سرمایه گذاری در حوزه انرژی در ترکیه

با توجه به رشد اقتصادی و جمعیت ترکیه، روزانه شاهد افزایش میزان تقاضا برای انرژی و منابع طبیعی هستیم. در این زمینه، این کشور به منظور افزایش منابع اولیه انرژی، سرمایه گذاری ها را ادامه و زیرساخت های تولید برق را تقویت کرده است؛ از این رو، سرمایه گذاری در حوزه های انرژی بسیار سودآور و مطمئن می باشند.

کشور ترکیه با درنظر گرفتن نیاز روزافزون خود به تولید انرژی، اقدامات مهمی را به لحاظ زیرساختی و فراهم آوردن شرایط مناسب جهت سرمایه گذاری های داخی و خارجی، انجام داده است. این کشور که قصد دارد ظرفیت تولید انرژی خود را تا سال 2023 و با کمک بخش خصوصی به 110GW برساند، علاقمند به مشارکت و سرمایه گذاری های خارجی می باشد.

خصوصی سازی و سرمایه گذاری در حوزه انرژی

در چارچوب برنامه خصوصی سازی و نیز آزاد سازی سرمایه گذاری از سوی دولت ترکیه طی 20 سال گذشته، %78 کل تاسیسات توزیع و تولید این کشور به بخش خصوصی واگذار و مبالغ بر 23 میلیارد دلار به خزانه کشور انتقال یافته است. در همین دوره، تقریبا 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید دولتی و خصوصی در تاسیسات تولید، انتقال و توزیع انرژی انجام شده است. با خصوصی سازی تاسیسات تولید برق و استراتژی گشودن مسیرهای سرمایه گذاری خصوصی بیشتر، سهم شرکت های خصوصی در تولید برق به %85 رسیده است. شرکت EPİAŞ در سال 2013 از مجموع بازارهای انرژی به منظور بهره برداری و اجرای مسئولیت مدیریت، تاسیس شد. بخاطر عملکرد اقتصادی قابل توجه و پشتیبانی شده توسط تلاش های آزادسازی این بخش ها در ترکیه، در دهه 2000 تقریبا 209 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی به بخش انرژی جذب خواهد شد. در سال 2019 بخش انرژی جزء سرمایه گذارترین بخش های ترکیه بوده است.

سرمایه گذاری در حوزه انرژی در ترکیه

سرمایه گذاری در حوزه انرژي های تجدیدپذیر

هزینه های ترکیه که %73 نیاز به انرژی آن از طریق واردات تامین می شود، بدون شک بخش قابل توجهی از کسری حساب ارزی را تشکیل می دهد. به همین دلیل، وابستگی به واردات، اصلی ترین عامل ایجاد و اجرای سیاست های جدید و مدل های مختلف سرمایه گذاری جهت استقرار منابع انرژی ملی و تجدیدپذیر بوده است، چراکه ترکیه از پتانسیل قابل توجهی برای انرژی های تجدیدپذیر برخوردار بوده و استفاده از این پتانسیل با سرمایه گذاری طی دهه گذشته افزایش یافته است. از این رو تا سال های آتی منابع انرژی: برق آبی، بادی و خورشیدی، بیشتر مجموع منابع انرژی تجدیدپذیر ترکیه را تشکیل می دهند. دولت ترکیه برای افزایش سهم منابع تجدیدپذیر به 30% تلاش کرده و در این راستا، اولویت خود را تا سال 2023 ظرفیت تولید نیروگاه های زمین گرمایی خود را به 3 گیگاوات و انرژی های بادی و خورشیدی را تا سال 2027 به 16 گیگاوات برساند. در این چارچوب، طرح ها و مشوق های مختلف سرمایه گذاری توسط دولت نظیر: بدون نیاز به دریافت مجوز (در مقیاس  کوچک)، نیاز به دریافت مجوز (متوسط)، و YEKA (در مقیاس بزرگ)، وجود دارد.

استفاده از منابع ملی

به منظور دستیابی به خودکفایی در حوزه انرژی، استفاده از ذخایر ملی ذغال سنگ مطابق با استانداردهای زیست محیطی برای تولید برق، در اولویت قرار داده شده است. براین اساس، دولت یک سازوکار جدید مناقصه بر اساس تعهد ساخت و بهره برداری از نیروگاه های ملی زغال سنگ و انتقال آن به بخش خصوصی اتخاذ گردید. ترکیه در مجموع دارای 17.3 میلیارد تن ذخایر زغال سنگ است که اغلب دارای مقدار قابل توجهی از لیگنین می باشد. ذخایر اصلی زغال سنگ در مناطق: کانگال، اورهانِلی، طوفان بِیلی، سوما، تونچ بیلِک، سیدعمر، چان، موغلا، چاییرهان، آفشین-اِلبیستان، کاراپینار، تکیرداغ، آلپو و آفیون کاراحیصار، قرار دارند.

سرمایه گذاری در حوزه انرژی در ترکیه

سرمایه گذاری در حوزه گاز طبیعی

بخش گاز طبیعی در ترکیه به طور مداوم در حال تحول و سرمایه گذاری ها در این حوزه همچنان ادامه دارد. برای افزایش امنیت تامین و ظرفیت انتقال گاز، این کشور در سال 2018 دو واحد پایانه گازرسانی ذخیره سازی LNG (FSRU)، را تاسیس و فاز اول تاسیسات ذخیره سازی گاز طبیعی توزگولی (Tuz Gölü: نام منطقه)، را افتتاح کرد. هدف دیگر این سرمایه گذاری، افزایش ظرفیت موجود ذخیره سازی گاز ترکیه از 4 میلیارد مترمکعب به 20 میلیارد مترمکعب در سال 2023 می باشد.

سرمایه گذاری بهره وری انرژی

ترکیه در زمینه بهره وری انرژی نیز گام های مهمی را برداشته است. به طوری که مطابق برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی مصوب سال 2018، در هدف دارد تا سال 2033 در مجموع 30.2 میلیارد دلار صرفه جویی انجام دهد. در این زمینه، تا سال 2023 یک سرمایه گذاری تقویت کننده انرژی معادل 11 میلیارد دلار محقق خواهد شد. در نتیجه ترکیه که بین مصرف کنندگان و تامین کنندگان انرژي نقش یک نقطه اتصالی را دارد، در منطقه دارای یک موقعیت استراتژیک است که به عنوان یک مرکز انرژی منطقه ای فعالیت می کند. در ترکیه خطوط لوله نفت و گاز فعلی و برنامه ریزی شده، از طریق پتانسیل انرژی تجدیدپذیر و به لطف وجود ذخایر نوید بخش ذغال سنگ در سراسر کشور، بر اکثر پروژه های سرمایه گذاری انرژی منطقه ای غالبیت داشته و به تقویت موقعیت خود به عنوان راه ارتباطی ادامه خواهد داد.

منبع: https://www.atakurumsal.com/turkiyede-enerji-yatirimlari/

دیدگاه بگذارید