هزینه های مرتبط و سالانه ملک در ترکیه

هزینه های مرتبط و سالانه ملک در ترکیه

بطور معمول، املاک در هر کشوری دارای هزینه های ثابت و متغییری در سال می باشد که بسته به قوانین و نوع کاربری ملک، اعمال می گردد. این هزینه های که در کل شامل: حامل های انرژی، شارژهای ماهیانه، عوارش شهری و …،می گردد، نه تنها پرداخت آنها برای شهروندان همان کشور مهم می باشند، بلکه برای اتباع خارجی که بطور مثال در ترکیه حضور دارند نیز، امری ضروری تلقی می گردد.

همانگونه که می دانید، هزینه ملک برای کسانی که در ترکیه ملکی را صرفا به عنوان مکانی برای گذراندن تعطیلات در اختیار دارند، بسیار پایین تر از کسانی است که، بطور دائم در خانه های خود سکونت دارند. از سوی دیگر، هزینه نگهداری ملک در ترکیه برای یک سال، بسیار کمتر از بیشتر کشورهای اروپایی بوده که همین موضوع، یکی از دلایل حاکی از محبوبیت خرید ملک در ترکیه از سوی اتباع خارجی می باشد.

هزینه های ماهانه: قبوض حامل های انرژی

  1. قبض ماهیانه آب: باتوجه به جایگزین شدن کنتورهای هوشمند بجای انواع قدیمی تر آن (کنتورهای Pay-As-You-Go/ Prepayment Meter)، که همانند قبل نیازی به حضور یک فرد جهت ثبت میزان مصرف کنتورها نبوده و امروزه هزینه مصرفی از طریق خرید کارت شارژ امکان پذیر است؛ از این رو، مصرف کنندگان پس از تهیه کارت مزبور و وارد کردن آن در کنتور، می توانند سهم تعیین شده خود را دریافت و هزینه از مبلغ شارژ در کارت، کسر خواهد شد. لازم به ذکر است، هزینه قبض آب از متوسط تقریبی 1 لیر در هر متر مکعب برای هر نفر در مقایسه با یک خانواده بزرگ، متفاوت بوده که بر این اساس، می بایست تقریبا 30 لیر در ماه بابت قبض آب یا همان شارژ کارت، پرداخت نمود.
  2. قبض ماهیانه برق: بطور متوسط، قبض ماهیانه برای برق برای یک آپارتمان دو خوابه، بین 80 تا 200 لیر بوده که از راهکارهای موجود جهت کاهش مصرف برق نیز، می توان به دقت در میزان استفاده از سیستم تهویه مطبوع (گرمایشی-سرمایشی)، اشاره داشت.
  3. قبض ماهیانه گاز: از آنجا که در ترکیه سیستم لوله کشی گاز به مخازن اصلی شهری یا پالایشگاه ها وجود ندارد، لذا گاز مصرفی خانه از کپسول های گاز یا تانکرهای مخصوصی برای هر خانه یا آپارتمان که به خانه ها لوله کشی شده اند، به فروش رسیده و تامین می گردد. قیمت فعلی و متوسط کپسول ها حدودا 70 لیر بوده که بسته به میزان مصرف شما، ​​بین 6 تا 9 ماه کارایی خواهد داشت.
  4. قبض ماهیانه اینترنت: در ترکیه هزینه اینترنت حدود 50 لیر در ماه (در تمام طول سال)، می باشد. از این رو، توصیه می شود اگر از ملک خود فقط در ایام تعطیلات استفاده می کنید، پس بهتر است بجای شارژ اینترنت، اقدام به خرید مودم USB (دانگل – Dongle)، از شرکت ها نمایید.

هزینه های سالانه: مالیات، زباله، بیمه و خدمات

  1. مالیات سالیانه برای ملک مسکونی: در ترکیه هزینه سالانه مالیات بر املاک مسکونی، برحسب تعداد صاحبین ملک که در سند Tapu (سند ملکی)، ذکر شده، و نیز ارزش خود ملک، محاسبه می گردد. در نتیجه، این هزینه در سال برای یک آپارتمان 2 خوابه در شهری کوچک، حدودا 150 لیر درنظر گرفته می شود.
  2. مالیات سالیانه برای زباله: خوشبختانه در ترکیه مالیات مربوط به جمع آوری زباله، همراه با قبض مالیات سالانه برای ملک محاسبه و به صاحبان املاک ارسال می گردد که متوسط آن در شهرهای کوچک، حدودا 80 لیر خواهد بود.
  3. هزینه سالیانه برای بیمه DASK: از آنجا که ترکیه کشوری زلزله خیز بوده و تهیه بیمه نامه زلزله (DASK)، در آن برای مالکان اجبار می باشد (حتی اتباع خارجی)، لذا هزینه آن برحسب عواملی چون: متراژ، نوع ساخت، کاربری ملک، نگهداری و …، محاسبه و متفاوت می باشد.. این مبلغ برای یک آپارتمان 70 متری در سال، حدودا 250 لیر درنظر گرفته می شود.
  4. هزینه سالیانه برای خدمات: همانند تمامی مجتمع های مسکونی یا آپارتمان های چند واحده در اکثر کشورهای جهان، در ترکیه نیز هزینه های در سال جهت نگهداری، تعمیر، نوسازی، هزینه حامل های انرژی مشترک و برخی موارد دیگر، طبق توافق هئیت مدیره تعیین و دریافت خواهد شد؛ متوسط این مبلغ می تواند رقمی بین 300 تا 2000 لیر، در سال تعیین گردد.

سایر هزینه های ملک در ترکیه

  • املاک و ویلاهای دارای امکاناتی چون استخر، علاوه بر هزینه های ماهانه و سالیانه اشاره شده، دارای هزینه تعمیر و نگهداری در حدود 500 لیر توسط فرد یا شرکت های خدماتی، هستند.
  • املاکی که فقط در ایام خاصی از سال از آنها استفاده می شود (خانه هایی برای گذراندن تعطیلات)، نیازمند استخدام فرد یا شرکت های خدماتی جهت رسیدگی، نظافت، پرداخت برخی هزینه ها و …، می باشند.
  • علاوه بر کلیه هزینه های فوق، درصورتی که بصورت دائم قصد اقامت در ترکیه را دارید، پس باید سایر هزینه های چون: تردد، غذا، بیمه، درمان، تحصیل و …، را نیز مدنظر خود داشته باشید.

دیدگاه بگذارید