نحوه دریافت شهروندی ترکیه از طریق مجوز اقامت دانشجویی

امروزه ترکیه با داشتن بیش از 250 دانشگاه دولتی و خصوصی فعال، دارای سهم بالای از دانشجویان خارجی در مقایسه با کشورهای مطرح دنیا در این رابطه می باشد. این موضوع که به خوبی از تعداد بالای دانشجویان خارجی در هر سال و افزایش این حضور آنها به خوبی مشخص می باشد، به دلیل شرایط آسان تحصیل در ترکیه و کیفیت بالای آموزشی آن دارد؛ این امر موجب شده دانشجویان خارجی تمایل به بهره مندی از سایر مزایای حضور در این کشور، همچون دریافت شهروندی آن داشته باشند.

همانگونه که می دانید، طی سال های اخیر با افزایش حضور سرمایه گذاران خارجی در ترکیه و افزایش محبوبیت این کشور بویژه جهت اقامت و زندگی در آن، هر روزه به تعداد اتباع خارجی علاقه مند به دریافت شهروندی ترکیه افزوده می گردد؛ از جمله این افراد، می توان به دانشجویانی اشاره داشت که تمایل دارند در طول تحصیل یا پس از پایان آن، همچنان در این کشور حضور داشته و شهروندی آن را بدست آورند.

در چنین شرایطی، شرایط و نحوه دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق مجوز اقامت دانشجویی، مستلزم اطلاع از مواردی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم داشت.

شهروندی ترکیه از طریق تحصیل در ترکیه

شرایط دریافت تابعیت ترکیه از طریق مجوز اقامت دانشجویی

در حالت عادی، آن دسته از اتباع خارجی که تمایل به دریافت شهروندی ترکیه دارند، باید برای حداقل 5 سال در کشور اقامت داشته باشند. پیش تر، این موضوع برای دانشجویان خارجی بدین گونه محاسبه می شد که هر سال حضور آنها در ترکیه، اعتبار حضور 6 ماه داشته و اگر دانشجویی 4 سال برای تحصیل در این کشور دارای مجوز دانشجویی بوده، اعتبار حضور وی برای دریافت شهروندی ترکیه، 2 سال در نظر گرفته می شد؛ به بیان دیگر، یعنی انگار فقط 2 سال در ترکیه اقامت داشته است.

اما امروزه بنا بر قوانین جدید، مدت زمان حضور دانشجویان خارجی در ترکیه، به طور کامل محاسبه شده و بطور مثال، 4 سال حضور آنها در ترکیه، اعتبار و ارزش اقامت 4 ساله جهت دریافت شهروندی در این کشور را دارا می باشد. از این رو، اگر یک دانشجوی خارجی بعد 4 سال تحصیل در ترکیه و فارغ التحصیلی، بتواند اقامتش را برای 1 سال دیگر از طریق مجوز کار تمدید نماید، مجموع حضور وی در ترکیه 5 سال محاسبه شده و خواهد توانست شهروندی و پاسپورت این کشور را نیز دریافت نماید.

مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه

سایر نکاتی که باید درنظر داشته باشید

لازم به یادآوری است، اتباع خارجی که برای مقاصد آموزشی در ترکیه اقامت دارند، نمی توانند مستقیما با مجوز اقامت دانشجویی برای شهروندی ترکیه درخواست بدهند. لذا، آنها برای ارائه درخواست شهروندی ترکیه، ملزم به داشتن مجوز کار معتبر، مجوز اقامت خانوادگی یا مجوز اقامت از طریق خرید ملک می باشند.

به یاد داشته باشید، دریافت مجوز اقامت گردشگری ترکیه، به هیچ عنوان مشمول این قانون نشده و در محاسبه مدت زمان حضور شما در ترکیه، مدنظر قرار نمی گیرد. همچنین، اگر دانشجوی خارجی که با مجوز اقامت دانشجویی در ترکیه حضور داشته و در طول مدت اقامت خود، بیش از 6 ماه را در خارج از این کشور سپری کرده باشد، نمی تواند از این قانون استفاده نمایید.

تهیه و ترجمه: فرناز ممقانی

منبع: atakurumsal.com

دیدگاه بگذارید