورتی که برخی از لوازم الکتریکی شما خراب شده و قابل تعمیر نمی باشند، آنها را دور انداخته، یا اگر قابل تعمیر هستند، آنها را تعمیر نمایید تا دوباره بتوان مورد استفاده قرار داد (یا می توانید آنها را به افرادی که نیاز دارند، اهدا نمایید).
  • تغییر دکوراسیون خانه

روش های ارزیابی فضای ذخیره سازی در خانه

پس از تفکیک اشیا غیرضروری و دور ریختن آنها، حال نوبت است که اشیا باقی مانده را برحسب اولویت و نیاز، به شکلی زیبا در فضاهای خالی بوجود آمده، بچینید. اما اگر هنوز فضای کافی برای این کار ندارید، پس باید از برخی راهکارها برای ایجاد فضای بیشتر جهت مرتب سازی، در اختیار خواهید داشت. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک خانه کوچک دارید و می خواهید فضای بیشتری برای تزئین خانه با گیاهان ایجاد نمایید؛ در چنین شرایطی، شما می توانید با نصب قفسه های دیواری و قرار دادن برخی اشیا بر روی آنها، فضای بیشتری را در بخش های مختلف خانه یا اتاق برای قرار دادن گلدان ها استفاده کنید.

استفاده از قفسه و کمد برای مرتب کردن خانه

در هر خانه ای، بسیار مهم است شما اشیا و وسایل مختلف را جهت دسترسی آسان و منظم دیده شدن، آنها را به صورت مرتب چیده و نگه دارید از این رو بهتر است با روش های زیباتر کردن قفسه کتابخانه آشنا شوید. برای این منظور، استفاده از انواع کمد و قفسه که علاوه بر ایجاد نمایی زیبا در خانه، می توانند فضای زیادی نیز جهت ذخیره سازی اشیا گوناگون در اختیار شما قرار دهند، راهکاری رایج می باشد. همچنین، استفاده از جعبه، کشو، تقسیم کننده ها، کسیه هایی که مخصوص نگهداری اشیا می باشند و …، می توانند در کاهش فضاهای اشغال شده و نیز مرتب شدن خانه و وسایلتان، بسیار کارآمد باشند.

برخی از ایده های چیدمان منزل که می توانند کار شما را راحت تر کنند، عبارتند از:

  • استفاده از چوب لباس هایی که دارای چند بخش بوده و به شما امکان آویزان کردن چندین لباس را می دهند.
  • استفاده از کیسه های وکیوم جهت کاهش حجم لباس ها.
  • استفاده از کشو و قفسه هایی که دارای چندین بخش می باشند (چنین وسایلی برای قرار دادن لوازم کوچک مانند محولات آرایشی، مناسب هستند).
  • به جای ذخیره کردن مواد غذایی مانند حبوبات، ادویه جات و چای در بسته بندی هایشان، می توانید آن ها را در شیشه ها قرار داده و سپس شیشه ها را در کابینت یا قفسه ها بگذارید.
  • قراردادن وسایل و لباس ها متناسب با فصل و کاربرد آنها.
آماده سازی خانه برای فصل جدید

اهمیت مراحلِ پس از مرتب کردن خانه

نکته مهمی که پس از فضاسازی و مرتب کردن خانه وجود دارد، حفظ آن می باشد؛ چراکه اگر شما نظم بوجود آمده را رعایت نکرده و وسایل را در سرجای خود قرار دهید، خانه شما نامرتب دیده شده و بهم ریختگی موجب می گردد پیدا کردن وسایل سخت گردد.

تهیه و ترجمه: فرناز ممقانی و تایماز گلزار

منبع: www.mapfre.com.tr

دیدگاه بگذارید