قوانین جدید کسب شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

هر ساله با اعمال تغییرات و به روز شدن قوانین مربوط به شهروندی ترکیه متناسب با شرایط حاکم، ممکن است موارد مختلفی مانند: هزینه های پرداختی، روند اداری، مدارک مورد نیاز، شروط لازم و …، تغییر کنند. این موضوع که طبیعتا در راستای منافع کشور ترکیه، شهروندان آن و نهایتا سرمایه گذاران و اتباع خارجی تعیین می گردد، بسیار مهم بوده و باید مورد توجه افراد ذی ربط قرار گیرد.

قانون جدید تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک

بنا بر قوانین جدیدی که در 12 آوریل 2022 در ترکیه منتشر گردید، کسب تابعیت ترکیه از طریق خرید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار، به 400 هزار دلار تغییر یافت. بدین ترتیب از تاریخ مذکور، آن دسته از اتباع خارجی که تمایل به کسب شهروندی ترکیه (پاسپورت)، این کشور را از طریق خرید ملک دارند، حداقل ارزش ملک خریداری شده آنها باید 400.000 هزار دلار باشد؛ این به معنای محدودتر شدن سرمایه گذاران خارجی و مدنظر قرار دادن و جذب افراد متمول تر خارجی برای سرمایه گذاری در ترکیه است.

در چنین شرایطی، معافیت مالیات بر ارزش افزوده نیز برای سرمایه گذاران خارجی در آیین نامه جدید دولت، صادر گردیده است؛ از این رو و بر اساس مقررات جدید، مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با «خرید ملک بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده» برای سرمایه گذاران خارجی، در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که فعلا، سایر قوانین و روش های دریافت پاسپورت ترکیه (شهروندی)، تغییر نکرده و همچنان نیز اتباع خارجی می توانند تابعیت این کشور را از طریق: سپرده بانکی به ارزش حداقل 500.000 دلار در یکی از بانک های ترکیه یا راه اندازی کسب و کار و استخدام حداقل 50 نیروی کار ترکیه ای، بدست آورند.

اقدامات لازم پس از خرید ملک، جهت کسب شهروندی ترکیه

پس از خرید ملک دلخواه توسط تبعه خارجی که ارزش آن از سوی کارشناس رسمی شهرداری، حداقل 400.000 هزار دلار تعیین گردیده، درخواست وی مبنی بر اخذ شهروندی ترکیه، همراه با درخواستی که به اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر (Cadastre)، ارسال می گردد، رسیدگی می شود. پس از خرید ملک دلخواه توسط تبعه خارجی که ارزش آن نیز توسط یک کارشناس معتبر، حداقل 400.000 هزار دلار تایید گردیده، درخواست وی مبنی بر اخذ شهروندی ترکیه همراه با درخواستی که به اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر (Cadastre)، ارسال شده، مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا ارزش ملک فروخته شده مطابق قانون جدید، حداقل 400.000 دلار می باشد یا نه.

در حقیقت، تعیین ارزش ملک خریداری شده در ترکیه، ابتدا باید توسط یکی از شرکت های تایید شده و دارای مجوز از هیئت بازار سرمایه که ارزیابی ملک های موردنظر را انجام می دهند، صورت گرفته و بعدا این برگه به اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر، ارائه شود. به همین دلیل، به هیچ عنوان گزارش های صادر شده از بنگاه های ملکی یا مشاوران املاک در این رابطه، معتبر تلقی نمی گردند.

در ادامه این روند، معمولا اداره ثبت اسناد و املاک طی 3 الی 7 روز کاری، درخواست شهروندی را بررسی و درصورت حائز تمامی شرایط لازم بودن، آن را تایید می نماید؛ سپس، تبعه خارجی باید به محض تایید درخواست خود و برای دریافت اجازه اقامت بدون وقت قبلی، باید به اداره مهاجرت مراجعه کند. پس از تایید اداره مهاجرت نیز، شما می بایست با در دست داشتن برگه تاییدیه و اجازه اقامت خود، در همان روز به اداره کل جمعیت و امور شهروندی رفته تا نهایتا بعد 60 روز، شهروندی شما صادر گردد.

  • کاداستر یا محدوده بندی/حدنگاری: نوعی نقشه‌ برداری ثبتی با ارزش حقوقی است که بر اساس مرزهای مشخص شده در آن، می‌ توان سند مالکیت را صادر نمود.

امکان کسب شهروندی ترکیه با خرید بیش از یک ملک

فرقی نمی کند شم صرفا یک ملک به ارزش حداقل 400 هزار دلار خریداری کرده باشید یا چندین ملک به ارزش های مختلف و مجموع مبلغ تعیین شده، خریده باشید؛ در هرصورت، معیار اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک که ارزش آن/ها توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر مشخص می گردد، باید مجموعا بیش از 400.000 دلار باشد.

نکته: لازم به ذکر است، پرداخت مبلغ خرید ملک باید به دلار یا معادل آن به ارزهای مورد تایید سازمان مربوطه باشد که معمولا لیر و یورو می باشند.

دیدگاه بگذارید