سرمایه گذاری در ترکیه

آشنایی با سرمایه گذاری در ترکیه

یکی از مزیت ‌های کشور ترکیه از نظر سرمایه گذاری، موقعیت مرکزی آن در شاهراه ارتباطی با اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، می باشد؛ همین موقعیت جغرافیایی ایده‌ آل، باعث شده سرمایه گذاران بسیاری این کشور را برای اهداف تجاری خود انتخاب کنند. علاوه بر این، سالانه بیش از 28 میلیون نفر گردشگر به ترکیه سفر می‌ کنند که همین امر، صنعت گردشگریِ ترکیه را در رده یکی از بزرگترین صنعت‌ های گردشگری دنیا جای داده است. همه این عوامل باعث شده طی چند سال اخیر، جایگاه اقتصادی ترکیه رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته باشد.

سیاست گذاری ها درست، فراهم آوردن زیرساخت های لازم و بهره گیری بجا از استعدادهای بالقوه ترکیه، موجب جلب توجه و استقبال کشورهای دیگر و به تبع آن، رشد سرمایه گذاری در سال های اخیر شده و کشور ترکیه را در رده ششمین اقتصاد برتر اتحادیه اروپا قرار داده است؛ بر این اساس، ترکیه طی 8 سال گذشته بالغ بر 94 میلیارد دلار سرمایه داشته و یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا برای تاجران و کارآفرینان بوده است. همین امر موجب شده بسیاری از سرمایه گذاران در ترکیه، علاوه بر اهداف اقتصادی-تجاری خود نظیر: راه اندازی کسب و کار، سرمایه گذاری و بهره مندی از سودآوری سرمایه گذاری خود، بدنبال مهاجرت به این کشور نیز باشند.

درحالت کلی، پایین بودن میزان مالیات ها و امکانات مناسبی چون حمایت های دولت، جزو مهمترین دلایل و مزیت های سرمایه گذاری در ترکیه می باشند؛ این در حالی است که مزیت های سرمایه گذاری در ترکیه تنها محدود به این موارد نبوده و بغیر از سرمایه گذاران داخلی، برای  سرمایه گذاران خارجی نیز دارای مزایای بسیاری می باشد که 10 ویژگی اصلی آن عبارتند از:

  • وضعیت مناسب و پایدار اقتصادی
  • جمعیت جوان و تحصیل کرده
  • نیروی کار ماهر
  • فضای سرمایه گذاری آزاد و مطمئن
  • موقعیت مناسب جغرافیایی
  • وجود زیر ساخت های مناسب و به روز
  • تشویق ها و حمایت های دولتی
  • تجارت آزاد با 20 کشور مطرح دنیا
  • نقطه کلیدی در انتقال انرژی به اروپا
  • وجود بازار بزرگ داخلی

لذا، بدلیل فضای شدید رقابتی در حوزه کسب و کار ترکیه و درحالیکه در سایر کشورهای عضو OECD، بطور میانگین 13 روز زمان جهت راه اندازی یک شرکت صرف می شود، این زمان در کشور ترکیه به 6 روز کاهش یافته است؛ گواه این امر، وجود بیش از 25,000 شرکت بین المللی در ترکیه می باشد که به خوبی بیانگر رشد و بهره وری بالای اقتصاد در این کشور است.

  • رشد روز افزون و امیدوار کننده اقتصاد ترکیه

بنابه اظهارات اکرم دمیرتاش (رئیس اتاق بازرگانی ازمیر): «به دنبال رشد 5.2 درصدی اقتصاد ترکیه در سه ماهه اول سال 2017، در سه ماهه دوم سال نیز رشد 5.1 درصدی موفقیت بزرگی محسوب می شود» وی با اشاره به سهم صادرات و سرمایه گذاری ها در این میزان از افزایش رشد افزود: «در سه ماهه آخر سال 2016 میزان صادرات و سرمایه گذاری ها 2-1% افزایش داشته، در سه ماهه دوم سال 2017 نیز به رقم9-10% رسیده است.

وی در ادامه می افزاید: «در حالی که سرمایه گذاری ها در سه ماه نخست سال 2017 به میزان 3% افزایش نشان داده اند، در سه ماهه دوم به صعود 9.5 درصدی دست یافته است. در این رشد، جای هزینه های عمومی را سرمایه گذاری ها گرفته است. افزایش سرمایه گذاری ها خوشنود کننده بوده و برای استخدام نیز ضروری می باشد. از سویی دیگر رشد 6.8 درصدی در بخش ساخت و ساز نیز در سه ماهه دوم جایگاه 5.1 درصدی اش را توانست حفظ کند. این بخش که در سه ماهه نخست زیر میزان رشد کلی قرار گرفته بود، این بار به رشد دست یافت»

بر این اساس، می توان نتیجه گرفت «رشد اقتصادی ترکیه امیدوار کننده است»

 

  • انواع سرمایه گذاری و مزایای آن برای سرمایه گذاران خارجی

طبق قوانین تعریف شده دولت ترکیه، اتباع خارجی ای که اقدام به سرمایه گذاری مستقیم در این کشور نموده اند، می توانند از شرایط و امکانات برابری همانند سرمایه گذاران داخلی، بهره مند شوند. این نوع سرمایه گذاری که از طریق: تاسیس شرکت، شعبه یا شراکت با یک شرکت موجود، مسیر است، بطور کامل از سوی دولت ترکیه مورد حمایت و توجه قرار می گیرد؛ برخلاف آن، سرمایه گذاری های غیرمستقیم که با خرید سهام یا اوراق بهادار انجام می شوند، هیچ نوع حمایتی از سوی این کشور شامل سرمایه گذاران خارجی نمی شود.

علاوه بر آنچه تاکنون گفته شد، سرمایه گذاران خارجی قادر خواهند بود درآمدهای حاصل از فعالیت های انجام یافته در ترکیه از قبیل: سود، فروش، انحلال و جبران خسارت، لایسنس، مدیریت و توافقنامه های مشابه، را آزادانه به خارج از کشور ببرند؛ همچنین، اتباع خارجی که خواهان سرمایه گذاری در ترکیه هستند، می توانند از: کسر مالیات، تخصیص محل سرمایه گذاری، حق بیمه و حمایت های دولتیِ مشابه، بهره مند شوند.

برخی از فرصت های سرمایه گذاری ارائه شده بویژه برای سرمایه گذارن خارجی، عبارتند از فرصت سرمایه گذاری در: حوزه انرژی های تجدیدپذیر، پروژه نصب پنل های خورشیدی و تولید برق از آنها، خرید امتیاز فروشگاه BIM Market و …؛ لازم به ذکر است، شرکت ایپک اویز همواره تلاش کرده در کنار ارائه خدمات فروش ملک در شهر ازمیر به هموطنان گرامی، انواع فرصت های سرمایه گذاری مطمئن و سودآور را نیز به آنان معرفی نماید؛ از این رو، در مقاله ای جداگانه، 50 فرصت سرمایه گذاری برتر در مشاغل کوچک و بزرگ در ترکیه، را تهیه و در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

بر اسا آنچه تاکنون گفته شد، می توان بخش های: انرژی های تجدیپذیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی بهداشت و صنایع هوایی و دفاعی را از بخش های درحال رشد و با قابلیت بالای سرمایه گذاری معرفی کرد که سودآوری قابل توجهی نیز برای سرمایه گذارن داخلی و خارجی به همراه دارند.

  • امکانات ارائه شده برای سرمایه گذاران خارجی

درسال 2017، دولت ترکیه برای اتباع خارجی که از طریق سرمایه گذاری قصد اخذ شهروندی ترکیه را دارند، راهکارهایی را ارائه نمود. بر این اساس، سرمایه گذاران خارجی می توانستند از طریق سرمایه گذاری با مبالغ پایین و مشخص در ترکیه، شهروندی و پاسپورت این کشور را اخذ نمایند. این قوانین عبارتند از:

  • سرمایه گذاران خارجی می توانند با خرید خانه به ارزش 250 هزار دلار، شهروندی ترکیه را دریافت کنند؛ البته به شرطی که تا سه سال پس از خرید، ملک مربوطه را نفروشند. همچنین، لازم به ذکر است میزان مبلغ تعیین شده، 75% کمتر از قانون قبلی (قبل از سپتامبر 2018)، می باشد که میزان آن 1 میلیون دلار بوده است.
  • همچنین، فرد خارجی می تواند با سپرده گذاری نیم میلیون دلار در یکی از بانک های ترکیه، شهروندی ترکیه را دریافت نماید. در حالی که قبل از سپتامبر 2018 این مقدار 3 میلیون دلار تعیین شده بود.
  • سرمایه گذاران خارجی با مقدار سرمایه گذاری ثابت 500 دلار، می توانند شهروندی ترکیه را دریافت نمایند. این امر برای کسانی که با سرمایه گذاری خود می توانند برای حداقل 50 شهروند ترک، موقعیت شغلی ایجاد کنند، نیز صادق است.

مطالعه مقاله «شهروندی و پاسپورت ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی چه مزایایی دارد؟»، اطلاعات بیشتری را در این خصوص در اختیارتان خواهد گذاشت.

  • قوانین جدید برای سرمایه گذاران خارجی

نکته بسیار مهم دیگری که اشاره به آن ضروری است، اطلاع از با قانون جدیدی است که در 12 ژانویه 2017، درخصوص اتباع خارجی، سرمایه گذار در ترکیه تصویب و به اجرا درآمد؛ بر این اساس، سرمایه گذاریِ اتباع خارجی، موجب دریافت تابعیت کشور ترکیه خواهد شد و بر طبق این قانون، اتباع خارجی که بالاتر از حد مشخصی: سرمایه گذاری، اشتغال زایی یا سپرده گذاری کنند، حق تابعیت ترک به آنها اعطا خواهد شد. توضیحات بیشتر در این خصوص، در مقاله مزایای سرمایه گذاری اتباع خارجی در ترکیه چیست؟، در دسترس می باشد.

  • صادرات در ترکیه و انواع آن برای اتباع خارجی

فعالیت های تجاری انجام شده توسط اتباع خارجی در بازارهای داخلی ترکیه، تابع قوانین مشابهی در رابطه با عملیات صادرات و صادرات الکترونیکی در خارج از کشور می باشند. سرمایه گذاران خارجی می توانند کلیه کالا و خدمات تولیدی خود را در ترکیه و در صورت پرداخت کلیه مالیات ها (به انضمام مالیات گمرک)، به خارج از کشور صادر کنند.

برای مثال، اتباع خارجی که توانسته اند از حمایت صادرات میکرو (که اخیرا بسیار محبوب بوده)، که از سوی دولت و بطور پیوسته جهت تجارت الکترونیک اجرا می شود بهره مند شوند، به انضمام بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده، می توانند از بسیاری حمایت های دولتی دیگر نیز برخوردار شوند. در همین راستا، اگر دریافت عضویت ویژه در Alibaba Gold Supplier برای شرکت هایی که تمایل به ورود به بازار صادرات الکترونیکی دارند، از سوی وزارت اقتصاد و Vakıfbank-Halkbank، صورت بگیرد، درصورتی که قرارداد حمل کالاهای خود را بمنظور فروش در بازارهای بین المللی با ETGB بسته باشند، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده آنها تا سقف 7500 یورو تنظیم خواهد شد.

توضیحات تکمیلی در مقاله «به عنوان یک خارجی چگونه می توانید در ترکیه صادرات انجام دهید؟» در دسترس شما می باشد.

قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی (DYY)، ترکیه بر پایه اصل «رفتار برابر» استوار بوده و به سرمایه گذاران بین المللی اجازه می دهد حقوق و تعهدات مشابه با سرمایه گذاران داخلی را داشته باشند. از این رو، شرایط تاسیس شرکت و واگذاری سهام، مشابه با سرمایه گذاران داخلی می باشد. همچنین، سرمایه گذاران بین المللی می توانند تمام انواع شرکت های مشخص شده در قانون تجاری ترکیه (TTK)، را تاسیس کنند. TTK یک رویکرد مدیریت سازمانی را مطابق با استانداردهای بین المللی جهت ترویج سرمایه گذاری خصوصی و فعالیت های عمومی، فراهم سازی شفافیت در فرآیند مدیریتی و هم ترازی محیط کسب و کار در ترکیه با قوانین اتحادیه اروپا و روند پیوستن به آن را، ارائه می دهد.

  • مزایای تاسیس شرکت در کشور ترکیه
  • اتباع خارجی بدون نیاز به مشارکت شهروندان ترکیه، می توانند شرکت تاسیس کنند؛ بنابراین بر خلاف کشورهایی مانند امارات متحده عربی، نیازی به پرداخت بی مورد وجه به شهروندان بومی آن کشور نیست.
  • هزینه های تاسیس و نگهداری شرکت در ترکیه به مراتب پایین تر از بسیاری کشورهای دیگر است.
  • برای کسب در آمد، نیاز به کار سطح بالایی نیست؛ شما حتی با ثبت شرکت نیز می توانید در ترکیه یک رستوران ایرانی دایر کنید.
  • راه اندازی یک کسب و کار یا تاسیس شرکت، به شما امکان دریافت مجوز اقامت یکساله می دهد.
  • در صورت فعال نگه داشتن شرکت طی 3 الی 5 سال پس از تاسیس آن، می توانید از ترکیه اقامت دائم بگیرید و از امتیازات کامل شهروندی استفاده کنید.
  • با داشتن گذرنامه ترکیه می توانید بدون نیاز به ویزا، به 110 کشور در تمام قاره ها مسافرت کنید.
  • با ثبت شرکت می توانید به نام شرکت، ملک مسکونی و مستغلات خرید و فروش نمایید.
  • امکان افتتاح حساب بانکی برای شما بوجود می آید.

 

  • شرایط دریافت مجوز کار برای شرکای خارجی شرکت ها در ترکیه

در ترکیه وجود شریک خارجی یک شرکت خصوصینیازمند اخذ مجوز می باشد. باید توجه داشت که ضرورت اجازه کار یک شریک خارجی، امری مستقل از ساختار شرکت است و اگر شرکتی جزو سهامی خاص یا عام نباشد، می بایست طبق قوانین کشور ترکیه، مجوز کار برای این اشخاص دریافت نمود تا بتوانند جزئی از شرکت محسوب شوند. نکته مهم دیگر در این خصوص، متفاوت بودن بازه زمانی درخواست مجوز کار برای شرکت هایی است که یا با سرمایه خارجی و یا مستقیما، در رده شرکت های خارجی قرار می گیرند. شرایط دریافت مجوز کار برای شرکای خارجی شرکت ها و و مدارک مورد نیاز جهت دریافت این مجوز، در مقاله شرایط دریافت مجوز کار برای شرکای خارجی شرکت ها در ترکیه، ارائه شده است.

  • اجازه کار برای پرسنل اتباع خارجی در ترکیه

مطابق قوانین موجود درخصوص صدور مجوز کار برای کارفرماها و جویندگان خارجی کار، وجود یک سری شرایط الزامی است که در صورت واجد شرایط بودن، می توان انتظار صدور و دریافت مجوز کار برای آنها را داشت ( توجه به این معیارها بسیار ضروری است). ارزیابی جهت صدور یا عدم صدور این مجوز، توسط کارشناسان وزارت کار و امور اجتماعی صورت می گیرد و تابع متغیرهای گوناگونی از قبیل: وضعیت بازار کار، وضعیت اقتصادی، ساختار مالی کارفرما، سهم اشتغال زایی و تحقیقات امنیتی در مورد تبعه خارجی، می باشد.

  • افزایش میزان سرمایه گذاری ایرانیان در ترکیه

به دلیل رشد روز افزون شاخص های اقتصادی کشور ترکیه، در سال های اخیر تمایل تجار و فعالان اقتصادی ایران برای ورود به بازار ترکیه و سرمایه گذاری در آن، افزایش یافته است.

مقاله های درج شده در زیر، حاوی اطلاعات دقیق تری پیرامون میزان رشد اقتصادی ترکیه، کشورهای اروپایی سرمایه گذار در ترکیه و علل موفقیت آمیز بودن این سرمایه گذاری ها، هستند و می توانند نکته های بیشتر و مهمتری را در اختیار شما قرار بدهند.

 

  • حذف قانون متقابلیت در ترکیه

در سال 2011 و پس از تغییراتی که در قانون اساسی کشور ترکیه شروع به تصمیم گیری و اعمال شد، در اولين مرحله حذف ماده حقوقی موسوم به «اصل متقابليت» به مجلس تركيه ارائه و تصويب شد. براساس این اصل، صرفا کشورهای که اجازه خرید ملک را به اتباع ترک در کشور خود می دادند، اتباعشان متقابلا می توانستن در ترکیه اقدام به خرید ملک کنند.

حذف اين ماده حقوقی در قانون «خريد املاک ترکيه»، با هدف جذب سرمايه های خارجی انجام گرفت که کمترین نتیجه آن، ایجاد یک انقلاب و تحول عظیم در صنعت ساخت و ساز کشور ترکیه و به تبع آن، رونق این بخش موجب گردید. از این رو، دارندگان گذرنامه ايرانی نيز از داشتن حق مالكيت مستقيم (بدون نياز به ثبت شرکت در ترکيه)، بهره مند گرديدند. به عبارت ديگر، دارندگان گذرنامه ايرانی مي توانند، با خريد ملک دلخواه خود، سند مالکيت رسمی ترکیه یعنی را «تاپو» دريافت نمايند.

  • ازمیر، بستری مناسب جهت سرمایه گذاری

براساس آمارهای بدست آمده، شهر ازمیر بدلیل میزان بالای رضایت عمومی از زندگی در این شهر، به «ستاره درخشان» معروف می باشد. صرف ‌نظر از اقلیم فوق ‌العاده زیبای ازمیر و داشتن «آرامش» به عنوان یکی از بارزترین ویژگی‌ های این شهر، فرهنگ خود مردم نیز نکته مهمی است که باعث محبوبیت بیشتر آن در داخل و خارج از کشور شده است.

قرار داشتن شهر ازمير، مانيسا و دنيزلى در رتبه بندى بیشترین صادرات استان هاى تركيه، میزان سودآوری و اهمیت سرمایه گذاری در آن را بیشتر مشخص می کند. طبق داده های مجمع صادر کنندگان ترکیه و انجمن صادرات اژه، استانی که بیشترین صادرات را در منطقه اژه با مبلغ 8 میلیارد و 942 میلیون و 981 هزار دلار داشته، شهر ازمیر می باشد که توانسته سهم 48 درصدی از صاردات اژه را به خود اختصاص بدهد. جزییات بیشتر، در مقاله ازمیر، مانیسا و دنیزلی، از منطقه اژه در لیست 10 شهر نخست صادرات ترکیه قرار گرفتند، در اختیار شماست.

  • استراتژهای توسعه اقتصادی در ازمیر

ازمیر به عنوان دومین مرکز بزرگ تجاری ترکیه، با بهره مندی از منابع طبیعی و غنی بسیار در کنار استانداردهای بالای زندگی و اقتصادی، دارای ظریفت بالایی برای تولید، صادرات و رقابت با انواع بازارهای داخلی و خارجی می باشد. این شهر با 4 بندر اصلی، 12 بارانداز برای کشتی های تجاری، بخوبی از موقعیت منحصر بفرد خود جهت برقراری و مبادله تجاری با کشورهای اروپایی استفاده می کند.

بهره مندی از 25 تریلیون دلار تولید ناخالص ملی و 8 میلیارد دلار حجم تجاری با ساخت فرودگاه عدنان مندرس (36 پرواز مستقیم خارجی به 86 کشور جهان)، بندر در حال ساخت چاندارلی در منطقه اژه شمالی (جزو 10 بندر بزرگ جهان)، و افتتاح اتوبان ازمیر-استانبول و قطار سریع السیر ازمیر-آنکارا در آینده ای نه چندان دور، همگی حاکی از توانمندی و قابلیت های فراوان ازمیر و استراتژی توسعه اقتصاد آن می باشد.

با توجه به سهم 26.9 درصدی صنایع ازمیر در ارزش افزوده ناخالص ترکیه، صنایع این شهر به تنهایی توانسته اند 6.5 درصد صنایع کشور را به خود اختصاص بدهند؛ از این رو، 33 درصد پرسنل استخدامی جذب بخش صنایع می شوند و شهرک های صنعتی کوچک، مناطق صنعتی سازمان یافته، مناطق آزاد و تکنو پارک ها، توانسته اند به توسعه صنایع استان کمک زیادی بکنند (کشور ترکیه و آشنایی با اقتصاد آن). این شهر با گردهم آوردن امکانات تولیدی گسترده، استانداردها و بهره گیری درست از منابع طبیعی غنی برای سرمایه گذاران، هم در زمینه اقتصادی و هم علمی دارای فضای رقابتی است. بطور کلی، در ترکیه مناطق سرمایه گذاری به سه بخش ویژه تقسیم می شوند:

  1. مناطق توسعه فناوری:مناطق توسعه فناوری برای شرکت هایی که از فناوری های پیشرفته استفاده می کنند یا اهدافی در راستای توسعه فناوری های جدید دارند.
  2. مناطق آزاد:که برای سرمایه گذاری هایی با محوریت صادرات مزایای قابل توجهی ارائه می کنند.
  3. مناطق صنعتی سازمان یافته:این مناطق برای تولید بوده و بگونه ای طراحی شده اند تا شرکت ها با استفاده از زیرساخت های آماده و امکانات اجتماعی، بتوانند در آنها فعالیت کنند.

از سوی دیگر ازمیر که در راستای دیدگاه استراتژیک، در بخش های جدید تولید و فناوری تمرکز کرده، با سرمایه گذاری های بزرگ زیرساختی در این حوزه و دارا بودن پتانسیل رشد و توسعه بالا، فرصت های وسیعی را برای سرمایه گذاران عرضه می کند که شامل موارد زیر می باشند:

  • انرژی های تجدید پذیر
  • فناوری های اطلاعات و ارتباطات
  • بیوتکنولوژی بهداشت
  • صنایع هوایی و دفاعی

با درنظر گرفتن اینکه هر یک از این بخش ها دارای زیرمجموعه و ساختارهای خاصی می باشند، می توان به گستردگی و ظرفیت بالای آنها جهت سرمایه گذاری و بهره وری و به تبع آن سودآوری هر یک پی برد. از این رو، صنایع نساجی و تولید پوشاک، یک سوم شغل های کشور ترکیه را به خود اختصاص داده اند و صنایع الکترونیک، اتومبیل سازی و ساخت و ساز، به سرعت در حال رشد و توسعه می باشند. بر این اساس، طی 10 سال گذشته، صنعت نرم افزار ترکیه 33%، تجهیزات مخابراتی 19% و تکنولوژی مخابراتی 34% رشد داشته اند. همچنین، باید اشاره داشت که کشور ترکیه بعنولن راه انتقال انرژی به اروپا شناخته می شود و 70% منابع انرژی این کشور در جنوب و شرق آن واقع شده اند (مطالب بیشتر در: صنایع ازمیر به تنهایی 6.5 درصد صنایع ترکیه را به خود اختصاص می دهد).

  • ساخت و ساز در ازمیر

حوزه ساخت و ساز در هر شهر، نقش مهمی در رشد اقتصادی آن کشور دارد. بخش ساخت و ساز به عنوان نیرو محرکه رشد اقتصادی در ترکیه، جزو بخش هایی است که علاوه بر کمک به رونق سایر بخش های مرتبط، کمک شایانی نیز به کاهش بیکاری و جذب نیرو و استخدام در ترکیه کرده است.

اخیرا، افزایش میزان فعالیت های ساخت و ساز در شهر ازمیر و اجرای انواع پروژه های در حال رشد، توانسته توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جلب کند. در کنار پروژه های دولتی، مسکن سازی در منطقه ای که به عنوان «مرکز جدید شهر ازمیر» اعلام شده، همگام با تاسیس شرکت های پیشرو در زمینه املاک، موجب افزایش روز افزون تعداد ساختمان های مسکونی و دفاتر کاری در این شهر شده است.

  • سرمایه گذاری از طریق خرید املاک

امروزه و در پی حذف قانون متقابلیت (که پیش از این بدان اشاره شد)، بخاطر شرایط مناسب بازار ملک و املاک در ترکیه، سرمایه گذاری در این کشور برای سرمایه گذارهای خارجی بسیار مهم و سودآور شده است. تصویب قوانینی در جهت تسهیل این روند، قانون مدار بودن آن و همچنین مزایای بسیاری چون: دریافت تابعیت، شهروندی و پاسپورت برای خریدار و خانواده اش، امکان دریافت مجوز کار یا راه اندازی کسب و کار دلخواه و …، که درنظر گرفته شده، موجب علاقه مندی و جذب سرمایه گذاران خارجی بسیاری به خرید ملک در ترکیه گردید.

از این رو، طبق قوانین کشور ترکیه، اتباع خارجی (مشروط به عدم خرید ملک در منطقه نظامی)، می توانند ملک یا مسکن دلخواه خود را در هر جایی خریداری نمایند. لذا برای اتباع خارجی، اخذ تابعیت کشور ترکیه از طریق خرید ملک مقدور و آسان تر می باشد و آنها قادر خواهند بود با خرید خانه ای به ارزش حداقل 250 هزار دلار، در کنار یک سرمایه گذاری مفید و مطمئن، تابعیت و پاسپورت ترکیه را نیز بدست آورند.

در زیر دو مقاله ارائه شده، حاوی نکات و مطالب تکمیلی در این خصوصو می باشند و ما خواندن آنها را به شما توصیه می کنیم:

 

  • ویژگی های شهری و مزایا خرید ملک در ازمیر

در این میان، شهر ازمیر به عنوان اروپایی ‌‌ترین شهر ترکیه، قابلیت زیادی در حوزه سرمایه گذاری و خرید ملک دارد. ازمیر نه تنها در بین شهرهای ترکیه به عنوان یکی از ایده ‌آل ترین شهرها برای سرمایه گذاری و خرید ملک مطرح است، بلکه رتبه اول را در بین دیگر شهرهای ترکیه هم دارد. از این رو به جرات می ‌توان ازمیر را اروپایی ‌ترین شهر ترکیه خواند؛ خیابان های عریض، ساختمان های شیشه ای و مراکز تجاری فراوان، در عین داشتن طراحی های مدرن، باز اصالت تاریخی شهر را حفظ کرده است. تلفیق مدرنیته با خانه‌های سنتی که سقف های قرمز رنگ دارند، حتی در ساختمان های جدید و آسمان ‌خراش ‌های دوقلوی فولکارت هم دیده می شود.

سوال مهمی که ممکن است برای همه پیش بیاید، این است که چرا باز باید کشور ترکیه و شهر ازمیر را برای سرمایه گذاری و خرید ملک انتخاب کنیم؟ آیا علت های دیگری هم وجود دارند تا این انتخاب را توجیه کند؟ وجود عواملی مثل: امنيت قرارداد خريد خانه در ترکيه، وجود بيمه خانه، امکان تحصيل در مدارس و دانشگاه ازمیر، امکان دریافت اقامت در ترکیه با خرید ملک، هزينه مناسب زندگی، منطقه آزاد تجاری بودن ازمیر، امکان برخورداری از بيمه‌های درمانی و هزينه‌های مناسب درمان، قوانين حمايت از سرمايه گذاران خارجی و…، تنها تعدادی از شرایط ایده‌ آل در ازمیر برای خرید خانه و زندگی در کشور ترکیه هستند

  • گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد ترکیه و ازمیر

به گفته «محمد ایشلر» نایب رئیس فدراسیون هتل داران ترکیه، صنعت گردشگری ازمیر در ماه هشتم 2017 به میزان 12% رشد داشته است که در این امر، مکان های گردشگری و اقامت نیز سهیم بوده اند؛ بر طبق اظهارات وی، بین ماه های ژانویه-اوت 2016، 496 هزارو 815 گردشگر خارجی به ازمیر آمده است. در همان مقطع در سال 2017 این تعداد با رشد 12 درصدی به رقم 556 هزارو 891 گردشگر خارجی رسید؛ طی نیمه اول سال، بخش های گردشگری و اقامت نیز در رشد اقتصاد ترکیه دارای سهم قابل توجهی بوده اند.

در زیر به مقالاتی اشاره شده که نه تنها دلایل بیشتری از قابلیت های گردشگری ازمیر، بلکه مراکز و مکان های بی شمار آن را جهت گذراندن اوقاتی خوش و بیادماندی، به شما معرفی می کند (پس خواندن آنها را مطلقا از دست ندهید):

 

  • توصیه ما به شما

با توجه به گستردگی و حساسیت سرمایه گذاری در هر کشور بویژه کشوری خارجی، آگاهی از قوانین و شرایط حاکم بر آن برای سرمایه گذاران مخصوصا سرمایه گذاران خارجی بسیار زیاد می باشد. علاوه بر ضرور آگاهی نسبت به قوانین حاکم، داشتن اطلاعات در زمینه مورد نظر نیز از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. در این راستا، افراد بسیاری با توجه به رشد و قابلیت های کشور ترکیه در حوزه های مختلف: تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و واردات و صادرات، تلاش به استفاده از چنین موقعیت هایی در کشور ترکیه بویژه شهر ازمیر دارند. هرچند گرفتن چنین تصمیمی خود اولین گام می باشد، اما در هنگام مباردت به هر یک از موارد فوق، نباید صرفا به تجربه و شم اقتصادی خود اکتفا شود. ناگفته پیداست که بهره مندی از تجربه و راهنمایی های افراد متخصص و آگاه به این قبیل حوزه ها، می تواند خطر هرگونه ضرر و زیانی را کاهش و موفقیت سرمایه گذاری و فعالیت تجاری-اقتصادی شما را افزایش بدهد.

در وهله اول، توصیه ما به شما مطالعه کامل این مقاله و مقاله های توصیه شده در آن می باشد و در قدم بعد، دریافت مشاوره از کارشناسان آگاه و مجرب مجموعه ایپک اویز است تا با راهنمایی های لازم، به شما در تصمیم گیری هرچه بهتر کمک کنند. ما با توجه به نیاز، خواسته و موقعیت شما، بهترین راهکار و مسیر را پیشنهاد کرده و در کنارتان خواهیم بود. ارائه هرگونه مشاوره در زمینه سرمایه گذاری، کار در ترکیه، اخذ مجوز کار، راه اندازی کسب و کار، افتتاح حساب ،خرید ملک، دریافت انواع اقامت، اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه، تخصص ماست؛ پس هم اکنون با مشاورین و کارشناسان ما تماس بگیرید… منتظر تماس شما و آماده پاسخگویی 24 به شما می باشیم.

دیدگاه بگذارید