آشنایی با کشور ترکیه

جمهوری ترکیه، واقع در نقطه اتصال قاره های آسیا و اروپا و نیز نزدیک به قاره آفریقا، یکی از مناطق استراتژیکی و مهم در دنیا می باشد. این کشور که دارای اقلیمی متنوع با تنوع گیاهی، جانوری و طبیعی است، از شمال با دریای سیاه، از غرب با بلغارستان و یونان، از شرق با ایران، گرجستان، ارمنستان و نخجوان و از جنوب با عراق و سوریه، همسایه می باشد.

آشنایی کلی با اقلیم و جغرافیای ترکیه

ترکیه از جمله کشورهای جهان با تنوع آب و هوایی و ساختار زمین شناسی است و این موقعیت مناسب، موجب شده تا بتوان تنوع اقلیمی، گیاهی و جانوری را در آن شاهد باشیم؛ همچنین، همجواری با چهار دریاهای: سیاه، اژه، مدیترانه و مرمره ، کوه ها و رودخانه های متعدد و نیز فلات آناتولی (به ترکیه ای: آنادولو-Anadolu)، ترکیه را در موقعیت منحصر به فردی قرار داده است. همچنین، می توان ترکیه را به لحاظ جغرافیایی، به سه بخش: آناتولی شرقی، آناتولی مرکزی و آناتولی غربی تقسیم نمود.

به لحاظ آب و هوایی ترکیه، این کشور در نواحی ساحلی و به دلیل وجود دریا، دارای آب و هوای معتدل تر و در قسمت های داخلی به دلیل موقعیت کوه ها، دارای آب و هوای قاره ای است که موجب می گردد در تابستان ها گرم و خشک و در زمستان ها، سرد و برفی باشد. لذا، میزان بارندگی سالانه کم و اختلاف دمای شبانه و روزانه زیاد بوده و پوشش گیاهی این مناطق، استپی است که این وضعیت بیشتر در بخش بزرگی از آناتولی مرکزی، آناتولی شرقی، جنوب شرقی آناتولی و در بخش‌های داخلی نواحی اژه و مدیترانه دیده می‌شود.

با این حال، در مرمره اثر آب و هوای مدیترانه ای به تدریج از جنوب به شمال کاهش یافته و آب و هوای مناطق نزدیک به دریای سیاه در تمام فصول سال بارانی با پوشش گیاهی جنگلی است.

مناطق هفتگانه ترکیه به لحاظ جغرافیایی

کشور ترکیه بر اساس مناطق جغرافیایی خود، به هفت ناحیه تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. ناحیه بنفش رنگ، منطقه مرمره شامل: بالیک اسیر (Balıkesir)، بیلِجیک (Bi̇leci̇k)، بورسا (Bursa)، چاناککاله (Çanakkale)، اِدیرنه (Edi̇rne)، استانبول (İstanbul)، کیرکلاراِلی (Kirklareli̇)، کوجااِلی (Kocaeli̇)، ساکاریا (Sakarya)، تکیرداع (Teki̇rdağ)، یالُوا (Yalova)، دوزجه (Düzce).
  2. ناحیه سبز رنگ، منطقه اژه شامل: آفیون (Afyon)، آیدین (Aydin)، دنیزلی (Deni̇zli̇)، ازمیر (İzmir)، کوتاهیا (Kütahya)، مانیسا (Mani̇sa)، موغلا (Muğla)، اوشاک (Uşak).
  3. ناحیه نارنجی رنگ، منطقه دریای سیاه شامل: آماسیا (Amasya)، آرتوین (Artvi̇n)، بولو (Bolu)، چوروم (Çorum)، گیرِسون (Gi̇resun)، گوموشخانه (Gümüşhane)، کاستامونو (Kastamonu)، اردو (Ordu)، ریزه (Ri̇ze)، سامسون (Samsun)، سینوپ (Si̇nop)، توکات (Tokat)، ترابزون (Trabzon)، زونگولداک (Zonguldak)، بایبورت (Bayburt)، بارتین (Bartin)، کارابوک (Karabük).
  4. ناحیه قرمز رنگ، منطقه آناتولی مرکزی شامل: آنکارا (Ankara)، چانکیری (Çankiri)، اسکی شهیر (Eskişehir)، کایسِری (Kayseri)، کرشهیر (Kirşehi̇r)، قونیه (Konya)، نِوشهیر (Nevşehi̇r)، نیعده (Ni̇ğde)، سیواس (Si̇vas)، یوزگات (Yozgat)، آکسارای (Aksaray)، کارامان (Karaman)، کیریککاله (Kirikkale).
  5. ناحیه زرد رنگ، منطقه مدیترانه شامل: آدانا (Adana)، آنتالیا (Antalya)، بوردور (Burdur)، هاتای (Hatay)، اسپارتا (Isparta)، مرسین (Mersi̇n)، قهرمان ماراش (Kahramanmaraş)، عثمانیه (Osmani̇ye).
  6. ناحیه آبی رنگ، منطقه آناتولی شرقی شامل: آعری (Ağri)، بینگول (Bi̇ngöl)، بیتلیس (Bi̇tli̇s)، اِلازیع (Elaziğ)، اَرزینجان (Erzi̇ncan)، ارزوروم (Erzurum)، کارس (Kars)، مالاتیا (Malatya)، موش (Muş)، تونجِلی (Tunceli̇)، وان (Van)، آرداهان (Ardahan)، ایغدیر (Iğdir).
  7. ناحیه قهوه ای رنگ، منطقه آناتولی جنوب شرقی شامل: آدیامان (Adiyaman)، دیاربکر (Di̇yarbakir)، قاضی آنتپ (Gazi̇antep)، هاکّاری (Hakkari̇)، ماردین (Mardi̇n)، سیعیرت (Si̇i̇rt)، شانلی اورفا (Şanliurfa)، باتمان (Batman)، شیرناک (Şirnak)، کیلیس (Ki̇li̇s).

ترکیه به لحاظ تقسیم بندی کشور، دارای دولت مرکزی بوده و داری 81 استان و 360 شهر (همراه با زیر مجموعه های آنها)، می باشد که مدیریت آنها به ترتیب از طریق: دولت مرکزی در آنکارا، استانداری ها، شهرداری ها و بخشدارها، صورت می گیرد. لازم به ذکر است، امکان دریافت اقامت ترکیه برای اتباع خارجی از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار، در 62 استان آن امکان پذیر است.

حمل و نقل درون شهری در ترکیه

ترکیه از جمله کشورهای است که دارای سیستم حمل و نقل درون شهری متنوع و پیشرفته می باشد. بر این اساس، می توان به: اتوبوس، مینی بوس، تراموا، متروبوس، مترو و تاکسی دریایی، اشاره داشت. شهروندان و اتباع خارجی جهت استفاده از هر یک از سیستم حمل و نقل عمومی (به غیر از تاکسی)، نیازمند در اختیار داشتن کلارت بلیط اختصاصی برای هر شهر می باشد. همچنین، با درنظر داشت که هزینه کرایه تاکسی بویژه در شهرهای شلوغی مانند استانبول و آنکارا، بالا بوده و کرایه خودرو به عنوان راه حلی آسان و جایگزین، بسیار رایج می باشد.

حمل و نقل برون شهری در ترکیه

حمل و نقل بین شهری در ترکیه با اتوبوس، قطار، هواپیما و اتوبوس های دریایی صورت گرفته و به دلیل قیمت های مقرون به صرفه و شبکه های گسترده خدماتی، اتوبوس رایج ترین گزینه در این کشور می باشد. حمل و نقل با قطار نیز در رده دوم و از جمله روش های راحت و مقرون به صرفه در ترکیه بوده ولی متاسفانه در همه مناطق در دسترس نمی باشد. اتوبوس دریایی نیز بیشتر در مناطقی که همجوار با دریا هستند، رایج بود و شبکه حمل و نقل هوایی نیز که در اکثر کشورها پر هزینه تلقی می گردد، دارای پروازهای متعددی به اقصی نقاط ترکیه و سایر کشورهاست.

ساعات کاری در ترکیه

به طور کلی، سیستم ساعات کاری کشورهای غربی در ترکیه مورد استفاده قرار گرفته و بانک ها و ادارات آن از ساعت  09:00تا 17:30 به فعالیت می پردازند. البته، ساعت کاری دفاتر اسناد رسمی بین 12:00 تا 13:00 و بانک ها بین 12:30 تا 13:30 می باشند؛ ادارات دولتی و بانک ها در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه)، تعطیل هستند.

تعطیلات رسمی در ترکیه

تعطیلات رسمی کشور ترکیه بدین شرح می باشد:

  • 1 ژانویه شب کریسمس (سال نو)
  • 23 آوریل روز حاکمیت ملی و کودک
  • 1 می روز کارگر و همبستگی
  • 19 می روز بزرگداشت آتاتورک، روز جوانان و ورزش
  • 30 اوت عید پیروزی
  • 29 اکتبر عید جمهوریت
  •  3 روز جشن رمضان و عید قربان 4 روز

    دیدگاه بگذارید