مزایا و مقایسه خرید مسکن در ترکیه با اروپا

امروزه خرید مسکن به یکی از سودآورترین و پر رونق ترین سرمایه گذاری ها در اروپا تبدیل شده و کشورهای مختلف این قاره، با درنظر گرفتن امتیازاتی، سعی می کنند سهم بیشتری را از سرمایه های خارجی به خود اختصاص دهند. در همین راستا، کشورهایی مانند ترکیه با تصویب قانونی مبنی بر امکان کسب اقامت و شهروندی این کشور (پاسپورت)، با خرید ملکی به ارزش حداقل 400 هزار دلار، یکی از موفق ترین کشورهای اتحادیه اروپاست.

مزایا و معایب کلی خرید مسکن در اروپا

خرید ملک در کشوری دیگر به منظور سرمایه گذاری یا اقامت، یکی از اقداماتی است که علاوه بر کسب سود، با هدف بهبود شرایط زندگی، بهره مندی از امکانات رفاهی-خدماتی-درمانی بهتر، تحصیل در مراکز علمی معتبر یا حتی گذراندن تعطیلات، صورت می گیرد. یکی از دلایل رونق بازار املاک در اروپا را، می توان دسترسی آسان به سایر کشورها، سطح رفاهی بالا، مجاورت با دریا و …، دانست؛ ولی آنچه برخی کشورها را در رتبه های بالاتری نسبت به یکدیگر قرار می دهد، درنظر گرفتن مزایای خاصی از سوی دولت ها، میزان هزینه های زندگی، سطح رفاه و خدمات اجتماعی، میزان سود دهی خرید ملک، هزینه خرید املاک مختلف و …، می باشد.

البته باید خاطر نشان کرد، همانگونه که اکثر کشورهای اروپایی در شمال قاره دارای آب و هوای غالبا سردی می باشند، در غرب اکثرا گرم، در جنوب و شرق گرم و معتدل هستند. همچنین، برخی از آنها به منظور کنترل ورود مهاجران و اتباع خارجی از برخی کشورها، دارای محدودیت های قانونی بوده و این موضوع در کنار هزینه های بسیار بالای زندگی در کلان شهرهایی مانند: لندن، پاریس، رم، مادرید، برلین و …، می توان مشکلات زیادی را برای سرمایه گذاران در حوزه ملک، بوجود آورند.

 خرید ملک در ترکیه یا اروپا

شرایط دریافت اقامت از طریق خرید مسکن در اروپا

باید توجه داشت که امکان دریافت مجوز اقامت در هر کشور از طریق خرید ملک، تابع قوانین متفاوتی به لحاظ: حداقل ارزش ملک خریداری شده، محدودیت های مهاجرتی و سرمایه گذاری برای اتباع برخی کشورها، هزینه تمدید مجوز اقامت کوتاه مدت، مدت زمان لازم برای امکان تبدیل مجوز اقامت کوتاه مدت به بلند مدت و …، می باشد. از این رو، درحالی که شرایط دریافت مجوز اقامت از طریق خرید ملک در برخی کشورهای اروپایی، صرفا برای طبقه مرفه جوامع امکان پذیر است، در برخی دیگر می توان با هزینه کمتری از این مزایا بهره برد.

برهمین اساس، شرایط دریافت اقامت از طریق خرید ملک در کشورهایی مانند: قبرس، اسپانیا، پرتغال، بلغارستان و مجارستان، نسبتا گران بوده و به عنوان مثال، می توان به الزام به خرید ملکی به ارزش حداقل 500 هزار یورو در اسپانیا اشاره داشت که بواسطه آن نیز، می توان برای مالک، همسر وی و فرزندانش، ویزای طلایی دریافت کرد. این در حالی است در کشورهایی مانند ترکیه، حداقل ارزش ملک خریداری شده، 250 هزار دلار تعیین گردیده است؛ همچنین، کشورهایی مانند: ایتالیا، پرتغال، کرواسی، رومانی، مالت، مونته نگرو، ایرلند و یونان، جزو کشورهایی هستند که هزینه خرید ملک جهت دریافت اقامت، هزینه کمتری در مقایسه با کشورهای ذکر شده در بالا دارند.

میانگین قیمت هر متر مربع در اروپا

شهر ارزش هر متر مربع
ونیز در ایتالیا 4400 یورو
شبه جزیره ایستریا در کرواسی 1133 دلار
بخارست در رومانی 1345 دلار
آتن در یونان 1432 دلار
پاریس در فرانسه 2666 یورو
دوبلین در ایرلند 3975 دلار
مادرید در اسپانیا 6900 یورو

اصلی ترین مزایای خرید ملک در اروپا

هر چند اتحادیه اروپا از 27 کشور متشکل شده، عمده ترین کشورهایی که توانسته اند در جذب سرمایه گذاران خارجی در حوزه املاک موفق عمل کنند، بخش جنوبی مدیترانه می باشند که مزایای اقامت در این کشورهای اروپایی عبارتند است از:

  • آب و هوای مطلوب و طبیعت زیبا: به جرات می توان گفت یکی از زیباترین مناطق کره زمین، کشورهای جنوبی اروپا در مجاورت دریای مدیترانه می باشند. این مناطق به واسطه آب و هوای گرم و معتدل، مورد توجه بسیاری جهت زندگی کردن هستند.
  • کسب اقامت در ازای خرید ملک: شاید بتوان کسب اقامت از کشورهای اروپایی بویژه از طریق خرید ملک را، یکی از اصلی ترین طرح های تشویقی برای سرمایه گذاران خارجی دانست که مزیت بزرگی برای اتباع خارجی محسوب می شود.
  • امکان رفت و آمد آسان به سایر کشورهای عضو: تردد آسان و راحت بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا پس از اخذ اقامت.

اصلی ترین معایب خرید ملک در برخی کشورهای اروپا

  • قیمت بالای خرید مسکن: همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، هزینه خرید ملک در اسپانیا در مقایسه با ترکیه، بسیار بالا می باشد.
  • قوانین دست و پا گیر برای اتباع برخی کشورها: هرچند امینت هر کشوری از اولویت های مقامات دولتی می باشد، اما گاهی وجود برخی قوانین سختگیرانه، می تواند خرید ملک و دریافت مجوز اقامت را برای شهروندان برخی کشورها، دشوار نماید.
  • مالیات های سنگین بر املاک و مستغلات: از نکات مهمی که باید هنگام خرید مسکن در کشورهای اروپایی در نظر داشت، یکی مالیات وضع شده در رابطه با خرید ملک و سایر مالیات های مرتبط بوده، و دوم، وجود توافقنامه مالیاتی بین کشور شما و کشوری که در آن ملکی خریداری کرده اید؛ در صورت وجود چنین توافقنامه که ترکیه با بیشتر کشورها داراست، شما فقط لازم است مالیات های مرتبط با خرید ملک را فقط در یکی از این دو کشور پرداخت کرده و گواهی رسمی تایید شده را به اداره مالیات کشور دیگر ارائه دهید.
  • مراحل سخت و پیچیده دریافت مجوز اقامت: در حالی که در برخی کشورها مانند ترکیه، مراحل مربوط به دریافت مجوز اقامت از طریق خرید ملک و پس از  ثبت رسمی آن در دفترخانه اسناد رسمی، سریعا آغاز گشته و در تقریبا ظرف دو هفته، صادر می گردد؛ اما این روند در برخی کشورهای اروپایی، حتی ممکن است تا بیش از یک ماه نیز، به طول بیانجامد.
  • آب و هوای سرد در اکثر کشورهای اروپا: از آنجا که آب و هوای بیشتر کشورهای اروپایی سرد می باشد، از این رو اگر به دنبال اقامت در کشوری هستید که به لحاظ آب و هوایی دارای شرایط بهتری است، باید کشورهای جنوبی اروپا و غالبا در حاشیه دریای مدیترانه انتخاب نمایید که محبوب ترین آنها عبارتند از: ایتالیا، یونان و ترکیه.
خرید ملک در ترکیه

مقایسه اقامت در ترکیه با اروپا

از اصلی ترین مزایای اقامت در ترکیه نسبت به اروپا، می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. امکان خرید مسکن در ترکیه به ارزش حداقل 400 هزار دلار و دریافت اقامت این کشور
  2. تعدد جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و شهری
  3. پایین بودن هزینه های زندگی در ترکیه در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی
  4. فرهنگ غنی و غذاهای خوشمزه با شهرت جهانی
  5. اقتصادی پویا و روابط تجاری عالی با سایر کشورها
  6. وجود مراکز: درمانی پیشرفته، تحصیلی معتبر و تفریحی جالب
  7. قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی اتصال آسیا به اروپا
  8. وجود قوانین حمایتی برای سرمایه گذارن و خریداران خارجی
  9. سیستم مالی شفاف
  10. امنیت بالای اجتماعی در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی
  11. و بسیاری موارد دیگر

سایر ویژگی ها و مزایای ترکیه

با توجه به وسعت ترکیه که به راحتی دو برابرکشورهایی مانند آلمان و ایتالیاست، دارای ظرفیت بالای مهاجرپذیری بوده و به دلیل داشتن ذخایر طبیعی مانند: معدن، جنگل، زمین ها حاصل خیز، همجواری به سه دریای مهم (سیاه، مرمره، مدیترانه)، و آب و هوای متنوع، اقامت، خرید ملک و هرگونه سرمایه گذاری در این کشور را به امری سودآور تبدیل کرده است. مهمترین عواملی که سرمایه گذاری در حوزه های مانند املاک و دریافت مجوز اقامت در ترکیه را در مقایسه با اروپا در رتبه بالاتری قرار می دهد، عبارتند از:

  • هزینه کم خرید ملک جهت کسب اقامت ترکیه درمقایسه با اروپا (ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار)
  • آسان بودن خرید و فروش ملک در ترکیه و مراحل آن
  • روند سریع کسب مجوز اقامت در ترکیه
  • مشمول شدن اعضای خانواده مالک جهت دریافت مجوز اقامت
  • توسعه زیرساخت های لازم و استفاده از تکنولوژی های به روز
  • وجود مراکز درمانی پیشرفته، معتبر علمی-تحصیلی و سیستم حمل و نقل متنوع

در یک نگاه کلی، با کمتر بودن قیمت خرید مسکن در ترکیه نسبت به اروپا و آسان بودن مراحل کسب اقامت این کشور و نیز شهرتی خوبی که ترکیه بواسطه جاذبه های گردشگری خود بدست آورده، موجب شده هر ساله اتباع خارجی بسیاری این کشور را به عنوان مقصدی جدید برای خرید ملک، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف، تحصیل، درمان، تفریح و …، انتخاب نمایند. همه این عوامل در کنار شاخص های بالای زندگی، کار و رشد اجتماعی و نیز پیشرفت های اقتصادی و روابط خوب تجاری با سایر کشورها، از دیگر عواملی هستند که می توان برشمرد.

تهیه و تنظیم: تایماز گلزار

منبع: ww.imtilak.net

دیدگاه بگذارید