نحوه اجاره دادن ملک خود در ترکیه

ٰٰ

معمولا آن دسته از اتباع خارجی که اقدام به سرمایه گذاری و خرید ملک در ترکیه می کنند، ممکن است پس از مدتی به منظور درآمدزایی، سعی در اجاره ملک خود می کنند. با توجه به اینکه هر کشوری دارای قوانین گاها مشترک به سایر کشورها یا مختص به خود می باشد، لذا بهتر است پیش  از اقدام، از مراحل و نحوه اجاره ملک خریداری شده در ترکیه، اطلاعات لازم را کسب کنید.

دلایل زیادی برای مالکان ملک، بویژه اتباع خارجی در ترکیه وجود دارد که قصد اقامت در ملک خود را نداشته و برای مواردی چون: درآمدزایی، خالی نماندن ملک خود، وجود برخی هزینه های ماهانه یا سالیانه (حتی درصورت خالی بودن ملک)، پرداخت هزینه های آسیب به بنا و …، ترجیح می دهند ملک خود را اجاره دهند که روشی معقولانه می باشد. اما پیش از هر اقدامی، شما باید اطلاعات کافی از نحوه اجاره ملک در ترکیه و مراحل آن داشته باشید تا آن را به شکلی درست، مطمئن و قانونی، اجاره دهید.

نکته مهم: یکی از مواردی که باید توجه داشته باشید، اهمیت اجاره نامه یا قرارداد اجاره است. شما می توانید از طریق اینترنت، انواع قرادادهای اجاره را در ترکیه یافته و پس از یک جمع بندی و متناسب با شرایط شما و ملکتان، شخصا یک اجاره نامه تنظیم کنید؛ اما بجای آن، توصیه می شود از خدمات بنگاه های ملکی در این زمینه استفاده نمایید که اکثر هزینه چندانی ندارد.

نحوه اجاره ملک خود در ترکیه

پیش از هر چیز، باید بدانید درست ترین اقدام در این خصوص، کمک گرفتن از یک مشاور املاک باتجربه و سپردن این موضوع به آنها می باشد؛ چراکه از کلیه مراحل قانونی، روش های اجاره ملک، مذاکره با مشتریان، آشنایی به ویژگی های هر منطقه، قیمت های مناسب و مراحل اجاره ملک در ترکیه و …، مطلع می باشند. از این رو، ابتدا با کمک مشاور املاک خود سعی در تنظیم قرارداد اجاره نمایید. اصلی ترین دلیل این امر، اهمیت قرارداد اجاره (اجاره نامه)، به عنوان یک قرارداد قانونی در ترکیه و محافظت از حقوق مالک و مستاجر بوده و ناگفته پیداست، بیشتر موارد ذکر شده در اجاره نامه، به نفع مالک تنظیم می گردد. از جمله مواردی که در جهت حفظ منافع مالک یا موجر درج می گردد، عبارتند از:

  • محافظت ملک از هرگونه آسیب احتمالی توسط مستاجر
  • مسئول دانستن مستاجر در خصوص خسارات وارده شده (از زمان اجاره ملک به وی)
  • تعیین میزان اجاره مناسب و نحوه دریافت آن
  • شرایط مالک درخصوص اجاره ملک
  • میزان افزایش سالیانه اجاره و نحوه تعیین آن
  • مسئولیت های طرفین قرارداد
  • و …

ناگفته پیداست تنظیم صحیح اجاره نامه نه تنها منافع مالک که منافع مستاجر را نیز دربرگرفته و از هرگونه مشکل قانونی آتی، جلوگیری می کند. همچنین، درصورتیکه شما به هر دلیلی امکان اقامت در ترکیه یا شهر و منطقه ای که ملکتان در آن واقع می باشد را ندارید، مشاور ملکیتان می تواند از جانب شما اقدامات لازم را انجام و بر ملکتان نظارت داشته باشد؛ بدین طریق، منافع شما نیز تامین خواهد شد. نکته مهم دیگر در رابطه با کمک گرفتن از بنگاه های ملکی، خدمات آنها در زمانی است که نتوانسته اند مستاجری برای ملک شما یافته و حال آنها خود با وجود این، اجاره ماهانه شما را به حسابتان واریز خواهند کرد.

نحوه یافتن مناسب ترین مشاور یا بنگاه ملکی در ترکیه

یکی از بهترین راه های انتخاب کارشناس یا بنگاه ملکی مناسب در ترکیه، توجه به سوابق و مقایسه آنها با یکدیگر می باشد. معمولا توصیه دوستان، مرور آگهی های روزنامه یا اینترنت، مراجعه حضوری به بنگاه های ملکی در منطقه، روش های رایج برای یافتن مشاور املاک مطمئن در ترکیه می باشند؛ اما به منظور انتخاب مناسب ترین گزینه، شما باید به نکات بسیاری مانند: نحوه تبلیغات آنها، سوابق و میزان موفقیت هایشان، وضعیت دفاتر آنها و گستردگی فعالیت هایی که انجام می دهند، توجه کنید.

درنظر داشته باشید، درصورتیکه ملک شما در یک منطقه گردشگری قرار دارد، دیگر چندان نیازی به کمک گرفتن از مشاوران املاک برای اجاره ملک وجود ندارد؛ زیرا احتمال دارد آنها ملک شما را حتی برای زمان های بسیار کوتاه، مثلا یک روز، به گردشگران اجاره دهند که مطمئنا این امر نه تنها برای شما خوشایند نخواهد بود، بلکه سود چندانی نیز دربرنخواهد داشت (اما برای مشاوران املاک پرمنفعت می باشد). پس بهتر است درصورت استفاده از خدمات بنگاه های ملکی، حتما این موضوع را با آنها مطرح و تاکید بر عدم موافقت خود داشته باشید.

شرایط لازم در یک قرارداد مناسب

یک قرارداد اجاره مناسب، حق بررسی تمامی مدارک مربوط به اجاره ملک و حقوق مالک را محفوظ داشته و باید شامل مواردی مبنی بر: شخص مسئول جهت پرداخت قبوض، زمان پرداخت اجاره ها، شماره حسابی که اجاره باید به آن واریز شود و …، باشد. لذا، حتما قرارداد را پیش از امضا و درصورت وجود، با وکیلتان بررسی کنید.

نحوه تعیین میزان اجاره بها در ترکیه

میزان اجاره بها در ترکیه، سالانه با نرخ ثابتی در حدود 10%، از سوی دولت تعیین و در طول سال نیز، ثابت می ماند، همین امر تا حد زیادی به ثبات در بازار امکلاک و قدرت خرید یا اجاره مردم کمک کرده و اجازه می دهد آنها بتوانند با اطمینان بیشتر، برنامه ریزی های مالی مطمئن تری انجام دهند. البته شما می توانید درصورت مهیا بودن شرایط و درج در اجاره نامه، هزینه اجاره ماهیانه را بصورت ارزی دریافت کنید که تابع قوانین فوق می باشد.

نکته 1: در ترکیه رایج است که مبلغ اجاره را هر دو یا سه ماه یکبار توسط مستاجر پرداخت گردد که باز هم می توان این مورد را نیز در اجاره نامه قید نمود

نکته 2: تعیین میزان اجاره بها برای هر ملک، تا حد زیادی به: موقعیت آن، نوع بنا، امکانات، نوسازی، میزان دسترسی و …، بستگی دارد؛ از این رو، یک مشاور املاک حرفه ای، بخوبی از این موارد اطلاع دارد.

مدت زمان اجاره ملک در ترکیه

  1. اجاره کوتاه مدت ملک

بنا بر آنچه در سال 2016 در قوانین ترکیه مصوب شده، به لحاظ قانونی لازم است افرادی که در ترکیه اقدام به اجاره کوتاه مدت ملک می کنند، در سیستم GIYKIMBIL، ثبت نمایند تا هم دولت و هم مالک، بتواند بصورت قانونی بر اجاره ملک برای کوتاه مدت، نظارت داشته باشند. کافی است برای استفاده از این سیستم، همراه با مدارک اثبات مالکیت خود به اداره پلیس منطقه سکونت خود مراجعه و این نرم افزار را دریافت نمایید. مالکانی که موفق به دریافت رمز ورودی به سیستم شدند، از این پس مسئول ثبت نام مستاجران خود در نرم افزار خواهند بود.

نکته مهم 1: مالکانی قادر به ورود به سیستم GIYKIMBIL هستند که دارای مجوز اقمت بلند مدت یا کار در ترکیه باشند؛ در غیر این صورت، باید اجاره ملک و مدیریت آن را به یک وکیل یا مشاور املاک معتمد بسپارند.

نکته مهم 2: درصورتی که اجاره و رسیدگی به ملک را به وکیل یا مشاور املاک خود داده اید، پس باید این موضوع در قرارداد اجاره ذکر و مسئولیت ثبت نام مستاجران به نماینده قانونی شما سپرده گردد.

نکته مهم 3: عدم ثبت نام مستاجرین در سیستم GIYKIMBIL، موجب جریمه قانونی بالغ بر 700 لیر را دربرخواهد داشت.

  1. اجاره بلند مدت ملک

اگر قصد دارید ملک خود را برای مدت طولانی یعنی حداقل یک سال به اجاره بدهید، پس بهتر است اجاره ملک را برای حداقل 6 ماه بطور پیش، دریافت کنید. توصیه می شود درصورتی که مبلغ اجاره بیش از 500 لیر در ماه تعیین شده، پرداخت ها به منظور پیگیری، حتما از طریق بانک انجام شوند. همچنین، اگر خود قصد اقامت در ترکیه را نداشته ولی ملکتان را برای بلند مدت اجاره می دهید، بهتر است از یک وکیل یا مشاور املاک معتبر برای رسیدگی به امور و اداره ملکتان کمک بگیرید.

سایر مواردی که باید حتما مدنظر داشته باشید

  • گاهی با ملک خود تماس گرفته و از ساکن بودن فردی در آن مطمئن شوید.
  • خود را معرفی و سپس مشخصات فرد پاسخگو را یادداشت نمایید.
  • صحت مشخصات بدست آمده را با وکیل یا مشاور املاک خود بررسی نمایید.
  • درصورت مغایرت مشخصات و درصورت لزوما، شخصا یا از طریق نماینده قانونی خود، اقدامات لازم را انجام دهید.
  • گاهی از یک آشنای معتمد یا اگر به نماینده قانونی خود اعتماد کافی را دارید (وکیل یا مشاور املاک)، بخواهید بصورت حضوری بازدید نمایید.
  • گاهی حتی می توانید خودتان شخصا به ملکتان سر بزنید و موارد لازم را بررسی کنید.
  • همچنین، می توانید از یک دوست یا فردی معتمد بخواهید به عنوان مشتری نزد کارشناس یا بنگاه ملکیتان فرستاده تا از عملکردشان مطمئن شوید.

دیدگاه بگذارید